poorg 0 Postad 14 Juni , 2011 Problem med att saltvattnet läcker in i sötvattenkylaren. Sötvattenkylaren blir överfylld och vattnet rinner ut från dräneringsslangen på tanklocket ca 1dl/s. Jag har kontrollerat att värmeväxlaren är tät. Känner någon igen problemet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
casablanca 0 Postad 14 Juni , 2011 Har haft problemet två gånger. Första gången hade ett löv åkt med sjövattnet och satt som ett lock framför värmeväxlaren. Så första åtgärden är nog att kolla om det är smuts i Värmeväxlaren. Tappa ur sötvattnet och lossa sedan på sjövattenanslutningen till värmeväxlaren. En svetstråd eller liknande kan vara bra att ha för at rensa de små rören i värmeväxlaren. Monterade därefter ett sjövattenfiler :-) Andra gången hade avgasrisern (avgaskröken) rostat igen så att de blev stopp. Kostade 6000 pix och var restad i sex veckor förra sommaren. Lämnade det arbetet till en penta-verkstad. Om du får ordning på det så glöm inte att köra igenom sötvattenssystemet några ggr innan du fyller på kylvätska. Har fått förklarat att anledningen till att saltvattnet överhuvudtaget kan gå in i sötvattenssystemet är att motorn alltid ska få kylning. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poorg 0 Postad 14 Juni , 2011 Hej, Tack för dit svar. Jag har gjort de saker som du nämnde vid första händelsen. Jag gjorde det i samband med att jag hade ur värmeväxlaren för provtryckning. Jag sitter nu i båten och funderar. Enda stället vattnet kan komma över till sötvattnet är vid gummianslutningarna i änden på växlaren. Jag har dragit slangklämmorna hårdare nu och då avtar läckaget för att upphöra då jag dragit tämligen hårt (allt för hårt enligt mig). Jag har lärt mig att inte dra åt för hårt för då skär man sönder gummislangen. Det borde gälla även gummianslutningen på värmeväxlaren. Fick du också dra åt hårt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
casablanca 0 Postad 15 Juni , 2011 Vid första tillfället så ringde jag en penta verkstad och fick då rekomendationen att dra åt slangklämmorna tills jag kom till hamn och kunde plocka isär och se efter om det var skräp. Håller dock med om att man inte gärna vill dra allt för hårt. Det du kan kolla är om gummianslutningen där saltvattnet går in i värmäväxlaren sväller, vilket den inte ska göra om det är ett bra flöde genom växlaren. När det var stopp i avgasrisern så svällde gummianslutningen till dubbel storlek så om den sväller när du kör igång motorn så är det säkert stopp någonstans efter värmeväxlaren. Om det är risern eller någon annanstans kan jag tyvärr inte svara på... Men om gummianslutningen inte sväller och det funkar efter att du dragit slangklämmorna så är det bara att gratulera :-) Senast ändrad av casablanca | 15 juni 2011 | 11:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poorg 0 Postad 15 Juni , 2011 Hej, Jag har nu kört igenom några omgångar sötvatten som du sa samt bytt gummimuffen på utloppet (spricka i den. Skall byta den andra också när den finns på affären). Jag kan inte se att gummimuffen sväller och flödet från avgasröret ser ut som att det är OK. Jag skall hålla ögonen på kylaren i sommar. Tack för alla bra tips och ha en fin båtsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser