Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
StayPuft

Propellerfråga HR440SC med Mercury 50hk EFI?

Rekommendera Poster

Hej!


Köpte nyligen en HR440SC med en Mercury 50hk EFI (420kg totalt) som jag är mycket nöjd med.
Dock så har jag ett litet problem nu när motorn är inkörd (18h) så prövade jag att dra fullt och då varvade den endast 4900 varv enligt SmartCraftinstrumentet. Det var visserligen litet blåsigt den dagen men jag körde både i mot- och medvind. Prövade att trimma ut för att få upp den i högre varv men skillnaden var marginell. Frågor väcks om det verkligen är rätt propeller som återförsäljaren har monterat. Nu sitter det en 10-3/8 tum P14 (816706A40P14) på snurran.

Som jämförelse ägde jag tidigare en Ryds 480DL (400kg totalt) med en Mercury 40hk EFI som hade en 10,25 tum P14 propeller och gick som skit med denna: Seg acceleration och varvade endast 5700 som max. Denna propeller byttes mot en 10,62 tum P12 och skillanden blev dramatisk: Accelerationen blev närmast tvåtaktsmässig och den varvade 6000 varv oavsett trimläge.

Tycker dessutom att HR440SC:n borde vara lite rappare än min gamla Ryds 480DL  den har ju i alla fall 10hk extra och ett skrov som är bra mycket bättre (480DL är ju egentligen inte i grunden  mer än en snurrebåt från det tidiga 80-talet).

Tilläggas kan att motorn var inne på service alldeles nyss och det fanns inga felkoder eller något felinställt gasreglage som skulle kunna strula till det. Så motorn i sig är nog grön i det här fallet. Beväxning på skrovet kan också nog uteslutas. Den ligger i Mälaren och det var bara lite grönt slem på botten när jag tog upp den för service.

Tänkte bara höra med kunniga personer här på forumet innan jag går på återförsäljaren!


Tacksam för kommentarer angående detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du var ensam i båten så verkar något vara fel.

Har en utter s46 ( lite längre ~450kg tot) och med samma typ av motor och likadan propeller,

gick min i varvtalsstoppet ( 6250 ), farten var då enligr gps'n 34knop.

Papper i insuget ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern 4602/4612/S46 är mycket relevant som jämförelse med HR440SC. De har dessutom samma konstruktör och frågan är om inte Utternmodellen var förebild för denna. Botten på skrovet är också ungefär lika långt det som skiljer i längd är ju bara förskeppet, den lilla landgången där fram.

Samma propeller och fart dessutom uppmätt med GPS. Det verkar som jag har lite problem här! Var dessutom också ensam i båten. Om din motor når varvtalsstoppet med denna propeller så är den utesluten ur felsöket. Kom på att en polare hade problem med sin lilla Honda 2hk. Den gången var problemet att luftskruven släppte in för lite luft trots att den var helt uppskruvad.

Tanken har dock inte visat någon tendens att dra ihop sig men det kan vara värt att kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, kollade propellern och det var en 48-73138A40 10-1/4” P14, så du har en något

större propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte riktigt klok på det här, Uttern rekommenderar själva 48-816702A40 (10,75 P12) för din båt enligt denna länk:

http://www.uttern.se/common_data/uttern_propellerlista_2006-001.xls

Mycket tacksam för dina inlägg dock!

Kanske kan någon ägare till Linder 460 Arkip höra av sig den sälj ofta med Mercury 50hk EFI och har ungefär samma storlek och vikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid testa en propulse eller annan propp för att se om det förändras något, en bra marina låter dig ta med ett par propellrar och testa innan köp

Jag personligen har en Terhi big fun med Tohatsu 50 Hk, ungefär samma vikt, min varvar 5200 varv och gör då 27 knop vilket är lite lågt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en liten utvärderingsrunda igår och lyckades pressa upp den till 26 knop vid 5000 varv så det var ett litet framsteg men har en känsla av att det är något som inte stämmer. Kollade dessutom bräsleskruven i locket och det var fritt fram för luften där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I http://www.uttern.se/common_data/uttern_korinformation.xls specifieras den propeller jag hade.

Modell Motor     Propeller          Pitch Varvtal Fart/ Kn Liter/ H Liter/ Nm

S46      F50 EFI 48-73138A40 14       5800     33          18,1        0,55

Du har en något mindre,lättare båt och en något större propeller, den borde lätt varva 6000.



Senast ändrad av urbla | 02 juli 2011 | 13:49



Senast ändrad av urbla | 02 juli 2011 | 13:50



Senast ändrad av urbla | 02 juli 2011 | 13:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering: Har fått byta till en 10,5 P13 Black Max propeller av återförsäljaren och upptäckte då samtidigt att den gamla propellern var defekt den var inte symmetrisk i navet, lite oval så det hade skavt lite på navets inre kant vet inte hur detta påverkat prestandan men jag har inte känt nämnvärd obalans. Propelleraxeln är i alla fall spikrak som tur är.

Har även prövat en Propulse 6902 ställd på minsta stigningen (runt 11) och den är suverän till göstrolling. Båten gör bara 2 knop på tomgång med den på. Tyvärr är denna inställning lite för låg för transportkörningen. Tänkte höra om ni tycker det är rimligt med en förbrukning på runt 0,5L/nm i cirka 21-22 knop är rimligt för denna båt och motor med Propulsen (3 pers i båten)?

Upplevde också båten som lite skvättig där bak så jag höjde från andra hålet uppifrån sett till det tredje men frågan är om det inte motorn ska sitta i det fjärde hålet istället det käns som riggen bromsar betydligt när jag trimmar ner.

Återkommer med en slutgiltig kommentar när jag provkört nya aluminiumpropellern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...