Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
crabfish

Maringuiden ett skämt

Rekommendera Poster

Just nu står det att det är 395 entusisaster online

Men det är endast jag som är inloggad på sidan.

Alltså 1 (EN) person.

Varför man visar denna fantasisiffra är för att lura företag att betala för reklamplatser här med uppgifter om många besökare.

Ett skämt

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 15 juni 2011 | 05:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel matematik Harry, 395-1=394 personer som är på sidan men inte inloggade.....men jag har också svårt att tro på siffran!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försöker förenkla som jag tidigare har gjort när jag byggt liknande.

Sessionerna styrs via servern. En session varar som standard i 20 minuter. Sen avslutas den om den inte är aktiv under denna tid. För att döda en session tidigare måste man logga ut. Där har du de inloggade.
Aktiva på sidan gäller samtliga som är aktiva under hela webbplatsen. Om man inte styr detta via kod, så hamnar alla aktiva sessioner tillsammans. För att döda de sessionerna så kodar man ganska enkelt. Kan vara så enkelt att man bygger en kod som letar efter aktiva sessioner när ny person loggar in. Felet med detta är att det som allt annat tar resurser. Något man inte direkt strävar efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en delförklaring: Jag loggar normalt in bara om jag får skrivklåda, vilket inträffar relativt sällan i förhållande till hur ofta jag är inne och läser oinloggad. Tror att många gör på samma sätt.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp.. När jag hade Win XP blev jag autoinloggad varje gång jag besökte sidan, men nu när jag har Win 7 så måste jag logga in själv och det är inte alltid jag gör.

Det är säkert någon inställning som jag inte orkar leta reda på.. men så är det i alla fall på varje site nu för tiden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag, för min del, loggar bara in om jag skall skriva något. Jag besöker altså maringuiden kanske 100 gånger och loggar in 1 gång. Altså i högst 1 % av fallen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis tänkte jag också tanken att många inte loggat på men nu klockan 12:19 var det 607 online enligt uppgifter på sidan och före klockan 6 när jag var inne och skrev denna tråd var det troligen väldigt få inne på sidan.

Jag tror inte på siffran

Slumgenerator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Siffran bygger på en loggning i databasen. Den är kanske inte 100 procent korrekt eftersom loggningen varar ett tag. Jag tror den sparar en gång var 15 minut så därför kan det bli en liten diff.

Den siffror vi går ut med till annonsörer är de som registrerades i vår Google Analytics-konto. I måndags var det till exempel 15 431 besök. Dessa fördelas relativt jämnt under dagen så siffror på över 1 000 besökare är tämligen rimliga, men som sagt inte helt exakta.

Mvh,

Ola Oscarsson

Projektledare, LRF Media

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och just nu var det 10 st inloggade

Jag var tydligen inloggad två gånger.  (se bilden)

Tror inte på era siffror.

post-10001667-1394236741,4636_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

För de som ville ha en lite mer objektiv siffra så finns det en publik extern mätning av Maringuiden på: http://www.sis-index.se/site-information/2050/

Mvh,

Ola Oscarsson

Projektledare, LRF Media

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Google analytics ger väldigt korrekta loggar.

Det jag inte gillar med Maringuiden, är att hela siten är väldigt, väldigt seg.

För mycket rörlig grafik är kanske en del. En slö server kanske? I vilket fall, så är det störande med alldeles för många flash animationer. Känns mest irriterande.

I övrigt tycker jag Maringuiden är ett gött plejs! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur förklarar du att jag är med som inloggad som två användare samtidigt?

Se bild jag lagt in tidigare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funktionen som visar vilka och hur många som är inloggade bygger på sessioner. Du hade lyckats starta två stycken i din webbläsare. Det brukar man kunna göra i Explorer, alternativt om man använder två webbläsare samtidigt. Denna uppgift har sedan en livslängd som tidigare nämnts i tråden. Den kan inte logga nu:et varje tusendel eller så, då skulle det inte gå att nå servern alls på grund av överbelastning.

