Mackey 4 531 Postad 29 Juni , 2011 Westfjord26, ledsen att jag missat det inlägg där du skriver om saltvattendiskning på västkusten, jag missade det helt enkelt, kan inte förklara varför. Jag läste en ordväxling mellan dig och någon annan om diskning och där framgick inte att du bodde på västkusten. Du och jag tycker lika när det gäller att tala om var man får betala för vatten. Jag skrev var jag sett att man tar betalt, men förstår nu att det inte påverkar dig., Vad tycker ni andra? Vad tycker du (och andra) om hur vi ska hantera problemet med vattenbrist och risk för förstörda brunnar? Jag håller med dig och andra om att 2:- kr per liter är för dyrt, men var tycker du (och andra) att gränsen går? Seawolf tycker att ett rimligt pris är ok (eller tom. bra) att ta ut, men vad är rimligt? Exempelvis 15 kr/m3 (som i stan) tror jag inte avskräcker så många att tanka i bristområden och då slutar det ofta med saltvatteninträngning och inget vatten för någon istället. Finns det andra förslag på hur vattenuttaget i bristområden ska minskas? En urdålig och trög handpump skulle exempelvis misnka vattenuttaget, men är det bättre än att betala? Kanske, då är det ratis, men för jobbigt att fylla några större volymer. Bli inte upprörda nu, jag är uppriktigt intresserad av att hör vad alla tycker om allt detta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Juni , 2011 Tycker fortfarande att det framgick tydligt eftersom jag skrev saltvatten, men skit i det nu, det jag tycker är mest beklämmande att personen som tankade vatten fick priset när han skulle hade fyllt på vatten, får man förutsättningarna innan så är det inte lika illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 531 Postad 30 Juni , 2011 Håller med, jag tror inte jag hade betalt för vattnet om jag fått reda på att det kostade pengar efter det jag fyllt på. Jag hade nog åkt där ifrån och aldrig mer komit tillbaks och dessutom hade jag berättat för alla hur illa ställt det är i den gästhamnen så att så många som möjligt inte kom dit. Moget, eller hur? Dessutom är ju finessen att ta betalt för att spara på en bristvara borta om man får reda på det efteråt. Då är ju skadan redan skedd. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 30 Juni , 2011 Fortfarande vattenbrist i Sthlms skärgård men det lustiga är att i flera hamnar är det tydligen ok att ta fram slangen och tvätta båten efter avslutad segling. Att man sen några meter därifrån tar betalt för vattnet vid macken är en annan femma. Tankar man 500L dicksvatten så har man troligen en storbåt o har kanske inte ens en sjövattenpump för disk o sen tillkommer varmvattenberedaren o dush vatten så då är det inte så konstigt att det går åt vatten. Ungefär som att jämföra ett torp där man står ute o diskar med en villa. En annan med lite båt diskar vid strandkanten o hitills har det funkat utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser