Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
V8dc

Val av båtmotor

Rekommendera Poster

Jag har fått den vansinniga idén att renovera en gammal träbåt.... Objektet är ca 4,5-5 meter och har legat många år på land. Kravellbyggd sportbåt med vindruta och allt. Gissningsvis är den byggd någon gång på 50 talet. Och nu till frågan: Vad ska man våga hänga på för rova till ovanstående projekt? Eftersom hela projektet skall hålla en stram budget så vill jag också ha lite tips på vilken modell man ska söka efter. Har man inga problem så skaffar man sig :-D :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Förutsätter att det är en halvplanande. Då räcker säkert en 25 hästare. Men eftersom den är så gammal. Är det säkert ett klinkat skrov. Med oftast skrov gjorda för måttliga hästkrafter. Då räcker det med en 15 hästar. Skrovkonstruktionerna på den tiden var rent undermåliga gemfört med idag. Däremot dom skrov som var byggda som roddbåtar var ju bra. Så kallade deplacementtyper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt mig runt 25-30hk. Båten är ju byggd för motor! Den ser riktigt sportig ut 8-) Det borde väl båten klara!!!!?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Vadå tänkt dig. Det är väl båttypen och skrovet som avgör. Fast du kan kanske hänga på en 100 hästare. Akterspegeln kanske pallar den vikten. Skämt åsido. Akterspegeln kanske bara tar en fyrahästare. Kolla först vad det du har. Innan du ens tänker båtmotor. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vore det ju riktigt läckert om du kunde hitta en gammal 30 hk från 60-talet som matchar båttypen. Men, som sagt, kolla i vilket skick akterspegeln är. Du har ingen bild på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Du måste bara hitta en stilenlig motor ;) ... Då och så har jag sett på tex blocket att man säljer gamla 60-talare för vrakpris ... kolla tex efter Evinrude, Mercurury eller Chrysler .. riktigt läckra och driftsäkra maskiner som kommer att pryda din träbåt perfekt. Kan garantera att du kommer att få ett antal blickar på den båten .... :-D mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju det som är tanken! Akterspegeln är väldigt torr.. Dock så är skrovet i övrigt i förvånande bra skick! Har tyvärr inga bilder, men ska försöka fixa några. Men man borde väl kunna förstärka akterspegeln???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mattias

Vet ej vilken motor som är lämplig. Däremot är det relativt lätt att förstärka akterspegeln på samtliga båtar. Avgörande störst belastning utgör den knäckande hävstångskraften som motorn på fullgas utgör. Om man sätter en mycket styv platta som motorn trycker på fördelas trycket överlägset bra och krafterna sjunker betydligt. Plattan ska då gå ner mot övergången akterspegel/botten där båten är tål mycket. Å andra sida sa ju ingen att du måste dra runt på full speta. En större motor som kryper på halvgas är ju betydligt skönare konfort än en som illvarvar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är min tanke oxå! Nåja, först ska jag ju få tag på en motor.. Sen får man väl anpassa renoveringen efter vad det blir ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gäst

Ignorera denna bildtest

post-0-1394234308,7849_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ERik

Jag har en chrysler 20 hk från 1974. Som är i perfekt skick. Nästan för fin för att vara sann. Jag tror att den har varit körd max 30 timmar eller nåt i den stilen. Med alla tillbehör i samma skick.. Skulle kunna kalla det för total knullputs på allt. MVH Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Evinrude 33 hk årsmodell 1969, som KANSKE kan bli till salu, eventuellt har jag användning för den själv. Just nu är motor och rigg delade pga att det hade ärjat sönder lite i riggen, (stått länge) men jag tror att allt är ordnat nu så det är nog bara att sätta ihop. Sen hoppas jag att allt ska fungera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pris, jag har faktiskt ingen aning om vad en sån kan stå i. Men som sagt, jag vet inte ännu om den är till salu... Bilder kan du nog få om du vill!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...