Swebreeze 0 Postad 13 Juni , 2011 Hej! Har nu varit en otroligt nöjd ägare av en Bayliner 2455 i lite över en vecka.. Men nu i lördags hände det som inte fick hända, vi lyckade få grundkänning med båten! Gick rätt långsamt max 5knop då vi stötte in i lite stenar, kände att både skrovet och drev (Bravo 3 med stålpropellrar) tog i och att motorn stannade. Synliga skador än så länge är att kanterna på inre propellern tagit i. Bilder kommer så fort jag fått upp båten på land. Körde hem utan att märka varken vibrationer eller att båten betedde sig onormalt. Oljenivån till drevet har inte förändras heller. Typisk att dett ska hända då midsommar är nästa vecka!! Vad är era tankar om allt detta...? Återkommer som sagt med bilder senare i veckan.. Borde jag kontakta försäkringsbolaget på en gång eller ska jag avvakta tills jag fått upp den? (Atlantica med självrisk på 5000) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Juni , 2011 Det är klart bättre att fråga försäkringbolaget om detta , det är ju bara dom som kan avgöra om du ringt för tidigt, eller hur ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 13 Juni , 2011 anmäl till bolaget med en gång, det är ju du som bestämmer senare om du vill utnyttja försäkringen eller inte. Då blir det lättare att ha att göra med f-bolaget när du sett vilka skador som uppkommit, anmäla är gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swebreeze 0 Postad 13 Juni , 2011 Det är ju sant i det ni säger men det man är orolig för är att dom ska säga nått i stilen att jag måste ta båten till närmsta båtverkstad....än fast jag anser att det endast är propellrarna som behöver bytas. Midsommar utan båten då kan man lika gärna hoppa i sjön ju! Men hur hållbart är egentligen ett drev...tål det en del stryk? Har aldrig varit in i nått grund med någon båt förr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 13 Juni , 2011 Hur vet du att det bara är propellrarna som behöver bytas? Du skrev ju att du även hade grundkänning i skrovet. Se du till så det inte är några skador som behöver lagas omgående i skrovet samtidigt som du byter propparna. Lyssna gärna till försäkringsbolaget som förmodligen har större erfarenhet av skador på båtar än vad både du och jag har. Till frågan hur hållbart ett drev är kan man ju inte svara direkt men jag tycker att vid en hastighet på 5 knop så borde skadorna åtminstone gå att laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nthbb 0 Postad 13 Juni , 2011 Aldrig kul att gå på grund, liknande hände oss för 3 år sedan. Jag kontaktade försäkringsbolaget omg och blev rekomenderad att lyfta båten för att kontrollera skadorna. Drevet hade fått sig en känga och även propellern men efter kontroll av kunnig marina så var det inga omfattande skador. Enligt marinan tål oftast underhuset på drevet lite stryk men om man får en kraftigare stöt i sidled kan diverse skador uppkomma i överhus, drivaxel mm. I mitt fall blev det byte av propeller och kontroll av drev, då jag fick vänta 1 vecka på propellern men båten gick att köra kontaktade jag försäkringsbolaget igen och det var hel OK att köra vidare tills dess att propellern skulle bytas. Försäkringen täckte båda lyften, ny propeller och arbete men det kan såklart skilja sig mellan olika bolag. Prata med Atlantica så får vi hoppas att det löser sig så du kan njuta av midsommar i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swebreeze 0 Postad 13 Juni , 2011 Det vet jag inte utan jag menade rent hypotetiskt Nä jag får helt enkelt kontakta försäkringsbolaget i morgon och rådfråga... pinsamt när man fick fakturan idag och inte ens hunnit betalat den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 13 Juni , 2011 Har sett andra gjort motsvarande som du beskriver, själv har jag sluppit än så länge. Normalt så tål både skrov och drev detta utan större skador. Har du däremot gått på en vass sten eller dylikt så kan det vara ordentligt djupa spår som behöver åtgärdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juni , 2011 Det finns 2 sorters sjömen. 1. De som har gått på grund. 2. De som skall gå på grund. Sånt händer men det brukar sällan (som tur är) bli några riktigt allvarliga katastrofer. