knak 3 Postad 11 Juni , 2011 Tänkte sätta ett ankarspel och ankare i fören. Båten är en 41fot Princess med fly, vikt 9ton tom ca 11 bunkrad. Funderade på ett Lewmar profish1000 men det är tydligen problem med kopplingen på dom? Har hittat ett South Pasific 900M PRO. Någon som vet mer om detta spel?http://flotecmarin.se/product_info.php?cPath=37_38&products_id=101 Klarar jag mig på ett 15kg Bruce eller Delta, eller bör jag upp på 20kg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Juni , 2011 Har ingen info om ankarspelen. Däremot din fråga om ankare... så bör du besluta hur dåligt väder du ska ankra i? För belastningen är främst beroende på vindfånget och kraften ökar med kvadraten på vindhastigheten? Det innebär att ankrar du bara i skyddade vikar när det är stilla så räcker det med ett litet ankare. 15-20 kg klarar antagligen de flesta vindstyrkor upp till kuling, om du drar fast det ordentligt vill säga och inte ligger helt oskyddat. Men ska du ligga på svaj i riktigt blåsväder så räcker inte 20 kg. Delta räknas som ett litet mer modernt ankare än Bruce. Å andra sidan har de rostfria Bruce, som har en smalare profil som kanske gräver ner sig lättare än gjutet, de har fått ganska bra testvärden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser