Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Tojo1982

Båtstereo

Rekommendera Poster

Har in USA importerad Sea Ray. I båten sitter det en Clarion stereo (band) som fungerar men jag vill ha en CD/MP3 spelare i den så jag tog min Pioneer stereo från bilen och kopplade in men den fungerar inte i båten, stendöd.

Är det någon klok och insatt själ som kan förklara varför den inte fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerade den som satt där innan?

Har du kopplat in den rätt?

Har du mätt att du får fram ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HUR har du kopplat in den?

Antar att usabåtar inte har isokabel?

Se till att du har ström till den när du slår på tändningen.
Kolla så du inte råkat bränna säkringen, finns säkert 1 st på stereon och 1 st på båtens säkringshållare.

Kolla även så du har jord.

Enklast är att mäta med en multimeter mellan vad du tror är ström och vad du tror är jord.
har du ström=inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clarion stereon som satt innan fungerar. Ja den är rätt kopplad via standard ISO kabel. Ej mätt som strömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ISO kabel och jag kopplar in den på samma sätt som Clarion stereon som sitter standard och som fungerar.

Pioneer stereon fungerar i bilen så det bör inte vara några säkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med störrsta sannolikhet så skiljer sig kopplingarna i ISO-kablaget åt.

Clarionstereon klarar sig troligen med  12V på ett stift i ISOt medan Pioneeren vill ha  12V på två stift i ISOt.

Anledningen är att vissa Clarionstereoapparater och även Blaupunkt har den lilla finessen med inbyggt batteri för minnet, de kommer då ihåg radiokanaler mm även då de är helt bortkopplade från spänning (huvudrytare) och behäver således ingen konstant minnesspänning.

Lösning: Kolla att både den röda och gula kabeln mellan stereo och ISOt (Pioneer) har 12V

Den röda är matning och den gula är minnesspänning, gula ska ha konstant 12V för att komma ihåg programmerade kanaler mm

Har du en modernare apparat har du snabbkopplingar i kablaget så då är det bara att koppla ihop både röd och gul till samma 12V, troligen röd i ISO-kabblaget 

Det är vad jag kan komma på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...