Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Sator

Äntligen, äntligen..egen båt! =)

Rekommendera Poster

Till sist har jag kommit till avslut på en Maxi Magic!

Har tänkt att segla hem den från Göteborg till Ostkusten. Dels är det dyrt att åka kanalen och det är ju segla jag vill. Tänker nog besöka så många naturhamnar jag kan. Vill gärna ha tips på både naturhamnar och prisvärda natthamnar på vägen. Vill ligga tryggt på nätterna och vid ev. oväder. Det är nämligen MÅNGA år sedan jag seglade sist. smiley

Söker också en hamnplats mellan  Västervik-St. Anna. Tips mottages tacksamt. Tiden gäller andra veckan i Juli till slutet på september.

Rustningsfebern har satt in..cool Nya segel ska beställas, men där får det nog vara för i år..Naturligvis finns det mer som behöver fixas/köpas. Men det får bli säkerhets utrustning, flytvästar mm. I första hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS!
ps - vad var det Sator betydde på Holländska nu igen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning vad det betyder på holländska! surprise

Däremot är det en gammal myt/gåta..googla, och ett svenskt rock band som jag diggar fett! wink

Ska man döpa båten till det kanske?

Funderar på att skaffen en liten gps till resan. Vad för litteratur rekomenderas inför trippen?

Någon som har begagnat å sälja??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, döp inte båten så.
Det lär nämligen betyda... hmmm... det manliga kissverktyget om man säger så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ow! surprise

Ok..då får inte båten heta så! (men jag byter inte nick cool)

Gabba, gabba hey?  Kan bli intressant radiosnack på vhf:en med det namnet..smiley

Nåväl. Fick veta att det fanns en plats kvar i Stegeborg, deras lilla hamn som ligger en bit bort från huvud bryggorna. 1 sjömil ungfär. 3200:- för platsen. Tycker det är lite dyrt om jag tillträder 2 veckan i juli. Blir ca 10 veckor innan upptagning. Har ställt frågan iaf, om det inte kan avräkna på priset. Får annars betala full sesång.

Har börjat rådda med att ta in offerter på segel igen. Det är fortfarande en djungel.. Tittar på flytvästar och sjökläder. F-n! vad dyra sjökläderna är...behöver iaf 2 upsättningar. Men det får troligen duga med enklare saker.. Flytvästar har jag tänkt köpa självuppblåsande med säkerhetssele, enklare modell. Tittar på plottrar.. Ray A50D är intressant men lite dyr. Vill inte ha större eftersom jag inte känner för att stirra så mycket på den. Ekolodet känns onödigt då det redan finns ett silva instrument med lod. Annars är europakartan kanon, man kan minska på antal papperskartor att släpa på. Känns gedigen kvalité. Jag tycker att motsvarande garmin känns enklare/sämre kvalité i plasten, knappar osv. 

Ska man skaffa en liten (begagnad)uppblåsbar jolle? Tänkte liten nog att den går att stuva, men jag gillar inte att släpa på onödigt sk-it. Åsikter någon?

Ska man lägga pengar på en beg. VHF?

Förresten, ngon som har tips om bra länkar för segling , hamnar osv?

(har slutat tala om för frugan vart pengarna tar vägen) wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökläder köper du från England, bra mycket billigare än sverige. Prova först i svensk butik så du hittar modell och storlek. Sedan går du in på lämplig engelsk webshop och köper samma sak.

Tex. http://www.marinesuperstore.com säljer tex Musto BR2 jacka och byxor för 318 Euro, visserligen 2010 års modell. Hjertmans tar 3990 kr för bara jackan. Jag köpte av dem förra året, inga problem alls.

Jag har även köpt alla mina instument i england de hanlade jag på: http://www.cactusnav.com/

Lycka till med seglandet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redcar marien i england har också en supersmidig hemsida och bra service.

Angående hamnguider så tycker jag att serien där Arholma-Landsort ingår är jättebra med detaljkaror och bra beskrivningar. Tror du behöver tre i serien för att täcka hela området.

Om jag var du så skulle jag inte lite på elektoniska hjälpmedel i en nygammal båt utan se till att jag har papperskort också. Något som brukar kunna strula i äldre båtar är elsystemet och det är inte kul att stå utan sjökort i främmande vatten.

Ta och köp det du absolut måste ha nu och vänta med de roliga inköpen tills du sett vad du ev behöver lägga ut på båten för att göra den fräsch.

Vi upptäckte tex under resan från Fyn till Uppsala med vår förra båt att hela elsystemet måste bytas ut. Bara det kostade minst 10000 kr men var nödvändigt. Då var det bra att vi inte köpt dyr utrustning vi kunde klara oss utan innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! yes

Har jobbat inom flyget med elektronik, hobby flugit i många år. Så lita på elektronik enbart för navigering är helt försumbart tycker jag. däremot smidar det till sig väldigt mycket. smiley

Tycker ni båtsport korten duger. Eller ska man skaffa flullstora kartor? Lite klumpiga i hanteringen. jag kommer hålla mig nära kusten och puttra framåt i säker takt. Har 2 veckor på mig. Det borde väl räcka? Inlärningskurvan bör bli rätt brant uppåt. Det som kommer bli mest strul blir väl angöring av brygga osv..Kanke bringar fram några garv i hamnarna. Men det får man bjuda på! wink

Längtar.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog välja om du ska puttra fram i sakta make eller ta två veckor på dig. Dåligt väder och vind emot kan ställa till det för dig vilket gör att det kan bli färre än 14 dagar.

Kan du ta längre tid på dig så gör det och passa på att segla runt lite i Bohuslän också - det kan ta lång tid innan du kommer dit igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två veckor räcker gott och väl för att du skall lära dig att hantera båten i hamnar och att hissa och plocka ner segel och trimma seglen grundläggande. Ett tips är att skaffa en bra bok om segeltrim, den är kul att läsa på kvällarna och sedan testa lite på dagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo!

Varit i båten i helgen. Inget segla dock..urkasst väder..frownCia hade rätt, elsystemet består av ett virrvarr av kablar..där finns det att göra! yesDet lever inte upp till min standard. Men inspekterade så mycket som bara möjligt av det. Allt kommer att fungera året ut. Kablar osv är i frächt skick iaf. Värmaren är inte optimalt placerad då den sitter längs in i stickkojen. (Thermo 1700) Den behöver nog en översyn. Funderar på framtida placering i sittbrunnens stuvfack, då den brummade mer än förväntat.

Storen har jag nog grundläggande koll på tror jag sen jolle tiden..dock evigheter sedan. Däremotkommer det till försegel i hanteringen. Båten är mycket större än en jolle! smiley Men det ska bli kul!!!

Kollat runt lite på kläder och västar..Budgeten säger billgare coastal varianter (ska handla till 2 personer till och börja med). Västar blir defenitivt med sele och självuppblåsande.

Vhf funderade jag på, men backar nog så länge. Mobilen får förhoppningsvis fungera i nöd. (tänker hålla mig nära kusten) Frälsarkrans och nödbloss ska inskaffas.

Håller på och förhandlar/fråga runt hos segelmakare. Nu till en klassiker...Ett eller 2 rev i storen. Flera segelmakare säger 1 rev. Bara det sitter högt nog. Enl uppgift så kan 1 rev bli för lågt om man har 2. Mao. 1 rev ordentligt högt.  Hmmmm Det är mycket pengar, så det gäller att bli nöjd. Vill defenetivt ha seglen i 6-8 år.

Kan inte vänta till semestern börjar..... NUUUUUUUUUU

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtplats ordnad!

Tack till Linco906 som finns på detta forum och erbjudit mig att ärva en bra plats i st anna skärgård! yes

Har köpt sjöställ, gillcoastal som verkar vettiga. Marinaman har 30% på dessa. Så jag slog till på 2st, samt 2 baltic räddningsvästar. Uppblåsbara, automat enklare integrerad sele osv. Köpte även en cobra marin VHF. Ingen värsting på något sätt. Men har det jag behöver, för dett lilla jag kommer att använda den. 1500kr är ok. Om några år finns det garanterat en uppsjö av ny funktioner som man säkert känner att man vill ha. AIS integrerat osv. Då behöver man inte gråta blod är man ger den gamla till återvinningen. Likaså har jag beställt en GPS från Cactusnav som tipsades ovan. 5000kr för en Raymarine A50, med europakartorna (basic). Den har inte fiske ekolodet, men känner att jag vill ha det. Finns ändå ett nästan nytt Nexus Logg/lod i båten ändå.

Segel är äntligen beställda!!

Boding G2, pentex blir det till stor och genua. Fock i RPL Pentex. Yeeehooo!! cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, hänt en del sen sist!

Varit och pillat med båten nästan en vecka, som fortfarande ligger i hjuviken, Göteborg.

Plotter, Vhf , solcell och autopilot installerat.

Plottern beställde jag som tipset ovan från Cactusnav i england. Tog lite tid att få den dock. Troligen eftersom jag ville ha en A70 utan ekolod. När 2 veckor gått och jag inget hört. (redan betalat med kort) Sände jag ett mail med lite irriterad ton. Fick till svar att plottern lämant dem med DHL Express. Hämtade ut paketet och såg att jag fått det med lodet iaf. Troligen pga att de har svårt att få fram modellen utan lod. Slutet gott till slut! smiley

Sticker tillbaka till båten imorrn och påbörjar hemseglingen!

Yehooo!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma igen efter nästan 3 veckors båtande!

Skriver båtande. Vädret var alltfördåligt (för mig)i för långa prioder för att jag skulle hinna runt. (lågtrycken köade för att komma in över västkusten, med starka vindar)

Beslutade i att vända tillbaka i Varberg för att hinna hem innan semestern var slut. Klarade det med flera dagars marginal wink Grabben och jag fick gå trollhätte och vänta kanal (Göta kanal)

Mao har vi använt oss av motor mer än lovligt på en segelbåt. Inga större missöden har intäffat och vi har haft ett antal dagar med kul segling. Vi gick på utsidan av göteborgs skärgård nära vinga när vi gick söderut. Bla pga att ekolodet naturligtvis lade av direkt när vi startade seglingen.

Vi fick känna på riktigt jobbig sjö utanför Bua hamn när vi försökte lämna vid ett tillfälle. Bestämde dock att gå tillbaka.

Helnöjd med båten hittils. (förutom det jag vet jag vill fixa sedan innan) Den går fint i sjön. Känns att den seglar riktigt fint. Seglena är slut, så det ska bli fint att få prova de nya seglen. Slet fram genuan vid ett tillfälle. Glatt överraskad då den verkar helt oanvänd. Ett äldre Elvström. Blir ett fint crusing segel!

Någon som vet/ har förslag hur jag ska dra fram cunningham? Finns en helt oanvänd öljett i seglet som alldrig varit använd..surpriseMao finns inga block osv för det... Det enda som finns draget i masten är försegelfall, storfall och dirk.. Hm..fler kul projekt :)

Är glad för VHF:en. Broarna i götaälv och hela trollhättekanal hade varit väldigt jobbigt annars. Go och proffsig service från alla operatörer, sålänge man uppträdde korrekt och var förberedd!

Kombinationen plotter och sjökort är kanon. Glad att jag skaffat båda. Autopioten jag köpt blev inte mycket använd. Provade den dock..Men det är för roligt att svinga rorkulten själv! devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah!

Fråga till segeltrim eliten!!

Hade svåra problem vid läns att få ST focken att stå rätt och still. Den slängde fram och tillbak titt som tätt med rätt höga smällar i ändlägena. (metall mot metall)

Trimm tips emottages tacksamt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Magic sedan i höstat och håller på och drar ner fall och trimmfunktioner. Tycker att det blir trångt om man drar ner fler än tre funktioner per sida. I mitt fall kan jag bara ha winsch på en sida (SB) pga att plottern antenn är monterade där winchen skulle placeras.

Använde en av winscharna som satt på masten.

Så här har jag prioriterat:

Fock och storfall.

Bomuthal.

Kicktalja.

Rev ( åtgår två avlastare)

Då blir det inte plats för Cunningham, men börjar det blåsa såpass mycket tar jag hellre ett rev ( gäller inte vid kappsegling).

 

När det gäller kombination självsående fock och platt läns rullar jag oftast in förseglet för det slår väldigt mycket och seglet gör inte mycket nytta. Alternativet kan vara att man skär några grader från kursen så att seglet precis fyller. Kan också ge lite extra fart.

Ägde en Magic för ett 20-tal år sedan och seglade utanför Hallandskusten och kan bara bekräfta att den går väldigt bra i grov sjö.

 

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!!

Jag har ingen rulle, har försegel med tvättäkta pistolhakar! smiley Märkte att det vart bättre när man struntade att gå precis platt läns. Men den slog ändå ibland, speciellt när det var lite mer sjö.

Göran, dig ska jag försöka få lite mer tips och trix ifrån! wink

Jag har bara ett rev i nya storen. Ca 130 från underliket om jag inte minns fel. Har då valet att antingen dra två linor till reven och slippa kuta upp på däck och använda revhakarna. Alt att jag får plats med cunningham. Hmm..Åsikter någon?`Har två Barlow winchar på ruffen. Jag monterade fästet till plotter på ruffskottet på B.B sida. känns bra. Får luta mig framåt lite när jag ska titta. Men gör samtidigt att man inte sitter å stirrar på eländet i onödan. Det är bättre att titta omkring och hur seglen står. wink

Hm, har lurat på om man ska montera en längre skotskena i framtiden. Den som är orginal är väl kort och gör inte så stor skillnad tycker jag det verkar som. Men, då måste den flyttas föröver ca 3dm, pga B.B sidas sittbruns stuvlucka.. Känns inte bra, då skotet får konstig vinkel.. Några ideer eller åsikter någon??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh..Åkte till stockholm och boding segel och hämtade dom nya seglen. Kan knappt vänta till imorrgon för montering av storen och provmontera förseglen. Hinner förmodligen inte provsegla..Det får vänta till helgen då jag fortsätter sista biten till söderköping

Lycka är nya segel! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...