Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
ogopogo

Underhåll av axeltätning

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle behöva veta hur denna tätning underhålls bäst? Cirka 20 timmar har motorn gått i vår ägo och allt verkar fin fint, men jag skulle vilja byta ut oljan i slangen (stått lääääänge).

 

Är det SAE90 olja som ska fyllas i? Är det viktigt att knacka ut alla luftubblor om man fyller på med nytt?

Något annat jag behöver tänka på för att denna tätning ska hålla länge?

Tack!!

post-10017439-1394236740,7953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... kan tycka att oljebyte i propelleraxel-tätningen verkar lite smått mysko, för normalt är väl problemet snarast det motsatta gissar jag? (Dvs att den lättflyttande oljan pga otätheter tenderar att försvinna alltför snabbt.)

Kanske har du nåt så ovanligt som ett blockerat flöde, där oljan inte når ända ner till till axeln?
Hurpass mycket vatten tar båten in via axeln, verkar vara rimlig fråga. Den är väl knappast hermetiskt tät, för isf är du väl mest bara att gratulera??

Finns ju f.ö. många varianter på tätningar och lagerbussnings-smörjning, där lättflytande olja nog främst används till smörja tätningens slitytor. Andra varianter med segt vattenfast fett som trycks ner i genomföringen antas väl i större mån både täta och smörja.
[Propellrars lagerbussningar smörjs väl numera ofta mest av vatten, som isf tillåts att helt fritt flöda in i lagerytan genom lätt utbytbara gummibussningar. Dessa har väl isf längsgående vatten-kanaler/slitsar närmast axeln? Men en Tur 84-segelbåt kan nog iofs ha en äldre konstruktion?]

Skulle mao själv inte i första hand fundera på oljebyte, snarare på varför oljan inte försvinner så att normal påfyllning (efterhandsutbyte) inte alls verkar behövas. Iaf om den det samtidigt börjar läcka in besvärande mycket vatten!?

Lyfter tråden, nån annan som råkat ut för problemet att oljan blir stående så länge att den skulle riskera att bli gammal?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att oljan stått länge är ett friskhetstecken eftersom vad jag förstår av trådskaparen så finns inget problem med läckage, att oljan blir gammal är med andra ord inget problem. Finns inget problem med att den blir gammal.

Edit: ju mer sliten axelgenomföring med lager är ju mer olja går åt...



Senast ändrad av Westfjord26 | 14 juni 2011 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen läckage alls!Kan vare sig känna eller se att det kommer in vatten.

Kan se aningen åtgång av olja i slangen, inte mycket, men lite. Däremot har oljan legat där ett par år (stått på land).

Båten är kraftigt modifierad, så jag misstänker att tätningen är nyare än båten (-82), motor från -84.

 

Men eftersom motorn gick 20timmar på en helg (transport) utan några som helst problem eller skillnader på tätningen kanske det bara är att fylla up vartefter med SAE90?

 

Tät, verkar smörjande axelpackning kanske inte är något att göra ett inlägg om, men vill gärna att den fortsätter såhär. Har tillräckligt att göra med båten ändå ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt onödigt att reparera något som fungerar, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Westfjord:
Verkar ju som att tätningen är i bästa skick och allt är i sin ordning! :)

Gissar att det sitter (minst) två gummitätningar på rad inuti den mässingsring där oljeröret sitter fast? Då är utrymmet mellan tätningarna oljefyllt så deras tätningsytor mot axeln smörjs bra. Mer kan man inte göra, och alla typer av tätningar slits ut förr eller senare. Dina håller nog  länge än som det verkar.

Vet inte vilken oljekvalitet som är bäst, kanske kan man ha nån ganska tunnflytande eftersom det ändå inte verkar vara nån nämnvärd åtgång. När tätningarna blir slitna och det börjar läcka vatten och olja, så kanske man kan börja fylla en något mer trögflytande för att fördröja jobbet att byta tätningarna? Men även läckvattnet smörjer väl då iofs i någon mån den innersta packningen som normalt annars är helt beroende av oljan för att inte gå torr/slitas ut omedelbart.
Antingen det irriterande kölsvins-sölet vid själva läckaget, eller besväret/kostnaden med ständig oljepåfyllning, blir väl till sist det som avgör när jobbet måste göras, gissar jag?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan som jag skruvat en del på. Min drog en del olja när köpte båten, inget läckage inåt utan ut i sjön och slangen såg inte ju inte så fräsch ut, se bilden. Bytte simmerringar och slang, sedan drog den ingen olja alls. När jag sedan bytte motor och propelleraxel 3 år senare var cutlesslagret (vattensmort) helt slut och gummit hade löst upp sig så är läckaget stort bör man byta nästa gång båten är uppe. Jag har satt en lite plastflaska från friluftsbutiken ovan vattenlinjen och lufbubblorna stiger upp med tiden. Det kan kännas lite läskigt att röra denna tätning men monteras ringarna bara rätt och hanteras försiktigt är det är det inte svårt att renovera..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska man inte byta en axeltätning som är tät och som inte drar någon olja, men när det sedan blir dags finns utmärkta alternativ. Det mest prisvärda är PSS som har en keramisk ring med bälg som sätts på propellerhyslan och en stålring som sätts på axeln. Stålringen har en tätning på insidan och roterar med propelleraxeln. Stålringen tätar mot den keramiska tätningen och ska inte varken smörjas eller fettas in, bara blötas med lite vatten som kommer från hylsan. Den är absolut tät och helt underhållsfri i många många år.

Bilden visar tätningen med en uppskuren stålring

post-10017613-1394236741,8028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tratt.... Du måste ha en motorbåt.... Så här såg min ut tätning ut 27 år gammal och orörd.

Oljan balanserar mot vattentrycket men på land rinner oljan långsamt ut om inte bakre tätringen är felfri. Om axeln lutar neråt när du står på land kan du vrida runt och se om du har olja i cutlesslagret. Nu har ju din stått på land och nivån varit stabil så allt verkar ju ok. Smörjsystemet är rätt  lowtech så du kan säkert tuffa vidare utan oljebyte ;-) 

post-4350-1394236742,119_thumb.jpg

post-4350-1394236742,119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tratt, som dessutom är trasig ser inget vidare ut! Ska byta till någon form av behållare i helgen.

 

Instämmer i att if it works, don't fix it. Då ser jag till att hålla ett öga på oljekonsumtionen och , naturligtvis, läckage.

 

Någon som har bra tips på behållare? Vilse, du hade någon flaska från en friluftsbutik?

 

Behållare kommer du sättas fast på skottet mot motorutrymmet ovanför vatten linjen, och har hyfsat enkel att fylla på!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilse, om jag vore dig skulle jag oroa mig mer för gummislangen som håller tätningen! Den ser definitivt 27år gammal ut och pajar den blir det blött snabbt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan tätning som du. Jag tänkte byta ut tratten till en f d bromsvätskebehållare. hittade en från en lastbil som bör passa. Ser ingen mening med att byta hela tätningen när den gamla börjar läcka , jag lämnade in min på renovering för mindre än en tusenlapp.



Senast ändrad av IvarN | 17 juni 2011 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tagit mig friheter att copy and paste och att kommenterar lite olika inlägg.

Instämmer att if it works, don't fix it. Då ser jag till att hålla ett öga på oljekonsumtionen och , naturligtvis, läckage.

Men är konsumtionen typ 1dl säsongen, byt simmerringar nästa vinter, cutlesslagret löses upp och kanalerna smetar igen risken finns att den lossnar i axelhylsan.... och det är ju bara låst med en skruv,eller som en annan skeppare som ansåg att det räckte att trycka in lagret... Vattnet skall både smörja och kyla lagret

Vilse, om jag vore dig skulle jag oroa mig mer för gummislangen som håller tätningen! Den ser definitivt 27år gammal ut och pajar den blir det blött snabbt !

Just det, säljaren menade att den den torra slangen var tät. Inga problem. Jag ansåg att det kunde bli ett stort problem och bytte. Slangen kan köpas separat.

Någon som har bra tips på behållare? Vilse, du hade någon flaska från en friluftsbutik?

Ja, jag tog en bromvätskebehållare först, men jag tyckte att flaskan på bilden är bättre, tog ett mässingsrör och limmade fast med förtjockad epoxi, se bild hur jag fäste den. Jag brukar skjuta flaskan så att slangklämma markerar oljenivån. Har nu kört 130 timmar på två år och den har sjunkit några mm, säkerligen luft i tätningen som ersatts med olja. .

Behållare kommer du sättas fast på skottet mot motorutrymmet ovanför vatten linjen, och har hyfsat enkel att fylla på!

Det är riktigt, skulle tätningen ge sig mot sjön håller oljan vattnet ute och man får en indikation att något är fel. Glöm inte att borra ett litet hål i locket så att det inte blir vakuum.

Ser ingen mening med att byta hela tätningen när den gamla börjar läcka , jag lämnade in min på renovering för mindre än en tusenlapp.

Jag har för mig att en helt ny komplett 25mm´ s axeltätning kostar runt 1000kr, Simmerringarna tror gick på 80kr st. Lätt att byta själv bara man beaktar att vända dem rätt. ( det gjorde inte jag)

 



Senast ändrad av Vilse | 17 juni 2011 | 22:30



Senast ändrad av Vilse | 17 juni 2011 | 22:31

post-4350-1394236743,8944_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Mycket hjälpsamt.

 

Ser även att jag trots en motorumstvätt har ganska mycket jobb att göra att få det upp till alla er standard ;)

Däremot har jag lovat mig själv att SEGLA båten första året, sen ta lite mer icke-kritiska projekt såsom elsystem massa annat skoj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, själv har jag gjort, el, köl, motorrum under de senaste tre åren, nu håller jag på att byta skivor  pentryt, tycker det är så skönt att jobba i båten när hon ligger i sjön, med om 6 dagar skall det vara klart. Sedan segla, segla...cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...