Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
tellblom

Val av båt, ge mig tips

Rekommendera Poster

Hej,
Som seglare är det svårt att veta vilken båt vi skall ha border=0 />

Vi har precis blivit med småbarn igen och tanken på att segla med blöjjor i värmen har fått oss att sälja segelbåten och skall istället ha en liten motorbåt tills barnen är blöjfria igen.

Vi har tittat på Örnvik, Ryds, Sea Ray med flera men det är svårt att veta vad man skall välja. Vi är vana med att kunna ta med oss en anna familj ut och vill därför ha en båt med plats för ca 8 personer, 4 vuxna 4 barn hund border=0 />

Jag har bland annat tittat på en Sea Ray Bowrider 180 som då har plats för 8 personer.

Vad finns det mer för bra båtar? Den behöver inte gå fortare än ca 20 -25 knop

Ge mig tips på vad jag skall köpa

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej seglare!

En Bowrider har ju den fördelen att den har flera sittplatser och det är lätt att kliva ombord.Nackdelen är ju att hälften av dina passagerar åker i 2:a klass oskyddade för blåst och stänk.Det är svårt att hitta en liten båt med bekväm plats för 8st,men mitt tips är Flipper 620-en trevlig båt som är lättsåld när du vill köpa segelbåt igen.Sjunk inte så lågt att du köper en Amerikansk båt,det är inte båtar för folk som har folkvett och sjövett!

Mvh Seglande Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till optimisten som klankar på amerikanska båtar du vet inte vad du pratar om. Amerikanska båtar är mest båt för pengarna och de har väldigt bra sjöegenskaper. Flippern är olämplig om man har hund. Håller med om att en bowrider inte är det mest optimala om man har småbarn en lite ruff kan vara väldigt bra. Så kika på en WA båt eller en DC. En DC med öppningsbar framruta så hunden kan komma iland även i en naturhamn. Vilken budget har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja budgeten är inte fastsatt men runt 150.000 tror jag (inte allt för gammal båt men men)

Jag som inte är med vad är DC för båt?

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DC är förkortningen av daycruiser typ vad jag har. En DC har liten ruff så man kan sova över och vindruta så man åker hyfsat skyddat, mycket kapell som vissa tycker är en nackdel andra att det är bra. Åk och tittta på lite olika och bilda dig en egen uppfattning finns just nu ett enormt utbud på blocket. Många båtar man kikar på ligger långsides eller med aktern mot bryggan tänk även på hur det är att komma iland från fören med småbarn och hund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan lägga till lite...

Emedan min make tycker att båten skall gå 20-25 knop så kan jag gott tänka mig snarare 15-20 knop som marschfart - kanske tillochmed i snipafart med tanke på de korta turer som ändå kommer att göras (4-8nm). Jag backar för annonser med stora motorer eller där båtens maxfart är angiven.

Viktigt är säkerheten. Båten skall vara sjövärdig naturligtvis och gärna lite högre fribord vilket är aningens svårt att se på en bild. Jag gillar utombordare då det känns som de kostar mindre att byta om de skulle gå åt pipsvängen - men å andra sidan gillar jag inte bensin utan skulle hellre ha diesel i båten. Intresset för att dyka ned med huvudet före i ett motorrum en varm sommardag är minimalt. Svår avvägning det där...

Tanken är att besöka ffa lite naturhamnar så i och urstigning från fören får inte vara alltför krångligt.

Eftersom jag tror att vi föredrar segelbåt så är det viktigt att båten går att sälja lätt sedan när det blir aktuellt igen.

En extra familj behöver inte åka bekvämt i båten då det handlar om enstaka turer som vore trevigt att göra för leksällskap för mellandottern. Men det skall naturligtvis gå att genomföra säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en Bayliner Trophy 2052 i Kungälv som skulle kunna passa era behov och innom budgeten.  Den modellen finns även som snäppet mindre och med utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är förstås om ni kan gå och titta på båtarna, och allra helst provköra dem. Det är nog det enda sättet som ni kan hitta vad som passar just er. Vad gäller marschfarten så får man bestämma sig om man ska åka i planing eller inte. Inga båtar i de här storlekarna har ett vettigt gångläge i 15 knop, utan trivs nog bättre i max 6 eller minst 17-18 knop, gärna över 20. En båt med inombordare är generellt tyngre vilket kan göra att den känns tryggare.

Jag tycker inte ni ska köpa en snipa, även om turerna är korta. Man är då låst till att åka sakta och när barnen bara vill hem kan det vara skönt att kunna förflytta sig fortare. Även planande båtar går lungt och fint i vattnet i snipfart.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart skall vi titta och provköra. Innan man kommer så långt så tycker jag det är ganska bra om man har tänkt lite i förväg. Det finns ju så oerhört mycket båtar på blocket att välja mellan. Att börja åka omkring och provköra båtar högt och lågt utan att veta om båttypen som sådan är rätt är ju inte riktigt snällt mot de stackars säljarna som nog har annat för sig. wink

Noterar att båtarna i UK är billigare. Man undrar ju vad en båttransport kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är välinvesterad tid att åka till en handlare som har ett antal olika båtar i sjön som man kan provsitta, titta och känna på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt bra ide att åka till en handlare om man inte har en budget på ca 150 000:- Hos en båthandlare hittar du en roddbåt med snurra för den summan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom att det förstås finns handlare som handlar med begagnade båtar så är det ju inte heller någonting som säger att man måste köpa båtarna man provsitter. Däremot kan man ju kanske få reda på om en viss båttyp känns bra eller inte. Jag tror att man på det viset kan sortera bort ett antal båttyper som inte känns tilltalande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte båt så hade jag liknande krav minus hund.

Valet föll på en HT-båt, en Yamarin 575 big game för att vara mer exakt.

Anledningen till att det blev en HT båt för oss var för att vi ville ha en båt där vi kan åka 6 personer bekvämt, ha möjlighet att sitta under tak under färd och fortfarande kunna se ut och inte behöva gå ner i en ruff, och möjlighet till att sova över i den.

Nackdelen med vår båt är att den inte har någon lucka i fören utan jag får gå över skarndäck och öppna kapellet och sen lägga till med sidan av båten mot bryggan för att kunna få i barnen på ett enkelt sätt, hur det kommer att fungera när vi inte ligger vid en brygga får jag se... Men det finns ju HT-båtar med lucka i fören också.

Hade vi mestadels varit ute själva och dessutom kunna övernatta bekvämare än i HT-båt så hade vi nog letat efter en DC.

Att det blev en Yamarin 575 var för att vi letade efter en båt som hade bra sjöegenskaper och Yamarinen har väldigt gott rykte för just det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...