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Juni , 2011 Beroende på hur kallt det är i vattnet, men en titt undertill med snorkel och cyklop? Har alltid med det i båten, ibland vill man se vad som har hänt undertill innan man åker vidare hemåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swebreeze 0 Postad 15 Juni , 2011 Nu har jag lyft båten och inser att skadorna verkligen är minimala! Ska försöka få med bilderna också... Inte en skråma på drevet ens! Nu vart jag lycklig. Skrovet fick sig en liten törn som lagas lätt med lite gelcote och proppellern ska jag försöka lämna in å försöka få fixad så fort som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swebreeze 0 Postad 15 Juni , 2011 Någon som vet om man kan knacka till en sådan här propeller utan att det lossnar bitar ur den? Har gått gymnasieutbildning Energi med inriktning fartyg/motorman så man är inte helt grön på att ordna saker själv om man säger som så! Senast ändrad av Swebreeze | 15 juni 2011 | 22:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 15 Juni , 2011 Jag tror att det går, hände något liknande här med förra sesongen., en ensam sten d*** mitt i den fina muddrade sandrännan... Ungeffär samma resultat. Hade samma farhågor men Tog en plasthammare och knackade till den försiktigt mot en träkubbe. (aluminiumlegerad propeller till en japanare) och filade helt sonika bort skägget där det var värst tilltygat (utan att ändra arean) Verkar fungera, men mår kanske inte bra av det om man skulle böja den flera gånger på samma ställe jag vet inte. Har inte märkt några problem när vi tog upp henne förra sesongen i allafall och metallen verkade fullt frisk vid kontrollen inför sjösättningen. Senast ändrad av Mizzarrogh | 15 juni 2011 | 22:40 Senast ändrad av Mizzarrogh | 15 juni 2011 | 22:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 15 Juni , 2011 Du kanske ska satsa lite pengar på en navigation utbildning så att du slipper gå på grund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 Juni , 2011 Jag skulle lämna in proppen för kontroll hos Propelletrim eller liknande. Synd OM du får obalans och sliter på drevet. Det krävs inte stora avvikelser för att lager skall få ökat slitage. Du kommer annars bara känna den där gnagande oron när du börjar ana att ngt är knas senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swebreeze 0 Postad 16 Juni , 2011 Ska upp med propellern till SMT (Svensk Motorteknik) i Umeå på måndag så skulle dom ta en titt på den. Förhoppningsvis kan dom fixa det innan midsommar...annars putsar jag bara till kanten och lämnar in den efter midsommar! Båten kommer ändå mest bara stå still under midsommar och användas som sovplats! Tack så länge för all input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Juni , 2011 Under vattenlinjen? Där skulle jag använda epoxi. Epoxispackel om det är lite djupare grop, grundfärg om det är enbart färgskada. Gör ordentligt rent med aceton innan så det inte släpper för dig och smiter in vatten bakom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Juni , 2011 Om det är någon tröst så liknar det där de parkeringsskador som jag brukar hitta på några ställen efter säsongen. Man har alltid varit på någonstans. :-) Låter båten torka över vintern och fixar dem under vårpysslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swebreeze 0 Postad 20 Juni , 2011 Nu läste jag ditt inlägg för sent men skadan är lagad med gelcote nu... renggjorde dock med aceton innan... Men båten är bottenmålad så just nu ser det lite tokigt ut... skulle behöva få dit en skvätt bottenfärg... Ska/kan man måla det direkt på lagningen eller ska det dit någon grundfärg innan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SSjaguar 0 Postad 22 Juni , 2011 Hej. Kolla att du inte har fått någon knäck på prop.axeln. Det räcker med väldigt lite för att denna ska bli skev och att skador i hela drevet kan uppkomma långt senare. Lika så med obalans i prop. Har varit med om detta och trots koll på renomerad firma visade det sig att axeln hade blivit lite lite sned då propellern fick känning av sten. Ett och ett halvt år senare gick kuggarna i drevet. Så kan det gå. Poppe - tycker att du ska kolla Bosses inlägg. Då vet du vad som väntar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Juni , 2011 Gelcoat fungerar också bra. Bra med en grundfärg först och bottenfärg sedan. Du använder mjuk släppande bottenfärg? Senast ändrad av Anders_St | 22 juni 2011 | 13:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser