Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
pseudonym

Bohusracet någon?

Rekommendera Poster

Förstår ändå inte vitsen med ett spurtpris två timmar efter start? Vår plan är nånstans runt 30-35 timmar hela racet.

 

Tillfredsställa publiken och ev sponsorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var då årets upplaga av detta racet avklarat. Vår planerade tidsaspekt höll nätt och jämt. 33,51 seglade vi på med vår X-332. Känns rätt bra fast kroppen är öm överrallt. Inga större incidenter förutom en spinnaker i timglasform i Kosterfjorden. Fram på fördäck och riva ner, packa om för nästa sättning. En rodkick som släppte från bommen, fram med ny riggnit och säkring av denna. Ett block till fintrimmet för storen föll ur när schackeln gav upp, i med en ersättare så var det löst.

 

Mest spännande var det istället tillbakaresan till Fiskebäckskil när vi lämnade Smögen. Gick ut från smögen en annorlunda väg sydost och fick där ta några krysslag. Något ouppmärksamma på de två stenar som låg tätt ihop strax under ytan brakade vi rätt på den ena. Med ett djupgående på 1,90 så får man inte chansa som vi gjorde där. Vi studsade till två gånger och låg sedan stilla med 25 graders lutning, farten ca, 3 knop vid smällen så inget allvarligt hände. Startade skammen och i med backen på full gas, vreds loss och kunde lite skärrade gå därifrån utan att ha skadat oss eller båten med fortsatt satta segel. Man lär så länge man lever.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick ni ut mellan St Silleskär och Långö Tångar.

 

Det var inte Oxbôn ni gick på!?

 

Där drev vi på en gång under en vindlös del av en 24-timmars segling. :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick ni ut mellan St Silleskär och Långö Tångar.

 

Det var inte Oxbôn ni gick på!?

 

Där drev vi på en gång under en vindlös del av en 24-timmars segling. :(

Nej, men precis nordväst om ligger st silleskär och där sticker det ut två otäckingar åt syd till mot oxbåden. Den södra av dom gjorde vi ett litet märke på den bohuslänska graniten. Men den som inte har gått på nån gång har väl heller inte lämnat bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall ni segla i våra farvatten får ni va rädda om vår fina granit.  ;)

 

Där kan jag faktiskt inte minnas att jag gått på grund nån gång. Annars trodde jag att jag varit på de flesta grunden i området. :)  :mellow:  :huh:  :wacko:

 

Minns en gång i ungdomen när jag försökte gå mellan St Sillskär och Stenskär. Det gick, men har aldrig efter det försökt ta mig den vägen.  :P

 

post-106994-0-79286600-1435560595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall ut och segla några dar. Funderar på att segla sträckningen för Bohusracet.

 

Måste till mastkranen i Lysekil. Misstänker att måsarna tyckte att jag hade för dålig kryssvinkel, så nån av dem har satsat på att trycka ihop spröten på Windexen. Lite överoptimistiskt. Dom var snålt ställda redan som det var. :angry:

 

Skrev till seglarkompisen Kalman för ett par månader sen att fram till idag hade jag fullt upp, sen hade jag inget planerat på en hel månad. :wacko:

 

Problemet med att bo på en turistort är att det kommer mycket människor hit på sommaren. En del vill man väldigt gärna träffa. Nu är min helt fria månad ganska stympad både här och där. :mellow:

 

Det var då tanken på att segla samma sträckning som Bohusracet kom upp. Segla Lysekil och fixa Windexen. Nordströmmarna och till Udevalla. Uddevalla har jag aldrig varit med egen båt.

 

Pseudonym ifrågasatte varför man la ett spurtpris vid Ljungkile, så den extra svängen måste man ju absolut ta. Man är ju motvalls kärring.

 

Oxholmen har väl en trevlig hamn!?

 

http://vikenagir.se/bohusrace/banskiss

 

Gå därifrån till Hätteberget och hem till Kungshamn. Träffa vänner och bekanta under några dar och sen fortsätta mot Strömstad.

 

Är rundningspunkten Furuholmen!?

 

post-106994-0-34594800-1437405455_thumb.jpg

 

Norska Valeröarna är aldrig fel. Dom som seglade det riktiga Bohusracet snek väl så nära Tresteinene som möjligt. Sånt ligger inte för mig. Åtminstone en övernattning vid Akersö eller nåt annat trevligt ställe.

 

Skulle man gå på insidan Ulshomen!?

 

Fast innan dess kanske en dag eller två på Kalvö, Lindö och Trossö. Då kommer man ju nästan automatiskt på insidan. :wub:

 

Och sen i lugnt mak färdas hemåt. Skulle det knipa kan man ju lägga båten ett par dar och ta bussen hem och sen fortsätta vid lämpligt tillfälle.

 

Blåser det inte så ligger vi inte still - om vi absolut inte vill - då går vi för motor.  :ph34r:

 

Passera nån mållinje vid Smögen - nej - det skiter jag nog i. Jag har med all sannolikhet passerat den linjen så många gånger att jag inte ens kan räkna ut hur många. :o

 

Hur lång tid kan en sån seglats ta. Skall nog kunna sträcka ut det till resterna av den månaden jag från början hade till förfogande. Att kappsegla är helt fel. Man skall segla varje sträcka på den absolut längsta tid som man kan uppbringa av ledighet.  :)

 

Kappseglare är folk som inte trivs på sjön. De gör allt för att komma i hamn så fort som möjligt. Själv har jag en helt annan läggning.

 

Jaja - vi får se. Kommer kanske inte ens till Lysekil.  ;)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

33,51 (trettiotretimmarochfemtioenminuter) tog det oss iår. Snabbaste båt i mål på 27,15. Efter Hätteberget är det Valön i Fjällbacka som ska rundas på insidan. Därefter Furholmen i Strömstad. Efter Tresteinerne är det neråt och insidan av Ulsholms kalv och Skarvaslätts fyr. Sedan är du hemma igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade banskissen i ett bildvisningsprogram där jag kunde förstora.

 

Uppfattade loppet så här.

 

Start - Uddevalla

Spurtpris - Ljungsholmen vid Ljungskile

Rundning - Hätteberget kassunfyr

Rundning - öster Valön, Fjällbacka

Rundning - öster Furuholmen, Strömstad

Rundning - Tresteinene fyr - valfri riktning öst/väst!?

Rundning - öster Ulsholmens Kalv (Tjurpannan/ syd Havstenssund)

Rundning -öster Mjölskärs fyr (vid Sotekär)

Rundning - Väster Skarvesätts fyr (väst Smögen)

Mål - Smögen (hamninloppet !?)

 

Är det rätt uppfattat.

 

Nu är jag kanske inte så noga med om jag seglar banan helt korrekt. Det viktiga för mig är att njuta va den Bohuslänska skärgården, sen är det ju inte fel att ha ett mål och riktning för färden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt och Tresteinerne rundas om babord (vänstervarv). Jag kommer nog att segla det fler gånger men man är helt slutkörd efter att ha varit vaken i nästan 2 dygn med korta micronaps under resans gång. Men att segla det utan en klocka att kämpa mot är för mig uteslutet, då kan jag lika gärna titta på när färg torkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kappseglar du även när du är ute  med "Spargrisen".

 

Min tanke var från början att segla till Lysekil och fixa indexen i morgon eftermiddag och sen fortsätta söderut och va hemma i Kungshamn Torsdag förmiddag veckan därpå, för att träffa släkt och vänner och sen segla norrut kommande Tisdag. Det blir inga långa dagsetapper, men besök på många ställen - gärna sådana där jag inte varit tidigare med egen båt. Tex Uddevalla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej "Spargrisen" är egentligen ingen kappseglare, men hade varit kul att ta den på Tjörn Runt nått år då SRS ligger på 0,947 så slår man underifrån. Det gäller "bara" att göra det bra. Har ju börjat pimpa den med gennaker på rulle och hembyggt peke (du vet jag och peken).

 

Din planerade segeltur ger dig säkert mycket glädje och upplevelser. Vi har dock inte tid att stanna och grilla i någon trevlig naturhamn, hur skulle det se ut?

 

Här en bild på hur "Spargrisen" ser ut, dock med gamla namnet kvar men nya dekaler är på G.

Tillverkade ju en båge bak vid aktern att sätta solpanelerna på, även masten vilar på den under landsvägstransporterna. Peket skymtar framtill.

En "grabbräcksbåge" att hålla sig i för snabba transporter till fördäcket tillverkades av rostfritt. På denna sitter oxå en solpanel.

 

Tillverkade även ett handtag till det fällbara rodret av ett släggskaft av hickoryträ så man enkelt kan hantera det upp/ner.post-95643-0-52670600-1437413878_thumb.jpg

post-95643-0-11719300-1437414378_thumb.jpgpost-95643-0-48351600-1437414735_thumb.jpgpost-95643-0-15350200-1437414934_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...