SvartaMalin 0 Postad 16 Juni , 2011 Hej Jag startar en ny tråd eftersom rubriken på det förra nu är fel (throttle positioning sensor). Jag tror inte detta är felet utan det verkar vara vatten i bensinen som spökar. Frågan är hur man på bästa sätt fixar detta och hur mycket vatten det kan bli i tanken över vintern. Jag har en Bella 621 DC med 130 liters tank. Den stod inomhus i kallgarage med tanken nästan tom. Jag tänkte ge mig på't igen nu under helgen. Min plan är att först ta bort det externa bränslefiltret och pumpa igenom soppa och ner i en hink med gummiblåsan. Sen borde man se om det finns vatten eller grums i bensinen. Efter det tänker jag gör samma sak med vattenfällan som sitter på insprutningspumpen på motorn. Tänkte sen hälla i ett par flaskor med k-sprit och rengöringsvätska för insprutnings munstyckena. Är det några andra åtgärder jag kan göra, hur mycket vatten kan det bli i tanken ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 16 Juni , 2011 Slå i ett par liter E85 i stället för K-sprit. Mycket billigare, och etanol som etanol. Därefter är det väl läga att fylla upp resten med bensin och köra i gång, efter att du tömt filtren som du nämnde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 17 Juni , 2011 Så här gjorde jag med grannens båt som hade flottörhus och vattenavskliljare/filter fulla med vatten. Båten stod på land. Filter och F-hus tömdes. Filtret återmonterades. Tanken tömdes i jeepdunkar. Dunkarna lyftes upp på rufftaket och fick stå en timme. Under tiden byttes filtret. Drog lite plastslang från dunk till tank. Lyfte slangänden i dunken ca 5 cm från botten och blåste till men munnen i dunk öppningen, därefter rann det av sig själv. Slattarna inspekterades och hälldes ihop i en dunk som fick stå en timme och sedan tömdes på samma sätt. Den sista slatten hälldes över i en genomskinlig plastdunk som dekanteredes. Det som var bensin kommer att användas i gräsklipparen. När allt var klart spolades en mindre mängd bränsle ut genom flottörhusen för att rensa ledningen. Risken för vattenutfällning pga temperatur växlingar tror jag är överdrivet vad gäller en mindre båttank. I grannens båt var det O-ringen på tanklocket som var helt kaputt. En annan en vanlig orsak kan vara vattenspolning mot tankavluftningen eller vattten via tankning. Att tillföra etanol är tveeggat. Etanolen i sig är mer benägen att ta upp vatten ur luften och det finns redan ca 5 % etanol i BF 95. Bättre att hålla koll på vattenavskiljarna och se till att det inte kommer in mer vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 19 Juni , 2011 Tack för hjälpen ! Jag har inte hunnit gjort så mycket än. Jag tömde vattenavskiljaren på insprutningspumpen och pumpade igenom en halvliter bensin med gummitutan men jag kunde inte se något vatten direkt., å andra sidan hade jag inte tid att låta den stå någon längre stund. Det externa filtret fick jag inte loss så jag måste skaffa en filtertång. Jag startade motorn (optimax 115) och den gicke ett tag men hostade till och dog efter en stund. Det upprepades flera gånger. Jag tog det externa filtret och vände på det (det var fortfarande inkopplat och hängde i slangarna). Efter ett tag så hostade det till ordentligt i motorn och det kome en del vit rök. Sen gick den inte att starta alls. Jag ska försöka byta filtret och tändstift, funkar inte det så får jag dra iväg den till verkstan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 24 Juni , 2011 Hej igen Ska göra ett nytt försök under helgen. Har köpt ett nytt externt bränslefilter och ska kolla tändstiften tänkte jag. Hoppas att det inte är något värre fel. I så fall är det bara att dra hela rasket till verkstan antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 12 September , 2011 Det visade sig vara smuts i bränslesystemet. Hade den på verkstad och nu går den bra igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser