Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Rutan2

Missljud Volvo Penta TMD31A (130hk, turbo intercooler)

Rekommendera Poster

Hej!

Efter några turer med båten så har jag helt plötsligt fått ett märkligt ljud som påminner om drivremmar eller likande som behöver bytas (ljudet följer med varvtalet och hörs tydligast på tomgång..i planingsfart hörs inget alls). Inga fel förövrigt på motorn, den går perfekt och planar som den skall och vatten, oljetemp och oljetryck visar perfekta värden. Ingen vatten i oljan.

Jag trodde först det var drivremmarna som var kass (dom var gamla och lite för slacka). Bytte därför dessa till nya och spände upp dom korrekt. Men ljudet består fortfarande. Jag har nu monterat av drivremmarna igen och gjort ett kort uppstartande för att konstatera att ljudet inte kommer från vattenpumpen, sjövattenpumen eller generatorn.

Min kompis som var ombord tyckte att ljudet kom i bakkant på motorn inne i ventilkåpan (närmast turbon, helt ny förövrigt). Detta gör mig orolig att det är ett större motorfel pågång. Jag själv har oerhört svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer (uppenbarligen då jag trodde det var drivremmarna först :-)).

Tacksam för tips vad det kan vara för fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag tittat lite närmare på motorn och såg att det var sotigt av avgaser vid spridaren vid fjärde cylindern och mot topplocket... detta får mig att tro att topplockspackningen är trasig...någon som vet? Har lyft av ventilkåpan och granskade men kunde inte se något fel mer än att allt såg som nytt ut...har ju knappt kört med båten denna säsong så oljan är ren och fin.

Någon som vet vad som är fel nu då?

Förslag på hur jag skall gå vidare i felsökningen?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har haft loss spridarna och sen inte gjort rent ordentligt när du återmonterade dem. Med tanke på det tryck som blir i cylindern så kan det bli en fin visselpipa den vägen kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Diesel Pelle!

Jo jag har haft loss spridarna (första åkturen i år med de nya spridarna) men var mycket noga med att ingen smuts skulle ramla ner i hålen. Däremot gjorde jag inte rent något innan jag monterade de nya spridarna. Hur som helst så har båten gått enormt bra ända tills detta fel uppstod (efter tredje turen till sjöss). Kanske skall lossa spridaren och kolla status? Trodde inte man kunde montera spridare fel? Några generella tips vid återmontering för att garantera täthet tas tacksamt emot (om det nu är detta som är fel).

 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

monterade du in nya kopparbrickor i botten av hålet för spridarna?

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hoppas att du inte hittade några kopparbrickor i hålet under spridarna för det skall inte finnas några på denna motortyp, det var på den äldre 30 och 40 motorn som det låg två brickor under varje spridare en kopparbricka och en i tunn plåt.

Var försiktig om du skall ta ur spridaren igen efter att du fått koks runt spridaren för det är mycket lätt att kopparhylsan följer med upp, och då blir det lite mera jobb.

Tryckluft att blåsa med är en stor fördel vid rengöring av spridarhål samt smala remsor av trasor, en lång smal mejsel och en ficklampa.

Var försiktig när du rotar runt med trasorna på mejsel i botten på hålet så du inte skadar rillorna i botten på spridarhylsan i topplocket.

mvh

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag be så mycket om ursäkt för felaktigt inlägg, jag har nämligen en 40motor med kopparbrickor under spridarna.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger!

Nej inga kopparbrickor under spridarna, tog helt enkelt upp spridarna med avdragaren från volvo penta och sedan monterade jag dom nya spridarna. Jag förvånades över hur lätt det var att montera... inget motstånd att tala om. Tanken har slagit mig hur det kan vara tätt, men enligt Mitab som jag frågade så var detta helt normalt då nya spridare inte är slitna och typ inbrända. Har svårt att se hur jag kan få spridaren mera tät i mitt fall nu...då måste man väl plocka isär halva motorn :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dom där rillorna i botten på kopparhylsan  som skall täta när man drar åt muttern på överfallet med rätt åtdragningsmoment.

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

 

Var ute och kände på överfallet för spridaren och konstaterade att den inte var speciellt hårt åtdragen. Gjorde det enkelt för mig att drog bara åt den och provstartade...det fungerade! Det blev knäpptyst från motorn...inget kvittrande/fläktsremsljud längre..underbart! Hade ingen möjlighet att provköra båten idag men med tanke på att ljudet bara hördes innan planingsfart tidigare så känns det som problemet är löst.

Tack för tipsen! Verkligen ett helt suvärent forum med många kunniga båtintresserade!

PS när jag monterade spridarna drog jag åt dom rejält, men tydligen så har varmt och kallt ändrat förutsättningarna för pinnbulten och muttern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...