sailor79 0 Postad 13 Juni , 2011 Hej, Jag har en Ryds 510 GT från 2002 med en 75 hk Mercury 2-takt från 2003. Igår monterade jag min nya plotter och det gick kanon. Där emot så började det pipa oregelbundet ungefär som ett larm när jag skulle dra iväg med båten för att testa plottern, det låter som att det kommer från gasreglaget. OBS det kommer inte från plottern. Drog ur strömmen ur den och det fortsatte pipa. Förstår inte vad detta kan vara. Tänkte först att det kan vara motorn som inte får kylning men det får den, kommer ordentligt med kylvatten. Efter att jag kört en stund så lyckades jag konstatera att det har med tilten att göra eller snarare att det finns ett samband. Sätter jag motorn i lägsta läget så piper det konstant och höjer jag den så det knappt går att köra så slutar det. Är det någon som vet vad detta kan vara? Motorn går som en klocka i övrigt och det kommer inga missljud i övrigt. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Juni , 2011 Brukar bara finnas två larm på en gammal tvåtaktare. Tempen o låg nivå i oljeburken. Eftersom det försvinner när du tiltar så är det nog oljenivån den larmar på. Har diu tillräckligt med olja i burken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailor79 0 Postad 13 Juni , 2011 Jag kollade igår och säg att det är en en decimeter från botten ungefär. Vet inte om det faller under för lite eller lagom? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 13 Juni , 2011 Då är det nog för lite olja! Om du plockar av kåpan så borde du se ett nivåsträck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Softsson 0 Postad 22 Juni , 2011 Min motor börjar leva om när jag har ca1/3-1/4 kvar av tvåtaktsoljan, helt klart det som är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser