SvartaMalin 0 Postad 12 Juni , 2011 Hej Jag har en Mercury Optimax 3-cyl 115 hk. med bara 50 timmars drifttid. Idag när vi var ute på en tur (första längre turen för säsongen) så började motorn plötsligt pipa och hacka, sen gick den bra en stund men pipandet och hackandet kom tillbaka med korta mellanrum. Feltexten på Smart Craften sa Throttle positioning sensor is not working properly . När jag sen gick in mot hamnen och drog ner farten till 5 nop så började den pipa hela tiden och t.o.m lägga av så jag fick starta om flera gånger för att ta mig i hamn. Vad an det vara på en så ny motor ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 12 Juni , 2011 Den larmar för felsignal eller utebliven signal för spjälläget. I bästa fall har du bara ett kontaktfel. Kolla kontaktsycket men va du än gör så ta inte loss givaren. Den är injusterad mot spjällen. Verkstan kollar den o ev andra fel som får den o larma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 13 Juni , 2011 Hej och stort TACK för svar ! Jag har också funderat på oxid i kontakten så jag tänkte ta isär den och spruta lite kontaktsprey. Bra att du varnade för att sensorn är injusterad, jag ska akta mig noga för att lossa den. Jag har en bra bit till verkstaden så jag vill undvika att köra iväg med den om det går att på något sätt fixa det ändå. Jag antar att det inte är mycket mer jag kan göra och om det inte funkar så får jag väl köra iväg den till verkstan ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Juni , 2011 Första turen på säsongen! Fräscht bränsle? Inget vatten i bränslefiltren? Konstiga frågor på en symtom på elfel, men skit i bränsle kan ge olika konstiga saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 13 Juni , 2011 Hej igen och tack för svar ! Jag och sonen var ut till båten idag och sökte el-fel. Vi öppnade kontakter och sprutade lite CRC men det verkade inte hjälpa. Däremot kom inte felmeddelandet om throttle sensor INTE upp igen så det kanske var en tillfällighet. Det kan vara vatten i soppan som du säger. Det var en kall vinter och den stod med nästan tom tank. Visserligen så tömde jag vattenavskiljaren i motorn och bytte det externa bränslefiltret (en del säger att man inte sa ha något externt filter på Optimaxen men det satt där vid leverans) innan jag la i den men sen har den legat i en månad utan att jag rört den Den startar och verkar gå som vanligt men rätt som det är så hstar den till och stannar och då så tjuter larmet till med ett PIIIP. Det kan kanske vara bränslet som ger såna symtom ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 16 Juni , 2011 Hej igen Skulle behöva ha lite råd om detta ! Jag tänkte ge mig på't igen nu under helgen. Min plan är att först ta bort det externa bränslefiltret och pumpa igenom soppa och ner i en hink med gummiblåsan. Sen borde man se om det finns vatten eller grums i bensinen. Efter det tänker jag gör samma sak med vattenfällan som sitter på insprutningspumpen på motorn. Tänkte sen hälla i ett par flaskor med k-sprit och rengöringsvätska för insprutnings munstyckena. Är det några andra åtgärder jag kan göra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bahari 0 Postad 7 Juli , 2011 Löste det sig för dig? Jag har lite liknande problem med min Optimax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fletcher 0 Postad 7 Juli , 2011 Jag har en Mercrusier 377mag som jag också får felmedelande Throttler lever or shift lever is not operating properly kan detta vara kontaktet också?? var hittar jag kontakten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Juli , 2011 Faktiskt ingen aning hur det ser på en sån motor eller om det ens finns nån spjällägesgivare. Utombordare har i regel mycket enkla EFI-system där en av reglerparametrarna är spjälläget. Givaren är i regel synkad mot spjällen o det är därför man inte ska skruva loss den om man inte vet exakt vad man håller på med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juli , 2011 Dränera vaperseparatorn finns en givare i den som känner av vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Juli , 2011 Om ni är många som har samma typ av strul borde man ju ringa agenten som tar in motorerna och se om han kan fixa en lösning åt en. Ingen kommer ju våga köpa motorerna om de börjar fela direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bahari 0 Postad 8 Juli , 2011 Hej Var sitter en Vapor separator och hur dränerar man den? Har samma grundsymptom d v s vinterförvarade med snustorr tank.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juli , 2011 Verkar finnas två stycken 28. screw drain i ångseparatorns botten. Vatten är ju tyngre än bensin som då flyter ovanpå, så finns det vatten kommer det nog ut först. ...http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0001953&path=MM~A0000001~M0000081~M0000086~C0001953&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 19 Augusti , 2011 Haft den på verstan och det visade sig att bränslesystemet var igensatt. Troligen börjat med kondens i tanken. Bäst att kolla att tanken är HELT full nästa gång och masor av stabiliseringsmedel i soppan. Har nu också fixat en uppvärmd vinterplats för båten. Billigare än att betala verkstan varje år. Jag betalade 4,400, inget att säga om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser