Marre1 0 Postad 9 Juni , 2011 Hej allesammans! Har nyligen köpt en Maxum 21 00 med en 5.0 mercruiser från 99. När jag skulle byta olja i den så visade det sig vara ljus brun olja.... känns ju inte så bra, så vad kan det bero på? topplocks packningen kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 9 Juni , 2011 Låter som vatten i oljan. Toppen är nog en bra gissning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Juni , 2011 Var oljan inte bytt inför säsongen så att det fanns kondensvatten i oljan, jag skulle prova med ett oljebyte efter varmkörning och se om problemet kommer tillbaks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 10 Juni , 2011 Vet inte hur mycket du kan om motorer/olja men ljusbrunolja för mig är ny olja men då är den lite åt det genomskinliga hållet. Är den inte genomskinlig utan mer transparent brun så låter det som ny olja med lite vatten i. Mao misstänkt en blåsning om du precis fått båten. Kontakta säljaren direkt. Lägg gärna in en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Juni , 2011 Chokladfärgad olja = vatten = problem som måste fixas. Kan vara; Topplockspackning, rosthål i interna kanaler, Men som sagt också kondens inuti motorn under vintervilan. Billigast första test är att varmköra och sedan byta oljan. Läcker det så lär det bli choklad igen efter några minuters körning. Då är livet tråkigt. :-( Ljusbrun genomskinlig olja; precis nybytt. Kör och var glad. Svart olja; normalt utseende. Håll koll på när du ska byta nästa gång. Jag byter olja precis innan vinterupptagningen. Känns bättre att ställa motorn ett par månader med ny olja i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marre1 0 Postad 10 Juni , 2011 Tack för alla råd:) Har bytt olja och filter nu, så det blir provkörning i veckan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser