Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
jannelu

Betala föratt fylla på vatten???

Rekommendera Poster

När jag fyllde vatten i båten förra helgen så kom det förbi en karl som beklagade sig.

Han hade varit i en gästhamn i Stockholms skärgård, (kommer ej ihåg var) och skulle fylla på vatten, Enligt honom så tog dom betalt för vattnet, 2 kr litern!!!

Han hade i alla fall tankat upp 500 liter för den facila summan av 1000 kr!

Kan detta vara möjligt???

Det låter som en saga, men inget förvånar mig längre.

När det gäller att suga ut båtfolket så finns det inga gränser längre, vare sig det gäller priset på bränsle, reservdelar eller båttillbehör...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta betalt för att tillhandahålla en tjänst är inget konstigt enligt mig, men det priset var en bra bit på fel sida av gränsen för vad som kan anses rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om det är på en ö som inte har kommunalt vatten, där alla måste borra sina egna brunnar kan jag tänka mig att dom tar betalt ... det är brist på vatten i Stockholms skärgård ... 2 kr/l ... tja ... fortfarande mycket billigare än drivmedel ... själv ser jag till att bunkra vatten på de ställen som har kummunalt vatten anslutet ... har vad jag kan minnas aldrig behövt betala för vatten men då har jag åxå alltid bunkrat bränsle åxå ... det gäller att planera även för bunkring av vatten vill jag lova ... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är brist på vatten i Stockholms Skärgård och det har varit så i ganska så många år att den som inte tankar bränsle får betala för vatten. Och 500 Liter är väldigt mycket så då slösas det rejält på färskvattnet inte mer än rätt att ta betalt när det gäller så stora volymer. Lite skillnad om du kommer bärandes på en dunk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att begagna sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, 

Skriv gärna var du blev lurad på vattnet så andra kan undvika den gästhamnen.

Så står det i wikipedia. Men ocker har tappat lite av sin betydelse i dessa tider av SMS lån och parkeringsavgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ocker är väl bara förnamnet tycker jag om detta verkligen stämmer, i våran närmaste gästhamn får man betal en femma i en automat för att vattnet skall gå igång och då finns ingen begränsning på vattenmängd, detta är infört för att slippa vattenlek av livliga ungar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, vi tar inte betalt men har investerat i grävning, slangar och kranar. vattnet kostar 11 kr kubiken. Tycker inte det är konstigt att ta betalt och få igen investeringen för att hålla service åt båtägare. Varför skall dom betala för att era båtar skall få vatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var på Utö i helgen och där tar de 30kr för att tanka vatten. Tror inte det var någon gräns på mängden. Jag tyckte det var lite sniket så jag åkte till Dalarö i stället där vattnet är gratis. Det var i samband med att jag skulle tanka så Utö fick inte sälja 100 l diesel till mig för att de tar betalt för vattnet.

Kostnaden är försumbar med tanke på vad det kostar att ha båt. Däremot tycker jag att som någon skriver att det handla om att suga ut så mycket man kan av båtfolket. Och någonstans behöver båtfolket tala om att det inte är ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror ingen protesterar för att det tas rimligt betalt för tjänsten,  men som i trådskaparens fall 2000kr/m^3 får väl ändå anses som ocker när det talas om produktionskostnad av 11kr /m^3

Med sån prispolitik kan ju toalettbesök sättas till hur mycket som helst. Behovet får ses som ett riktigt akut trångmål för den nödige som då kan utnyttjas av rufflare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanka vatten på skärgårdsöar med vattenbrist och enskilda brunnar...undviker jag. Både för at spara vatten och liten misstänksamhet mot kvaliten...

Håller mig till ordentligt klorerat kommunal vatten på fastlandet. Och att betala en liten slant är OK om man inte tankar eller använder gästhamnen samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. Återigen vi tar inte betalt men det verkar som flera här tycker det är vår skyldighet att som i vårt fall investera 78.000:- moms för att hålla båtägare med gratis vatten ????

Samma personer betalar gladeligen 10:- litern för vatten på ICA. lite patetiskt tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut kan man väl ta betalt för att få tillbaks sin investering, men då snackar vi väl knappast 10 kronor litern? Att betala 10 kronor på ica är en annan sak, det vattnet dricker jag, det jag fyller på i tanken används även till disk och tvätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låg i en hamn där man krävde att man skulle vara medlem för att få fylla vatten, min tank rymmer 60 L. he he

Westis dricker du köpevatten? skulle aldrig falla mig in att köpa dricksvatten, däremot kollar jag slangar och liknande som kan påverka vattenkvaliten innan jag fyller, släpper gärna fram någon före som oxå vill ha vatten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Stockholms skärgård är ju vattnet såpass sött att jag aldrig skulle komma på tanken att diska i vatten från tanken i annat än skitiga gästhamnar. Tankvatten använder jag till matlagning och tandborstning, så det brukar räcka med 10-20 liter på en helg. Det skulle ge en 20-lapp eller två enligt gällande taxa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår och accepterar det.
Men trådstartaren hänvisade till okänd gästhamn i Stockholm.
Men ingen annan verkar ha fått betala 2 kr/liter utom denna namnlösa mystiska person som trådstartaren träffade på, är det kanske så att detta var frågan om en s k blåsning från en eller annan part, dvs lurades någon och fick en tusenlapp i handen eller var det någon som drog en vals för trådstartaren.

Alttså - det vore inte fel med en till bekräftelse om vilken hamn det rör sig om. Om inte annat så man kan undvika den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gör likadant och använder diskmedel för saltvatten. Gör av med någon liter färskvatten per dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen har jag väldigt svårt att tro på att detta är sant, möjligen någon som inte jobbade där som blåste gubben, sen tycker jag att det är väldigt underligt att trådskaparen glömt bort vilken hamn det var, nog för att jag själv får sämre och sämre minne men en sån här sak hade jag defenitivt inte glömt bort. Om att diska i salt vatten tar jag gärna emot tips för övrigt, har provat med saltvattendiskmedel och sen sköljt av disken efteråt för att få bort saltet (västkusten) men får en knepig beläggning på disken så jag får inte detta att funka, tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Peter K och Westfjord:

Det är ju f..n att vissa människor ska misstro andras upplevelser och händelser.

Det var min 76-åriga pappa som stod och pratade med människan som hade råkat ut för detta och han kommer inte ihåg namnet på stället, kanske pga ålder vad vet jag.

När han pratade med den (mystiske) mannen så stod han på bryggan och jag var på båten så jag hörde tyvärr ej diskussionen.

Antingen så har följande hänt.

A: Min pappa ljuger för mig av någon outgrundlig anledning

B: Den mystiske mannen ljuger

C: Jag ljuger

D: Eller så kanske ingen ljuger, jag har faktiskt  inte en aning, men jag litar naturligtvis på min egen Pappa och på mig själv.

Som jag skrev i tråden så var jag ytterst tveksam till att någon kan ta betalt  2 kr litern för vatten men i såna här forum så finns det alltid människor som måste misstro andra.

Tror ni att jag kanske har någon hemlig  agenda som jag vill sprida av någon anledning eller vad är det frågan om??? 

Tråkigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brunnar när havet riskerar saltinträngning när grundvattennivån är under havsnivån. Fastboende och sommaräster har fått lära sig att vara försiktig med vattnet och en gästhamn får givetvis försöka begränsa vattenförbruknigen.

Ett sätt är att ta rejält betalt. Ser man bara det kostar kan man ta lagom mycket så det räcker till kaffet och gröten och tanka senare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ingen ljuger för jag har själv sett i en gästhamn ute i skärgården där det fanns en skylt där färskvatten kostar 2 kr/l. Inget jag blev upprörd över för det är en trevlig välordnad hamn. Det fanns ingen slang utan endast en kran, vilket jag tolkade som att den inte var avsedd att fylla båttankar med, utan endast för dricksvatten. Vet man vad saker och ting kostar innan man köper, är det inget att uppröras över, utan behöver man större mängder vatten får man gå till ett ställe där det finns för ett pris man är beredd att betala. Även om man tankar stora mängder bränsle till dyrt sjömackpris, tycker jag att det är skäligt att man betalar en rimlig slant även för att fylla vatten. Vad som är rimligt måste dock var och en bedöma. Färskvatten ur en slang är ingen fri nyttighet, utan det finns alltdi någon som betalar.

Senast ändrad av robert99 | 17 juni 2011 | 10:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har absolut inte varit min mening att misstro egentligen jag tyckte bara detta var så långt bortom rimlighetens gräns så jag trodde inte det var sant, att du eller din far skulle ljuga för dig är dock ännu mera orimligt. Som jag svarat i tidigare inlägg i tråden så är det rimligt att ta en viss summa för att man skall få fylla vatten, men det är knappast rimligt med 2kr/liter. Dold agenda, nä det tror jag verkligen inte! Hoppas du inte tagit allt för illa upp och detta blir lite plåster på såren...wink

edit: var tvungen att ändra från kolon och streck och skriva kronor, det andra blev en smiley..

Senast ändrad av Westfjord26 | 17 juni 2011 | 11:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varken alternativ A eller C, dvs att din far eller att du ljuger, har föresvävat mig.
Att den mystiske mannen skarvat känns inte helt otroligt tycker jag, dvs alt B.
Att någon blåst den mystiske mannen tycker jag inte heller verkar otroligt. Personligen skulle inte jag hala upp en tusing ur bakfickan för vatten, så det kan vara rimligt att tro att den mystiske mannen har relativt gott om pengar.
Kanske någon ful fisk insåg det och tog sin chans..?

Och så finns naturligtvis den möjligheten att denna forfarande okända, icke namngivna gästhamn också existerar idet jag brukar kalla verkligheten...
Dvs alternativ D.
;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En finns åtminstone, men jag säger inte vart för jag vill inte misskreditera denna trevliga och välskötta hamn som jag besöker minst ett par gånger per säsong. Men jag tankar aldrig vatten där för det står tydligt vid kranen att vattnet kostar 2:-/liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mitt problem egentligen, men varför inte varna dina gästhamnsbesökande kolleger så de inte kommer till 2kr /l hamnen med tomma tankar och hamnar i trångmål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misskreditera gör du väl knappast om du talar om vilken hamn det är? det är väl bra om dom som läser på forumet får denna information oavsett om hamnen är kanonbra i övrigt......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite reflektioner över vad som hittills sagts i tråden...

Det verkas som om de flesta förstår att vatten är en bristvara i många skärgårdar, men det är betydligt färre som är beredda att ta konsekvensen av detta och betala för vattnet (= ransonera).

Garfield, jag undrar hur du tänkte när du åkte 10 distans (150 KRONOR KANSKE) från Utö till Dalarö för att spara 30 kronor? I och för sig bra för Utö som fick behålla sitt vatten, men dåligt för miljön i övrigt.

Westfjord26, varför slösar du på färskvatten för disk i mellersta Östersjön? Hur gör ni andra?
Båten ligger ju i diskvatten så det är ju bara att pumpa upp i diskbaljan! Färskvatten kan man använda för att dricka och ev. för att borsta tänderna i. Potatis, ris, spagetti mm ska ju koka i saltat vatten, så varför gå över ån efter vatten? smiley

Peter_K , jag håller med dig, man vill veta var vattnet kostr pengar. Ett ställe är gästhamnen i Berg på Möja. Där finns en automat som man får 5 liter vatten från för 10:- kronor.

robert99 och ev. andra, varför hemlighålla var vattnet kostar pengar. Bättre att vi använder detta  och andra forum för att sprida informationen. Om alla vet var vatten kostar pengar uppnår man två saker;

1) Förbrukningen av bristvaran vatten minskar där vatten är en bristvara. Det är bra för alla, det kommer att finnas vatten till de som absolut behöver det och saltvatteninträngning i brunnarna kan undvikas.

2) Vi slipper alla komma tomtankade till en brygga där vatten kostar pengar och därför surna till och aldrig mera återvända just dit på grund av ren och skär surhet.

Så tycker jag!
Vad tycker ni?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Överhuvudtaget är jag tveksam till prispolitiken där man ska betala för allting.

Det är bättre att gästhamnar kör all-in-clusive. än att man ska behöva betala extra för toa, dusch  att diska, och t.o.m. färskvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du hade läst mina inlägg så hade du förstått att jag inte ligger i mellersta östersjön, för där vet även jag att det inte är saltvatten. Om du hade klickat på sjöboden så hade du kunna sett att jag bor i västra götaland, det ligger inte i närheten av mellersta östersjön, sen skriver du vad tycker ni? framgår inte det av inläggen? Jag kan förtydliga mig, BETALA 2 KRONOR LITERN ÄR OCKER, och jag skulle vilja att alla medlemmar får reda på vilken gästhamn det är!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är OK att man tar rimligt betalt för vatten. Vi har segelbåt och behöver tanka vatten oftare än diesel, och det är klart genant att gå till t.ex. sjömackar och tanka gratis utan att tanka bränsle.

Då känns det betydligt bättre att lägga till, tanka vatten, kanske köpa en glass, och sen fara vidare om man betalat för vattnet.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...