Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Jeandren

Yamaha 8 tappar propellerdrift vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej! Har en tvåtakts Yamaha 8 från mitten av 80-talet. Motorn går fint men vid gaspådrag tappar propellern all drift. Alltså fel någonstans i kraftöverföringen. Vart kan felet ligga och hur åtgärdar man det? Tacksam för svar, hälsningar Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Samma sak hände mig förra sommaren på en Mariner 6 hk. Det som är att det finns ingen brytarpinne på dessa motorer utan det sitter istället en ditpressad limmad stor gummiring bakom probellern. Så när man går på en sten med propellern så ska gummiringen ta upp kraften. Det som jag tror har hänt på din motor är att den gummiringen bakom propellern har brustit. Då är det bara två lösningar, byta propeller eller se om någon kan pressa dit en ny gummring. Vi bytte propeller men det var dyrt, har för mig att den kostade runt 1500 kr.

Hoppas mitt svar hjälpte, är nästan hundra på att felet ligger där.

mvh

Hilja



Senast ändrad av Hiljaa_Hippanen | 15 juni 2011 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det! :) Ska kolla upp det. Jag har inte haft den i sjön på något år nu, men jag har för mig att det rasslade när det släppte. Som om det vore kuggar som inte bet ordentligt. Men det ger sig väl, tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat av propellern och det var brytpinne och ingen bussning som kan slira. Kanske det har med växlarnas inställning att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...