Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
fred_e

plotter-autopilot-instrument hur koppla ihop bäst?

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt en Raymarine SPx5 wheel pilot som jag ska installera på min båt. Där sitter redan en garmin 172c som plotter och sen har jag en uppsättning gamla st50 autohelm instrument för djup, vind och fart (dessa är inte inkopplade). Jag har även en ipad med navionics och inavix (varför jag nu köpte båda det kan man ju undra).

Skulle vilja kunna koppla ihop allt detta så att jag tex kan låta garmin plotterna styra autopiloten via NMEA på en rutt som jag trackat. Alltså om jag tex kör ut till min favorit-ö så vill jag spela in detta och nästa gång helt enkelt be gps'n styra autopiloten i det gamla spåret. Har läst i manuel till garminen men det står enbart att man kan köra backtrack. Måste väl gå att välja vilket håll man vill köra elller? I nuläget är det en kabel med enbart 2 st kraftiga ledaree som är kopplat till rattpidestalen för gps'en. Antar att det bara är ström? Måste väl byta till en kabel med lite fler ledare om jag ska kunna koppla NMEA.

Sen skulle det ju vara fint om man kunde växla mellan plottern och ipaden dvs att om jag i lugn och ro sitter på ipaden och skapar en rutt med hjälp av waypoints så skulle det ju vara fiffigt att antingen enkelt kunna exportera detta till garmin-plottern eller så helt enkelt låta ipad styra autopilot via nmea. Har läst en del men jag hittra bara artiklar om att ipad kan vara nmea listener vilket ju är fiffigt men inte vad jag behöver. Kan den även sända NMEA? Hur koppla?

Vill även att framförallt min st50 vindmätare ska mata autopiloten med vinddata för att kunna köra den i vindläget på ett bra sätt.

Min initiala tanke för inkoppling är som följer:

1. Garmin 172c och ipad kopplas till SPX5 huvudenhet via NMEA.

2. Mina ST50 kopplas i serie efter spx5 controll head via Seatalk. (Borde ge dem både ström och kommunikation eller?)

Många frågor. Finns det några goda råd?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Hämta hem manualer från Garmin resp Raymarine.

2. 172:an har en grov kabel som normalt innehåller spänningsmatning och extraledare för NMEA in/ut (2 kanaler) och larm. Kolla om dessa extrakablar finns i befintlig kabel. Dom kanske är avklippta.

3. Använd den ena av NMEA-kanalerna till dina instrument = koppla in på NMEA-plinten i XPS5:an

4. Koppla in Seatalk-instrumenten på Seatalkplintarna i XPS5:an, så bör dom funka.

5. Om du skall använda Dator/Ipad för att föra över rutter/waypoints så skall du använda 172:ans andra NMEA-port för detta.

Du behöver antagligen gå in i settings på 172:an och ställa in vilka data och protokoll som skall användas för resp port. För piloten skall det vara NMEA in/NMEA out. För Ipad är det troligen samma, men om du använder t ex Garmins Mapsource på en dator skall det vara inställt på Garmin

/Lod

 

/Lod



Senast ändrad av lods | 10 juni 2011 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du Lods, som verkar begripa detta.

Vad är det för fördel att koppla ihop autopilot med GPS.

Jag seglar alltid med autopilot (förutom med nuvarande båt, där jag inte kan få autopiloten att fungera tillfredställande - beror nog på båtens konstruktion  att den allt för känslig på rodret)

Att segla med autopilot är väl nästan att betekna som en fara i och för sig. Man tappar i uppmärksamhet jämfört med att hela tiden styra själv. Efter åtta timmar på en bog då du inte behövt göera något annat än att hålla uppsikt har du inte mycket uppmärksamhet kvar.

Skall du dessutom låta GPS;en automatiskt göra kursändringar, så har du så småningom ingen koll alls.

Nu är det väl så att du ändå måste kvitera på något sätt innan båten girar!?

Personligen föredrar jag att inte krångla till livet mer än nödvändigt - det är krångligt nog ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jo manualerna har jag men det är inte helt lätt att räkna ut helhetsbilden med hjälp av dessa.

2. På min 172 så sitter en grov kabel där det i den änden som sitter i själva gps'en är det en massa kanaler men i andra änden är det enbart 2 st som ser ut som en vanlig stickkontakt fast mindre. Antar att detta är en enbart strömkabel eller

3. Japp låter bra

4. Japp

5. Aha man kan skicka rutter via NMEA in till garmin 172? Det vore ju skitbra. Blir bökigt att ta loss den och fixa med PC-kabel eller dyligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag vill kunna koppla ihop så att gps styr autopiloten är att vi har småbarn så oftast är jag själv i sittbrunnen och då är det ju rätt ok att kunna agera gast när båten kör själv och ev ha en unge i famnen och trixa med välling samtidigt som man håller den andre i nacken typ.

 Sen är det ju lockande att om vädret är dåligt sitta fram under sprayhooden och huka och hålla utkik.

Men man lär ju inte sätt igång alltihop och sen gå och lägga sig. Även om det nog skulle gå bra i de flesta fall... (AUtopiloten ska enligt manualen cirklar runt den sista waypointen om den inte får ytterligare instruktioner)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

!72:a levereras med en mångpolig kabel som slutar i en bukett med sladdstumpar. Om det sitter en kontakt i änden, så är det något tidigare ägare/montör satt dit. Kolla om du kan öppna kontakten och kolla hur det ser ut. Jag gissar att hela kabelknipet ligger där inne eller är avklippt jäms med ytterhöljet. I så fall får du knipsa av kontakten och skala av kabeln så du kommer åt alla sladdar. Om det är enbart power i kabeln får du köpa en ny Power/data kabel. e-bay... sök på power cable garmin 172. Kostar ca 25$ frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med att koppla ihop dom är just att båten följer en utlagd rutt oavsett ström eller vind. OBS alla kursändringar i rutten måste bekräftas, så båten svänger inte av sig själv.

Håller med dig om uppmärksamhetsbiten. Autopiloten får ju inte ersätta huvudet. Man får ju tänka sig för när var hur man slår på autopiloten. Den är en bra extrahand när det behövs.

I samband med segling tycker jag inte autopiloten är så bra. Eftersom input (vinriktning/vindstyrka) hela tiden varierar så är det svårt att få en autopilot att funka bra. Vindroder är mycket bättre (Till vissa autopiloter finns vindgivare)

Nuförtiden  har jag motorbåt och fiskar en del (trolling). Den autopilot jag har nu har speciella fishing patterns som med hjälp av GPS kan lägga ut olika typer av fiskerutter T ex cirkel eller avfiskning av område typ 500m sedan svänger båten 180 grader och kör tillbaka i ett nytt spår 100 m vid sidan av förra osv. Här gör autopiloten allt jobb iklusive svängarna, men desa patterns tillåts bara i låg fart.

Dessutom har jag ett antal trollingrutter som jag kan följa när jag fiskar. Det är väl ungefär så jag använder min pilot/GPS-koppling /Lod



Senast ändrad av lods | 10 juni 2011 | 11:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen behöver mer coachning...

Ska nu i helgen genomföra ovanstående installation. Sitter med maualerna till min garmin 172c och till mitt raymarine spx5 och kliar mig i huvudet. Har just nu 2 alternativa teorier som jag behöver hjälp att välja imellan:

Garmin 172 c har 2 NMEA com portar enligt manualen. Och det finns följdaktligen2 st ut portar NMEA out com 1 (TX), NMEA OUT com 2 (RX). Sen finns en Ground  (power och data).

SPX5 har också 2 st NMEA com portar. Där finns IN Ve och IN Ve- (och sen motsvarande OUT portar).

Mina två alternatvia kopplingar (varav jag antar bara den ena är rätt blir då):

1. Koppla NMEA out com 1 (tx) från garmin till NMEA IN VE på spx5. Koppla sedan Ground från garming till IN ve- på spx5.

2. Koppla NMEA out com 1 (tx) från garmin till NMEA IN VE på spx5. Koppla sedan NMEA out com 2 (rx) på NMEA IN Ve- på spx5.

Kopplade ihop min vhf och min garmin 12 förra året och då körde jag med ground som negativ signalkabel med lyckat reasultat.

Nån som kan rådge? Vilken soppa detta med NMEA är..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1=rätt. 2=fel. Com2 använder du om du vill koppla in en dator eller något annat instrument, VHF t ex.

Sedan får du gå in i settings på 172:an och ställa in protokoll NMEA/NMEA på com1 så att plottern skickar ut data på sladden. 

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är NMEA-protokollet rätt enkelt. Har du någon gång arbetat med seriekommunikation, t.ex kopplat in ett modem till en dator och själv tvingats fixa kabeln, så är dom väldigt lika. Möjligen enklare i NMEA-fallet...

Det är alternativ 1 ovan som du ska använda. Garmin har två NMEA-portar från navigatorn. Och du använder den ena för inkoppling till spx5, förslagsvis port 2. Då blir port 1 ledig om du senare vill koppla in en dator via MapSource-programvaran.

Det som rör till det lite är att Garmin och Raymarine inte har samma beteckningar. Varje port har i vart fall en ledare för DATA/NMEA UT (Garmin port 2: grön) och en ledare för DATA/NMEA IN (Garmin port 2: vit). Och sedan använder Garmin svarta ledaren både som signaljord och vanlig jord (-). Dom två ledarna (tillsammans med jord) används för att sända resp. lyssna på data från andra enheter.

(Garmin kallar även NMEA UT på port 2 för Com 2 TX där tx=transmit och NMEA in på port 2 för Com 2 RX där rx=receive, vilket kanske inte gör det hela klarare.)

Nu har jag inte Raymarines dokumentation för spx5 framför mig, men på andra enheter har dom kallat NMEA IN för Ve in (vit ledare) och NMEA UT för Ve out (gul ledare). Och motsvarande signaljord heter -Ve in/out (grön resp. brun).

Så förutsatt att detta stämmer på din spx5 så blir hopkopplingen:

- NMEA UT från Garmin (grön) till NMEA IN på spx5 (vit).

- NMEA UT från spx5 (gul) till Garmin NMEA IN (vit) .

- Och sedan ihopkoppling av signaljorden (ground, -Ve in/out).

På liknande sätt som du redan gjort med din VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som i ovanstående inlägg så är det valfritt om du använder Com1 eller Com2, bara du ställer in i 172:ans settings, så att du har NMEA/NMEA som protokoll.

Däremot skall du naturligtvis koppla in Ut-signalen från 172:an till NMEA IN på XPS5-enheten. Du har en kopplingsplint med 4 anslutningar för NMEA. Den vänstraste av dom är NMEA in  där du kopplar in sladden från 172:an (Blå eller grön beroende på vilken Com du använder) Nästa plint är NMEA in - som ansluts till jord (Garmins svarta sladd) /Lod



Senast ändrad av lods | 01 juli 2011 | 00:23



Senast ändrad av lods | 01 juli 2011 | 00:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. Helt suveränt forum med all denna kunskap.

Finns det någon poäng med att koppla ihop autopilotens NMEA ut med garmins NMEA in? Autopiloten ger väl ingen feedback till plottern överhuvudtaget eller? Jag levde i tron att det var envägskommunikation plotter->autopilot.

Jag kommer nog köra med com2 och samtidigt dra en sladd till en seriekabel till datorn på NMEA In com1. Har mapsource och vill kunna köra över nya rutter från dator till plotter den vägen. Har lyckas skapa rutter i min ipad, maila över dom till datorn och sen importera in dom i mapsource. Lite struligt men jag fick inte med nån skiva med plottern och jag har dessutom ingen cd-läsare i datorn.

Har köpt en kontakt för däcksgenomföring med 4 ledare och mittkopplingschema blir alltså:

 

1. Garmin com2 nmea ut (grön) -> ledare 1 -> spx 5 ve NMEA IN

2. Garmin power (röd) -> ledare 2 -> 12v plus

3. Garmin com1 nmea in (brun) -> ledare 3 -> serielport dator pin 2

4. Garmind ground (svart) -> ledare 4 -> spx5 ve - NMEA in och serielport dator pin 5 och 12 v minus.

Hepp!



Senast ändrad av fred_e | 01 juli 2011 | 08:25



Senast ändrad av fred_e | 01 juli 2011 | 08:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser rätt ut. Autopiloten har inget att säga till plottern, så NMEA ut på plottern behöver inte användas.

 Återigen påminnelse om settings i 172:an Om com1 skall gå till dator med mapsource, skall protokollet vara Garmin/Garmin. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om man kan styra autopiloten via nmea direkt med sin iPad, alltså följa en rutt även om man får bekräfta vid ny waypoint. Tror jag har läst att iNavx har nmea-stöd. Finns det någon kabel som ansluter iPad till nmea eller kan det gå trådlöst via wifi eller bluetooth?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många frågor :)  Har försökt i dagar 5 att få till det med en Lowrance 5150c plotter och en autopilot st 2000 plus. Jag vill sammankoppla dessa. Har skaffat en NMEA kabel som skall vara rätt, men där slutar sagan. Det finns tydligen ingen som kan svara på hur man kopplar samman dessa.

Finns det några bra svar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...