Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Batagaren

Lång eller kort rigg till gummibåt

Rekommendera Poster

Jag antar att frågan egentligen är ganska uttjatad men jag skulle ändå behöva svar på frågan om det går att sätta en motor med lång rigg på en gummibåt. Barnen har köpt en gummibåt (2,77 m lång, 1,5 m bred) och jag har lovat fixa motorn. Jag har nu hittat ett lämpligt objekt men det är en 4 hk med lång rigg. Fungerar det eller är det enbart kort rigg som gäller? jag vet att skeddan skall vara - 5 cm under kölen men spelar det någon praktisk roll på en gummibåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gummibåt med liknande mått och jag kör med kort rigg, gissar att även du bör ha kort rigg. Vet inte exakt om det är jätteviktigt att man måste ha kort rigg när det är så pass lite effekt, men kraften från propellern kommer dock ganska långt under din båt.

Vet som sagt inte exakt vad som skulle hända med lång rigg, men jag skulle i alla fall försöka hitta en motor med kort rigg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall testa samma kombination till sommaren och räknar med att det skall gå bra. Har redan en 4 kh Evinrude med lång rigg. Det enda jag kan tänka mig är att vattenmotstånd blir lite högre och man skall tänka på något högre djupgående vid grunda ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har beslutat mig för att leta upp en motor med kort rigg. Jag har blivit övertygad om att det är den bästa lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...