Teoo 0 Postad 13 Juni , 2011 Hej! Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag ska segla min motorseglare på 25 fot till Ålesund eller rättare sagt till Sykkylven i Juli. Jag har kort seglingserfarenhet men min far som följer med har lång erfarenhet men med motorbåt. Jag vill ha tips på rutt, hamnar och vad som bör undvikas etc. Det är ingen ren nöjessegling utan en transportsträcka som måste göras. Självklart ska jag njuta av seglatsen också men instick i fjordar längs vägen blir det inte något av. Jag seglar eller går för motor helst bakom öar så resan blir lungnare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Juni , 2011 Göteborg - Farsund är visserligen segling över ett dygn men det spar mycket tid mot att gå efter svenska kusten och sedan ned efter norska kusten. I juli månad är det fullt i hamnar i dessa vatten. Kommer man runt hörnet och efter norska västkusten är det färre båtar. Vattnen är lite skvalpiga och man kan behöva vänta på godväder tills man gått in i skärgården i höjd med Stavanger. Sen är det istort sett skärgård upp till Narvik. Vissa öppningar t.ex strax söder om Ålesund som ni kan se på sjökorten. De hamnar ni kommer att besöka naturligen är Farsund (gratis så länge man är ombord inkl. frallor och Farundsavisen), Egersund, Haugesund och Bergen. Sen finns det många hamnar som man kan ta när det passar. En liten och familjär hamn vi har gått in i några gånger är Kolbeinshamn på Austvoll norr om Haugesund. Senast vi var i Stavanger hade man tagit bort bryggorna som gav sjölä mot svallvågor och det gick inte att ligga i hamnen i centrum. Nu ska det visst vara fixat. Stavanger är isåfall ett givet stopp. Vi snek till oss plats i en stor marina norr om staden men det blev inget besök i staden utan bara övernattning då vi helst ville vara vid båten om bryggplatsens ägare råkade komma hem. Med gott väder, det kan man vänta in, så har ni en oförglömlig tur framför er. Tänk på att det är havssegling och testa först hemma några timmar öppet vatten. T.ex ta en tur utomskärs till Kärringön och tillbaka eller t.ex Skagen när det blåser uppåt 15 m/s. Det är bra test för båt och inte minst besättning. Livflotte bör man ha. Eller en gummijolle till nöds. Bunkra vad ni kan hemma och t.ex i Skagen. Det är dyrt med mat i Norge och utbudet är dåligt på kött t.ex. Köttdeig (köttfärs) är vad man kan hitta och en massa fryst pizza. Vin, öl och sprit är bra att ha med sig. Det är inte fel att gå via Skagen till Farsund så gör ni sista och viktigaste? inköpen där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2011 När jag seglade till farvattnen runt Stavanger nån gång på 1990-talet, var första ordentliga hamnen efter Järens rev Tananger. Den hamnen var då betydligt trevligare än Stavanger. Beror ju naturligtvis vad man menar med trevligt - men i mina ögon. Stavanger ligger ju dessutom längre in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teoo 0 Postad 14 Juni , 2011 Tack för alla bra tips. Finns det några speciellt farliga ställen man bör vara extra vaksam på, t.ex. djupskillnad som kan skapa stora vågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Juni , 2011 Jo, väster om Lindesnes är det markerat på sjökortet farlige bölger och det kan kännas kanske. Lite lurigt men som alltid, vänta in finvädret och vänd om det blir för omöjligt. Håll er ombord och ha kort säkerhetslina så den inte räcker över relingen. Stäng luckorna om det blåser upp. Ta det lugnt och lämna aldrig båten. Den brukar alltid flyta även om besättningen tappat tron på dess förmåga. Försök hålla ut från land om nåt skulle hända med båten och det är pålandsvind. Nån timme till land gärna. Det är besättningen oftast som tappat sin förmåga när den lämnat båten för att gå i livbåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Juni , 2011 forgus31 skrev: ... Senast vi var i Stavanger hade man tagit bort bryggorna som gav sjölä mot svallvågor och det gick inte att ligga i hamnen i centrum. Nu ska det visst vara fixat. Stavanger är isåfall ett givet stopp. Vi snek till oss plats i en stor marina norr om staden men det blev inget besök i staden utan bara övernattning då vi helst ville vara vid båten om bryggplatsens ägare råkade komma hem. ... Minns att du var mäkta förgrymmad över Stavangers degenererade hamn Vågen i ett äldre inlägg. (Dessutom över att det myllrande hamn-gemytet försvunnit iom höjda fastighetspriser/ privatisering/ stiliserade arkitekt-klippta träd etc.) Hittade då en webkamera som avslöjade att bara en ynka flytbrygga skyddar fritidsbåtarna. Och så verkar det väl tyvärr alltjämt vara, iaf enligt kameran? ...http://www.aftenbladet.no/webkamera/Vgen-i-Stavanger-1952249.html / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Juni , 2011 Det är tveksamt om flytbryggan orkar hålla ned vågorna på en acceptabel nivå Bojarna ligger som när vi ratade platsen. Båten hissade våldsamt och riskerade slå ihop masten med grannbåtarna som dristat sig att lägga till. Nu finns det en till hamn en bit bort men den ligger lite off centrum. Den var fullbelagd när vi var där sist. Stavanger är annars en trevlig stad med många fina gamla trähus och mysigt centrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teoo 0 Postad 18 Juni , 2011 Enligt lokal källa ska det även vid nordvind vara farligt en liten bit innan Ålesund. Även Hurtigruten får invänta bättre väder någon gång där. Vet inte vad det heter men på kartan kan man se att det kan stämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Juni , 2011 Ja det är några timmars gång runt Stattlandet som inte är att rekommendera i hård nordlig. 16-17 M är öppna för nordan. Vi hade tänkt oss till Aalesund men stannade i Kalvaag då vi inte orkade med den norliga vinden. Redan från Florö och norrut i skyddade vatten blev det för jobbigt så vi vände i Kalvaag strax söder om Statt och efter övernattning gick vi in i Sognefjorden. Vi hade fått vänta ett par dagar på bättre väder om vi skulle tagit oss till Aalesund som lär varar värt ett besök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser