Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
wernhult

Stenhårt morsereglage

Rekommendera Poster

Hej!

I samband med motorbyte (VP 4,3L V6 GI med duopropp drev) i vår Coronet 21 dc satte vi i ett nytt morsereglage. Efter sjösättning idag går den inte att lägga i växel.. Reglaget är stenhårt. Växelwiren är lite för lång och kommer att bytas till en kortare men upplever ändå reglaget som extremt trögt.

Är det rimligt att reglaget är så trögt när det trots allt är nytt!?

Kan det vara en idé att byta till ett VP-regalge eller ngt annat för att få bukt med problemet?

Tacksam för svar.

MVH

Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lika trögt utan reglagevajrar inkopplat? är det lika trögt om du gasar med reglaget i friläge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är mycket hårt även att få den i gas även utan att man lägger i växeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det lika trögt med gas/växelwire frånkopplad ifrån motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat slirbromsen på reglaget?

Det år en skruv som sitter någonstans. Denna skruv bestämmer hur trögt regaglet skall gå.  Detta för att man själv skall kunna bestämma hur trögt det skall gå, det får ju inte vara för lätt, för då tappar regaget gasen i vågor osv.

Ni har kanske råkat skruva på den? 

Enklaste är ju att koppla borta Gas och Växel wiren från reglaget och se om det är lika trögt utan dessa wires. Om det är trögt även då, så är reglaget slut, eller så sitter slirbromsen för hårt.

Jag installerade Teleflex Extreme kablar på min och fick dra åt slirbromsen för att det gick för lätt helt enkelt.

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kristian!

Reglaget är helt nytt och aldrig använt. Ska titta efter skruven du pratar om nästa gång jag är vid båten, förhoppningsvis imorg. Hoppas att felet är så enkelt att åtgärda..

Tack för ditt svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...