Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Farox

Nybörjare ska laga hål i glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Tjenare!

Vår familj köpte igår ett gammalt vrak till båt till en billig peng men fick med en liten defekt, en så kallad spricka. Båten är en Örnvik 550 HT från 74 och har spruckit undertill precis på en av skårorna under båten. Ägaren innan har försökt lagat men den sprack under vintern igen vilket vi tror beror på att han inte lät glasfibern att torka helt.

Så nu ska vi ge oss på detta uppdrag och har idag inhandlat polyester med härdare och en massa glasfiberväv. Sprickan är lite svår att avgöra hur lång den är men mellan 4dm till 1m lång kanske och precis i en skåra så det är lite läskigt att slipa upp för mycket där.

Men vi hade tänkt slipa upp så mycket vi vågar, torka ur båten och glasfibern ordentligt och sedan bygga upp med så mycket glasfiber vi tror behövs utifrån. Sedan kan man komma åt en bit av sprickan inneifrn som vi kan ha på lite glasfiber på också.

Men vi snackade med en person på en båthandel och han sa att polyestern tar 7 veckor att härda innan man kan ha gelcoat på! Kan detta verkligen stämma? Ända som står på burken är slipbar efter 3 timmar.

Kom gärna med tips om hur vi kan laga detta på bästa sätt, vill gärna slippa slösa hela nästa sommar åt att laga båten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt osannolikt. Polyestern är som sagt slipar efter några timmar och går bra att jobba vidare med väldigt snabbt. Vänta någon dag för säkerhets skull. Tänker du verkligen lägga på ny gelcoat? Det blir annars minst lika bra med några lager med epoxy-primer som grund och sedan bottenfärg ovanpå. Vill du få riktigt fin finish kan du ju även lägga på en polyuretanakryl färg innan epoxyn men det är egentligen onödigt om det bara är under vattnet. Epoxyn håller tätt ändå.

Allt finns på Biltema till vettiga priser och det är ju ändå ett gammalt vrak så då kanske det inte behöver vara varor från fina butiken.

Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bryr oss inte alls om hur det kommer att se ut, huvudsaken är att det håller tätt och gärna gör det i flera år framöver. Man komme rinte se det när båten är i vattnet och om vi nån gång säljer båten kommer man se att den vart lagad både där och på andra ställen ändå.

Men är epoxy hållbarare än ny gelcoat då? Gelcoat var vad han i butiken sa att vi skulle använda men han verkade ju inte heller vara 100 på vad han snackade om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagat min gamla båt under vattenlinjen.. efter att tidigare ägare kört på grund och lagat med glasfiberspackel och målat över... mycket smart! crying

Valde precis som du polyester och väv, första gången. Men lät det inte torka ordentligt då jag var otålig och ville ut på sjön. Såg sommaren börja försvinna och ville inte tillbringa den på landbacken.. Det fick jag ju givetvis betala för med en frostsprängd skada nästa vår.

Nästa lagning lät jag torka ur ordentligt och valde även denna gången polyester och väv.. Den lagningen släppte och båten sprang läck mitt under en färd ute på sjön.. trots att jag gjort allt efter lagningskonstens lagar och regler.

Nästa lagning lät jag också torka ordentligt men använde epoxy och väv.. Den har hållt och klarat sig hela förra säsongen tills nu och still going strong..

Epoxy har större vidhäftningsförmåga så om skrovet rör sig kommer denna att klara påfrestningarna bättre.. Själv använder jag bara polyester ovanför vattenlinjen nu för tiden.

När det gäller lagningen så ska man slipa ner (ta bort allt dåligt material) och fasa av runt sprickan/hålet och tvätta rent med aceton, innan man lägger på polyester/epoxy för att få bästa vidhäftning.
I ditt fall med låt säga en 50cm lång spricka skulle jag fasa av minst 4-5 cm runt om på varje sida.. gärna mer om det går, oavsett vad du lagar med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu efteråt detta.. och funderade på hur ni tänkte nu då..?

Sprickan är lite svår att avgöra hur lång den är men mellan 4dm till 1m lång kanske och precis i en skåra så det är lite läskigt att slipa upp för mycket där.

Sprickan är under vattnet och du funderar allvarligt på att bara laga en del av den..?
Tänkt ta ut familjen i den båten sen?

Slipa av och ta reda på vart sprickan börjar och slutar för att sedan laga ordentligt.
Sen kan du känna dig tillfreds i en trygg båt när du är ute och njuter av den svenska sommaren på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står på land och det är ett långt skadat ställe men det är inte spricka över hela utan på vissa ställen ser man bara glasfibrern som om bara gelcoaten lossnat och sen har personen innan försökt ha på ny gelcoat eller något som har spruckit igen. Så sprickan är typ bara halva skadade området alltså som det läcker, men tänkt förstärka hela området ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att laga. Problemet är nog inte hardningstiden utan att man slipat ur för dåligt.

Har du nån bild på skadan.

Gelcoten kan du lägga på när polyetern stelnat den behöver inte va genomhärdad. Om du skall lägga på epoxygrundfärg måste dock polysetern härde 4-5 veckor.

När du slipar skall du salipa bort allt löst och ut så mycket att du får en fasning 10-12 gånger tjockleken järna mer.

Det finns mycket att säga i ämnet, men det får bli en annan gång.

Du kan ju kolla här under tiden. http://thallatha.blogspot.com/2010/06/slipfusk.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nyfiken på hur reparationen har gåtteftersom jag sitter i samma sits med en exakt likadan båt.

Hade ett par dåliga lagningar i skrovet på vänstersida vilket resulterade i att skrovet var mjukt där. Har slipat nertill laminat  en ca 2 meter lång och 1,5 decimeter bred yta längs med båten. Tog även en kniv och skar hål på ett par ställen för att torka ut området. Lagade sedan hålen med långtrådigt glasfiberspackel och slipade jämnt.

Tänkte laminera (förstärka) skrovet i två etapper om 3 lager. Igår plastade jag (polyester och glasfiber remsa) 1,10 m från fören och akterut idag skulle jag plastat från aktern och förut om det inte hade regnat så förbaskat. Detta innebär att jag får en överlappning och i slutändan får jag 6 lager polyester/glasfiber vid det mest risiga stället.

Synpunkter och tips mottages tacksamt..

MvH Michael Eklund

post-10019921-1394236793,84_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många rekomenderar epoxi istället för polyester men de polyesterlagningar som jag jag har sett som inte hållit måttet vill jag påstå är lagningar gjorda av glada amatörer utan kunskap om materialet. Jag har lagat ett antal båtar med polyester och det har aldrig varit några problem med hållbarhet eller vidhäftning.

Det som är grunden för att få det att hålla är att man slipar rent ordentligt så att man kommer ner i ren plast och det inte finns några gamla färgrester kvar då plasten inte biter på färg.

Innan man slipar skall området vara rentvättat annars är det stor risk att man arbetar in oljerester och annat i plasten vilket kommer att försämra vidhäftningen.

Slipa en större yta än vad ni tror kommer att behövas då det annars är stor risk att man plastar ut på målade ytor. Plastningen vill gärna bli större än vad man trodde från början.

När allt är färdigslipat är det dags för acetonet. Många verkar ha uppfatttningen att man torkar bort fett mm med aceton men acetonet löser plast och om det finns oljerester på ytan så kommer denna att masseras ner i plasten och sen fäster ingenting där. Acetonet har man just för att lösa plasten innan man plastar och här tror jag att orsaken till många bristfälliga lagningar finns.

Acetonet skall användas rikligt precis innan plastningen startar och då den dunstar fort kan man behöva lägga på den flera ggr för att ytan på plasten skall bli tillräckligt mjuk för att den nya plasten skall få ordentligt grepp. Om man känner försiktigt på plasten så märker man att den blir klibbig av acetonet. Sen kan det vara svårt att få färg att fästa på plast innan den har härdat klart och all styren har försvunnit ur plasten.

Epoxi har som många konstaterat en mycket god vidhäftning på de flesta material men här är det extremt viktigt att ytorna är rena då epoxi inte biter alls om det finns olja från tex fingeravtryck på ytan som skall plastas. Om man sen ser på hälsoriskerna med epoxi så föredrar jag helt klart plast. Att slipa i epoxi som inte är helt uthärdad kräver ordentliga andningskydd/ friskluftsmasker om man inte vill riskera skador för livet.

Sen tycker jag det är ett problem när man blandar material på en båt. Epoxin har ju som bekant inga problem att fästa på plast men att få plasten att fästa på epoxi kan vara svårt. Då det kan vara svårt att se skillnad på lagningar av plast och epoxi så håller jag mig alltid till plasten.

/Björn

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för ett mycket informativt inlägg. Jag har en väldigt trasig båt som ska lagas. Finns det egentligen några gränser för hur mycket som går/är lånt att laga. Båten är gammal som gatan men har varit mycket bra under alla år tills den blev stulen, så det tar emot att skrota den trots stora skador.

 

Hur räknar man på material om man använder polyester och duk?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mkt en viss glasmatta bygger i tjocklek, beror på vilken typ och hur duktig man är på att rulla.

Den ovane operatören blaskar på mkt mer polyester än vad fackmän gör. Det gör såklart att laminatet blir tjockare utan att för den sakens skull bli starkare.

Räkna 2 kilo polyester till 1 kilo glas i åtgång.

 

I övrigt ser jag en massa felaktigheter i tråden...

 

Polyester och glasfiber må vara svårt för lekmän att få till bra. De slipar och tvättar för dåligt, annars funkar det hur fint som helst och är inte på långa vägar lika giftigt som Epoxi. Epoxi luktar inget och då tyx folk tro att det inte är farligt heller. Många här verkar ha Epoxi som en slags universallösning på alla problem. Dumt eftersom det är så starkt allergiframkallande att hudkontakt absolut inte får förekomma.

Jag jobbar med plast och inte ens där, med all möjlig skyddsutrustning och utsug tar jag i det frivilligt. Att lekmän håller på och slabbar med det där hemma i garagen är helt obegripligt.

 

Polyester är härdplast. Att aceton skulle 'lösa upp' gammal härdad polyester i en gammal båt är bara rent trams, förstår inte varifrån den skrönan kommer ?

Aceton har man visst att tvätta med, om man tvättar idag och plastar i morgon så blir det precis lika bra som om man tvättade med aceton fem minuter före.

Det är viktigt att det inte finns spår av gammal bottenfärg, vax eller annan servalack o.dyl. Polyester fäster på ren , slipad glasfiber och/eller gelcoat.

 

På båten må det finnas gelcoat, ja. När man målar båten tar man INTE gelcoat, man tar Topcoat. Topcoat är gelcoat med en gnutta vax i för att ytan inte skall bli klibbig. Gelcoat används uteslutande vid gjutning i en form, aldrig aldrig när man målar någonstans på en båt.

I båthandeln pratar de alltid om 'gelcoat' och det är ok om man får med några procent vaxlösning att blanda i gelcoaten, vilken då förvandlas till topcoat.

 

Sen härdtiden. Bäst vidhäftning blir det om man kan måla på topcoaten inom ett dygn efter det att man har plastat. Ju längre tid man väntar, ju mer måste man slipa och acetontorka.

 

När man plastar är det viktigt att man inte tar för lite härdare. Hellre lite för mkt härdare än för lite. Är man osäker är det isf bättre att hälla upp plasten i flera mindre kärl o blanda i härdare allteftersom arbetet fortskrider.

Vid för lite härdare blir det snarare att laminatet 'torkar' istället för att det härdar varpå laminatet blir sprött och spricker lätt.

Förklaringen ligger i styrenet, lösningsmedlet i polyestern. Förutom att bara vara ett lösningsmedel är det även nödvändigt i den kemiska processen för att molekylerna skall binda ihop. Har man tagit för lite härdare så hinner en stor del av styrenet att avdunsta innan laminatet härdat klart.

 

Sen får det inte vara för kallt i lokalen när man håller på.

+15 grader är absolut minimum och ca +20 grader är perfekt.

 

Sådär, nu fick jag nog med det viktigaste :)

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...