saffran11 0 Postad 13 Juni , 2011 Är det någon som kan förklara vad den här propellerna beteckning betyder: 3x13,25x17r. Jag förmodar att 3 är bladen, 13,25 stigning?, 17 storlek men vad betyder r? Den sitter på en Honda BF90, och båten är en Yamarin 540. Motorn varvar c:a 5700 rpm men båten går bara i 32 knop. Är inte det låg fart i förhållande til båt & motor? Om jag vill öka farten, vad ska jag ta för propeller? Någon som vet och kan hjälpa mig med tips? /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejo41 0 Postad 13 Juni , 2011 Hej där... r:et står för högergång på propellern, hade det stått ett L hade det varit vänstergång. Det är bra att veta om man ska ha en i reserv så man inte har en av varje. // Pejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 13 Juni , 2011 Hej, 13,25 är väl diameter i tum och 17 är väl stigningen. Det låter som det borde gå att få den snabbare. Gissar att motorn skulle orka med 19 tum stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Juni , 2011 Du har nog rätt propeller till din båt, eftersom den inte varvar över rekomenderat maxvarvtal. För att öka farten är det nog bara dessa saker du kan göra. Hissa motorn så mycket som det går, utan att förstöra körbarheten. Trimma ut max, dvs strax innan propellern kavierar. Se till att botten är ren. Se till båten inte för tungt lastad med bra att ha med sig saker. Byta till en effektivare propeller, men det kan bli svårt för din slip är bara ca 5 % om du har utväxling 2:33 i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Juni , 2011 Har haft den uppdaterade varianten, 5400 som är lite tyngre än din. Den gjorde 35 knop med 90 hästars Yamaha. 38 med stålpropp o hissad motor. Hondan är en rätt trött motor så även om din fart nog är lite på den låga sidan så är den nog inom det normala. Du ligger bra till i varvet så du är rätt proppad. En botten som ett månlandskap kan ta några knop så är den sån kan det va värt o slipa den jämn. Tyvärr ett jädra skitjobb.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saffran11 0 Postad 13 Juni , 2011 Vad betyder: Byta till en effektivare propeller, men det kan bli svårt för din slip är bara ca 5 % om du har utväxling 2:33 i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Juni , 2011 2:33 i drevet .= utväxling mellan motorns varvtal och propellens. Om du har 2,33:1, betyder det att vevaxeln i motorn snurrar 2,33 varv för varje varv som som propellen snurrar ett varv. Exempel är att när varvräknaren står på 1000 och växeln är i, snurrar propellen 233 varv/min. slip är bara ca 5 % . Teoretiska fart för din båt vid 5700 varv, 2,33:1 i utväxling och 17 tums propeller är 33,7 knop om propellen var en skruv och vattnet en träbit, men propellen slirar i vattnet, slip. Då din fart är 32 knop, blir det ca 5% i slirning eller slip vilket är ett lågt värde. För en aluminiumpropeller kan normal slip vara upp till 15-20% beroende på båt och fart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Juni , 2011 Texten är rätt, exemplet är knas. Propellern snurrar 429 varv i minuten om motorn snurrar 1000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 13 Juni , 2011 Hej igen, någon skrev följande; 2:33 i drevet .= utväxling mellan motorns varvtal och propellens. Om du har 2,33:1, betyder det att vevaxeln i motorn snurrar 2,33 varv för varje varv som som propellen snurrar ett varv. Exempel är att när varvräknaren står på 1000 och växeln är i, snurrar propellen 233 varv/min. slip är bara ca 5 % . Teoretiska fart för din båt vid 5700 varv, 2,33:1 i utväxling och 17 tums propeller är 33,7 knop om propellen var en skruv och vattnet en träbit, men propellen slirar i vattnet, slip. Då din fart är 32 knop, blir det ca 5% i slirning eller slip vilket är ett lågt värde. För en aluminiumpropeller kan normal slip vara upp till 15-20% beroende på båt och fart.. Det är tvärt om, att om motorn går ett varv gör propellern 2,33 varv i ditt fall. Det stämmer att då är det 5 % slip. En fråga är ju också om du har aluminium eller ståpropeller, men vi förutsätter aluminium. Det var de jag menade i mitt första inlägg, att eftersom det är så litet slip kanske motorn tål en något större propellerstigning. Slip;et blir mindre om båten är lättdriven. Det bästa är att få låna en propeller och testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Juni , 2011 Nix det är det inte, robert99 har rätt i allt utom sitt räkneexempel. Växeln växlar NER propellervarvet 2,33 gånger jämfört med vevaxeln. Propellrar är svårt och ingen exakt vetenskap. Slip och stigning är med dagens moderna bladdesigner mer relativa begrepp än exakta. Man måste veta vad som är normal slip för just den proppen för att kunna veta om det är normalt eller inte. Progressiv stigning och cupp gör även stigningsbegreppet relativt. Mest användbart vid jämförelse mellan exakt likadana proppar förutom i stigning. Jag har haft proppar som slippat -12% och jag har haft 17 tummare som varvat mindre än 19 tummare och varit snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Juni , 2011 Jag tänkte och räknade fel på propellervarvet. Skall vara som jarb säger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 14 Juni , 2011 Hej, jag fick också hjärn slip. Självklart är propellerns varvtal lägre än motorns. Håller också med det som sagt om hissning av motor cuppning av propeller mm. Det finns ju också en mängd andra faktorer som påverkar vilken fart man kan nå tex om båtbotten är rak eller har in eller utbuktningar är sned mm som kan bromsa mer än man tror. Även propellerns diameter har stor betydelse. Beräkningen om slip verkar dock rätt om hastigheten är korrekt uppmätt. Den aktuellla motorn har väl maxvarv mellan 5500 - 6000 varv. Det kan vara så att en annan propeller ger högre toppfart, annars är det väl som vanligt vad man prioriterar fart eller styrka, lite last eller stor last. Som sagt, det bästa är om man kan låna propellrar och testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser