270Searay 0 Postad 9 Juni , 2011 Hej, Jag har en Nexus NX2000 (vhf) och en Garmin 420 smap i min båt. Har försökt koppla ihop dem så att jag ska få positionsangivelsen från GPS till displayen i vhf utan att lyckas. Kabeln till vhf innehåller 5 st trådar, GPS , GPS gnd, GPS in, Ext.sp och Ext.sp-. GPS kapeln innehåller 8 st trådar förutom ström- och jordtråden. Bl.a. finns det NMEA 1 Out och In samt NMEA 2 Out och In. Är det någon som vet vilka trådar som ska kopplas ihop så är jag tacksam om ni vill dela med er av er kunskap. /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2011 Hittade en beskrivning av nexus nätverk, verkar iofs avancerat&bra. Många manickrar kan nätverks-kommunicera snabbt o effektivt med varandra etc, rentav hela tio gånger snabbare än NMEA. Men kanske bara med andra nx-instrument? Har alltså inte läst så jättenoga, men i nedanstående sajt (sid 3 Kort om NX) så sägs ju uttryckligen att citat; NX-systemet hanterar ej NMEA signaler vilket är viktigt att tänka på.http://www.benns.se/pub_docs/files/Anvand_ditt_Nexus_system.pdf Så den bistra sanningen är kanske att du misslyckats för att det i praktiken är omöjligt, att du alltså måste skaffa en NX-anpassad gps ifall du vill få fullt utbyte av alla vhf:ens finesser ?? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 10 juni 2011 | 18:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 27 Juli , 2011 Hur gick det med detta? Jag sitter med exakt samma utrustning som Jörgen och har exakt samma fråga. Skickade iväg en fråga till Garmin, men det kan ju dröja med svar. Den annars mycket informativa skriften ovan handlar om olika Nexusnätverk, inte om koppling av GPS till VHF. Det enklaste hanterar inte NMEA, men de övriga gör det. För exvis NX2 visar skissen just hur en Garmin kopplas till NX2-nätverket. Står för övrigt på förpackningen till 2011 års version av NX2000 att den har NMEA 0183 interface. Så det handlar nog om att knyta kablarna rätt. /s Senast ändrad av Amanda31 | 27 juli 2011 | 23:55 Senast ändrad av Amanda31 | 28 juli 2011 | 08:41 Senast ändrad av Amanda31 | 28 juli 2011 | 08:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 28 Juli , 2011 Fick följande besked från Garmin support: Hej Ja man kan koppla ihop dem men hur man gör har vi dessvärre ingen support på. Har försökt ta reda på hur man gör det men det va de svaret jag fick dessvärre. Med vänlig hälsning / Best Regards Stefan Garmin Sverige - support www.garmin.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 4 Augusti , 2011 Har prövat själv nu, det var inga problem. VHF-kablarna GPS In och OUT kopplas till GPS port 1 ut (brun) och port 2 (blå) dvs NMEA 1 in och out. Kabeln VHF-kabeln GPS GDN kopplas till GPS-minuskabel. /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser