Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
fremar

Nybliven båtägare behöver lite tips :)

Rekommendera Poster

Skaffade mig min första båt i helgen, blev en Crescent 432 från mitten av 90-talet nån gång med en elstartad 20hk Yamaha -92 med autolube. Skulle behöva lite tips på vad jag ska skaffa mig för utrustning mm till båten. Kommer att ha den i en insjö, vet inte ännu om det blir på båtplats i hamnen eller bara vid en liten brygga.

Det som finns i båten nu är inte så mycket, två förtöjningsrep, fyra fendrar, båthake och åror typ. Har förstått att man bör ha en liten brandsläckare? Ankare, kedja med lås osv hade jag tänkt skaffa också. Sen kändes det som att jag gärna skulle vilja ha ett ekolod för att se hur djupt det är där vi kör och se fisk när man ska fiska osv. Har funderat på ett Lowrance X-4 Pro isåfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Brandsläckare kan du aldrig ha en stor nog i en båt, så köp ingen liten, själv har jag en 6kg i min båt 17 fotare, sen är ju frågan vad du ska använda båten till, fiske bla. du kanske vill ha en värmare, gött o ha kalla kvällar. en strålkastare kan vara bra, / urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ju detta en liten båt, men två förtöjningslinor är ju i minsta laget. Jag har en liten bohusjulle i storlek med din båt - bilden till vänster. Ett antal linor i olika längder är inte fel att ha. Bergkilar och en slägga om man vill kunna förtöja var som helst. Nån form av ankare behöver du ju ha, helst med en stump kätting - tex 4 m - närmast ankaret och naturligtvis en lina.

Värmare är väl overkill på en öppen båt. Då är det bättre att satsa på en flytoveråll. Den håller en ju varm - det är ju nästa alltid kallt på sjön. Flytvästar till alla ombordvarande förståss - för de få gånger overållen är för varmwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekolodet Garmin 140 är väldigt bra för sitt pris(1200-1300), många som fiskar kör med det - inklusive jag själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jo lite mer linor behöver jag ju köpa mig, något att ösa vatten med och länspump kanske skulle behövas. Vet inte riktigt vart det passar att montera den i en Crescent 432. Det regnvatten som samlas i båten blir samlat på durken, men där finns inte direkt några bra ställen att placera en länspump vad jag kunde se.

Hur stort ankare behövs, räcker tex detta ankare http://www.jula.se/ankare-650164

Har bara varit ut på en kort provtur och stannade till vid en ö och drog upp båten på stranden bara, är det ok att göra så eller bör man förtöja en bit ut med ankare och rep till land? Hur fort ska man räkna med att båten ska gå? Fick upp den i 17 knop mätt med gps, två vuxna och två barn i båten då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brandsläckare - visst jättebra men lite overkill för den båten, En Hink är bra att ha och en liten grill med en påse kol absolut. Båtshake för att fånga upp grejor. Annars har du nog redan listat det väsentliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller länspump så tippsade Peter_K om denn i ett annat inlägg http://lansman.nu/

Har för mig att det var den jag såg på mässan och kollade lite på. Inte så dum.

Själv brukar jag köra med en Rule 500, men då behöver man ju ett batteri.

Ett fulbruce fem kg är väl ok. Själv kör jag med en 5 kg dragg (men jag är ju bohusläning). Draggen är lättare att stuva och det är ju aldrig mer än tillfälliga förtöjningar. Att dra upp båten på stranden är väl helt ok om det går att göra så.

När det gäller båtens fart skall jag inte uttala mig. (17 knop är väl minst 10 knop för fort enligt mitt förstånd.wink)

Det är mycket lättare med deplacementbåtar. Med dom vet man ganska exakt hur hög maxhastigheten ärsurprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batteri har jag ju i båten då motorn har elstart, antar att motorn laddar batteriet också när den är igång? Så en elektrisk länspump hade ju fungerat bra, bara jag vet var och hur jag ska montera den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska se om jag hinner ta nån bild ikväll, finns ju inte direkt någon lämplig plats att placera en länspump på. Sen vet jag inte om jag skulle behöva fixa något som kan pumpa ut vatten från mellanskrovet? Har läst att det är vanligt att durken ruttnar för att det ligger vatten mellan skroven, var en del vatten som jag sög upp ur ett luftningshål i förvaringsfacket längst fram i fören. Kan inte hitta något hål ner mellan skroven bak i aktern dock, blir väl där vattnet samlas när båten ligger i vattnet  och inte i fören?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ni ser på den här bilden http://sg.kicks-ass.org/Bat/IMG_4175.JPG så finns det inga bra ställen att montera en länspump på utan att den kommer att bli i vägen och trampad på. Så det bästa kanske hade varit att testa en sån där länsman ifall jag nu får tillgång till en båtplats i hamnen.

Sen har jag lite funderingar på när man lyfter upp motorn, så finns det en spak man för upp eller bakåt. Ska inte den låsa motorn i nerfällt läge eller ska det gå att dra upp motorn utan att röra den spaken först? Är en Yamaha 20 hk från -92

Å sista frågan för ikväll är om något och isåfall vad som behöver göras med detta: http://sg.kicks-ass.org/Bat/IMG_4176.JPG Det verkar vara tätat med något hårt som spruckit runt kanten där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där det har spruckit i fogen är alltså i skarven mellan den övre delen av skrovet och den undre delen. Vet inte hur det ska sitta ihop just där runt motorbrunnen? Själva akterspegeln där motorn sitter känns hård och stum, men där det spruckit är det ju ingen förstärkning bakom utan bara glasfiber med gelcoat på så trycker man med fingret där rör ju sig den skarven. Kommer ju åt de området från insidan av utrymmet med tanken. Vet inte om den skarven runt motorbrunnen kanske borde förstärkas innifrån med glasfiber och polyester eller om det bara blir väldigt besvärligt ifall man nån gång ska dela på skrovdelarna?

Det jag hade tänkt göra nu före sjösättning är i alla fall att slipa ur den hårda fogen med spackel eller vad det är som de kletat dit och lägga en fog med sikaflex istället, skulle det fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bör man ställa in den manuella triminställningen, där man kan flytta en pinne i några hål som bestämmer hur mycket motorn ska luta ut från aktern? Just nu så sitter pinnen i det andra hålet innifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Grattis till nya båten!

*Lanternor en röd en grön och 2 vita en bak en fram.

*Ankare.

*Extra rep

*En form av en sak att signalera med ex nöd raket tuta osv.

*En liten box att ha lite verktyg som skruvmejsel skift nyckel.....

*En extra bensin dunk på ca 5 liter ( räcker bra )

*Ankare

Om du/ni ska vara borta länge kanske en macka var :)

Mvh: Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipsen.

Funderar lite på en sån Tube. Om man ska dra en sån efter båten, var fäster man linan till den? Det enda som finns på båten nu i aktern är en liten ögla på varje sida. Är det de man fäster ett sånt dragblock i och sen linan i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det Garmin Fishfinder 140 som var bra? Var ju på Clas Ohlson i lördags och kikade på det, men kom inte ihåg vilken modell det var, kostade bara 795 kr där så jag trodde att det var någon billigare modell då. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164021804

Nu är båten i alla fall sjösatt och vi har åkt en vända i sjöarna som man kommer till utan att slussa. Blev en tur på ca 3,6 mil enligt gpsen och båten gick bra. Finns inga sjökort för sjöarna här så ett ekolod hade nog känts bra för att i alla fall se när det börjar bli grundare. För som jag förstått det visar den bara det grundaste djupet precis under givare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffade mig en sån Garmin Fishfinder 140 idag i alla fall, funderar på om det skulle gå att montera givaren på en list eller nåt som jag spänner fast med tving i akterspegeln till att börja med. Har inte lust att ta upp båten för att montera givaren just nu i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på att montera givare inombords direkt mot skrovbotten istället. Många har gjort så. Men jag vet inte om det funkar när man vill leta fisk. Djupmätningen blir nog OK, men man kanske inte ser fisken lika bra. Jag resonerar så att varje hål i skrovet är av ondo och under vattenlinjen är de extra onda.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går väl att sätta fast givaren med en stor klick sikafix på akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tackar för tipset, köpte mig ett likadant igår till plastekan, det måste vara ett bra pris. Hur monterade du din givare?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det måste ju vara ett bra pris, kostade ju 1200-1300 från andra butiker. Har inte monterat mitt ekolod ännu, men jag har nog kommit fram till att jag tar upp båten och skruvar fast givaren på akterspegeln när jag ska montera den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...