Cimbo 0 Postad 13 Juni , 2011 Har en ny Ryds 568 gts med en 115 hästars mercery fyrtakt. Den skall göra ca 37 knop enligt massa tester men jag kommer bara upp i 31 knop. Vad är felet??? Jag har kört in den och så. Tacksam för svar=( Mvh Cimbo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Juni , 2011 Det kan bero på många variabler.. Använder du trim/tilt funktionen på rätt sätt? Har du trimplan? Har du rätt propeller? Ligger du i havet så.. Inte troligt med beväxning under båten ännu, men? Har du lastat båten tungt? Det var några... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 14 Juni , 2011 Frågeslista kan göras längre: - Vad har du under båten, är den bottenmålad, vaxad, några havstulpaner från i fjol ? - Hur högt är motorn hissad ? Som i testen ? - Aluminium eller rostfri stål propeller ? - Hur är lastfördelning i båten, både för/akter och babord/styrbord ? - Hur varmt/hkallt vatten kör du jämfört med test ? Optimalt för fart är 4 grader i vattnet och kall luft (man får mer syre om motorn suger kall luft) - Kör du på rätt varvtal ? 6 knop tycker jag låter mycket i detta sammanhang, så det borde gå att hitta problemmet relativt snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 14 Juni , 2011 Vill du ha någotsånär vettiga svar börja med att skriva vilket maxvarv du ha på motorn och vilken propeller du har aluminium eller stål och storlek. Är de delarna redan optimalt så får man kolla på resten av frågorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser