Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Nisse65

Örnbojen 60 liter ingen bra komb med bojlina poly-sage

Rekommendera Poster

Info till dig som kommer göra samma misstag som jag...

Sjösatte min boj-ring 70 kg och satte i en poly-safe lina kopplad till Örnbojen med korta tenen på ca 1 m. Bojen välte givetvis! Rent ingenjörsmässigt är det lätt att förstå då tenen sticker upp en bra bit ovanför bojen och mycket lite av tenen sticker ut på undersidan (som en kölbåt med kölen placerad på båten istället för under). En kätting ska givetvis vara ansluten på undersidan vilket jag har på ca 4,5 kg (dubbel 10 mm på 2 m) men det räckte inte så jag fick offra en blyplätt på ca 10 kg.

I mitt fall har jag ett utsatt ställe och vill då gärna ha minst längden 2 ggr djupet på lina och kätting och därför kommer tenen att luta mycket, kanske 70 grader.

Har varit i kontakt med Cipax som tillverkar Örnbojen och de har bekräftat mina farhågor. Däremot tycker jag nog att tenen kunde sticka ut mycket mer under. Problemet har enl Cipax varit att folk tidigare sagt att tenen är för obekvämt kort. Cipax trodde först att jag hade den långa tenen och påstod att jag nog var den enda i allafall i år som hört av mig om problemet så det borde inte vara så stort?

Dessutom är poly-safe linan mycket tålig mot rost;-) men riktigt usel då det gäller nötning. Därför rekommenderas även en kort kätting ner vid bojstenen. Då jag tex har 1 m kätting i bojen även har 1 m kätting vid bojstenen återstår bara ca 3 meter poly-safe lina! Hmm visserligen kunde jag använda den överdrivet stora flytringen som ingår i poly-safe linan men den minskar samtidigt bojringens vikt i de fall som marginalerna är små att båten draggar i mycket hårt väder.

Slutledning är att kombinationen Örnboj 60 liter med poly-safe lina fungerar dåligt. Dessvärre fungerar inte heller Örnbojen på riktigt grunt vatten med kätting då vikten inte räcker till.

Jaha så då är jag den enda som drabbats? så därför lite info till dig som kanske får problemet:-( Jag Googlade innan om detta men fann inget iallafall.

I nästan alla övriga fall är både Örnbojen och Poly-safe linan, bra produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med båda mina örn-bojar. Den mindre är den minsta och den större är mitten-modellen.

Jag har löst det med en lite cement i en hink med en stump kätting ingjuten. När cementen brunnit tar jag bort hinken och sen fäster jag cementklumpen med ett schakel i kättingen som går igenom boj-tenen. Cementklumpen hänger då i vattnet och håller ekipaget upprätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, detta hände mig med. Har den långa tenen med bara 3 m kätting. Blev inte klok var som var  fel..... Efter kontakt med Cipax hängde jag en kättingstump under så var det fixat. Tycker det är skönt med den långa tenen, har aldrig missat kan kroka då ringen hamnar ovan mantåget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...