Det är en mer korrekt siffra jag länkade till om man vill veta besöksantalet. Den kombinerar uppgifterna om webbläsare med ett IP-nummer och utesluter därmed att man är flera unika besök från en och samma dator. Siffran vid utloggningsrutan stämmer, men är samtidigt lite trubbig. 

Därför har du har delvis rätt i din grundkritik, på nätet kan man mäta på många olika sätt och få olika resultat. Google Analytics tillhör dock en standard och är accepterad av branschen och det är de siffrorna som ligger till grund för länken jag skickade.

Samtidigt är nästan alla siffror mer exakta än om man exempelvis jämför med hur många som tittade på ett visst tv-program eller hur det går om det skulle varit riksdagsval idag. På nätet är mätmetoderna olika men urvalet detsamma, i de andra exemplen är både mätmetoden och urvalet olika.

Mvh,

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ursäkt Ola men jag tror inte på era uppgifter

Just nu kl 05:47 skal ldet vara 453 entusiaster online på MG

Inloggade användare är knas se bilden.

Jag tror ni har fel i era system.

Inte katten är det så många inne på MG nu på morgonen.

(Jag utvecklar webbsystem så jag har en del bakom mitt uttalande)

edit stavfel, nu ska det finnas 570 online, mer än va som brukar finnas här på dagarna.

Senast ändrad av crabfish | 17 juni 2011 | 06:03

post-10001667-1394236742,8484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det handlar fortfarande om sessioner. Det är inte ett exakt mått på verkligheten, om det nu hade funnits något sådant. När man utvecklar webbsystem så är det något man förhåller sig till hela tiden så du har säkert kommit i kontakt med det. Till exempel kring automatisk utloggning i system.

Om sessionerna inte dödas (kanske brutalt ord, men det heter ju så) så lever de vidare oavsett om personen sitter vid datorn eller inte. Du kan jämföra med vilka som är inloggade i Facebooks chatt ett kort tag även efter de har stängt av datorn.

Jag antar att i era webbsystem så använder ni er också av Google analytics eftersom det är industristandard numera (som jag tidigare nämnt). Det mäter ju lite annorlunda. Mellan 00:00 fram till klockan 07:00 i natt så har Maringuiden haft 1278 besök. Dessa har ju skapat betydligt fler än 570 sessioner men vissa har dödats och vissa lever. När du var inne så levde 570. Därmed inte sagt att 570 satt framför sina datorer, det är nästan omöjligt att mäta. Åtminstone exakt, jämför med tv-tittande.

Det finns mycket att läsa om sessioner på utvecklarforum. Jag hoppas du hittar något matnyttigt om du googlar på det.

Jag hoppas att bilden klarnade lite till.

Mvh,

Ola

Edit: Nattmössan var fortfarande på. Nu blev det rätt.

Senast ändrad av Ola | 17 juni 2011 | 09:34

Senast ändrad av Ola | 17 juni 2011 | 10:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet hur sessioner fungerar även kakor mm.

Men för registrerade användare är det samma som en bugg att redovisa att de är online med visning av flera sessioner. (se bilden jag refererade till)

Att sedan visa en rubrik med Just nu 670 entusister online är humbug när ni inte vet hur många som ens finns kvar utan bygger på ej stängda sessioner.

Tipps: Sätt SessionTImeout lite mindre så rensas det oftare. Dessutom frigör man minne på servern.

Och släck rubriken med hur många som är online för det är endast falsk marknadsföring när det inte är så många online

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din åsikt är framförd.

Mvh,

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för att ni tagit emot mina synpunkter smiley

Ber samtidigt om ursäkt för en lit provokativ rubrik.

Nej jag tycker inte MG är ett skämt utan ett rätt så bra forum.(annars hade jag inte hängt här)  Men räknaren över användare online är ett skämt.no

Hoppas ni får ordning på den.yes

mvh Harry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...