Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
vagabonden

Vad är dette egenligen?Är jag rätt ute?[bild]

Rekommendera Poster

Ska till att pumpa in fett i min yanmar inombordsmotor och stötte på den här.

Antar att den har med det att göra? Ska man köpa en ny såndär molijox eller ska man fylla upp den befintliga med fett?

Tacksam för svar!!   //vilsen på motorer

post-10016670-1394236729,6996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som en variant på en fett press. kan det va en mojäng som ger tryck på fettet under en längre tid? Det ser i alla fall välsmort ut i framkant på Hylsan.

 

Fettet är ju inte till för att smörja axeln, utan för att tillsammans med packningen täta för vatteninträngning. Man drar nåt varv när man har varit ute och kört. Går det att fylla på så skall du nog göra det. Det finns speciellt vattenfast fett för hylsan. Propelleraxelfett http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1326&artname=Propelleraxelfett&sok=fett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Jag har redan köpt marin fett på hjertmans, men vet bara inte vart man ska spruta in den...

hittade också press å marinfett i båten...

När jag skruvar av fett burken så kommer det efter nån minut ut vatten ur hålet..Det liksom stiger sakta när jag tar bort den..

Spruta in fett i axeln?

Spruta in fett i burken?

Köpa ny burk?  

jaa.. ingen anningcrying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt ok att det kommer in vatten när du tagit bort fettpressen. På en vanlig fettpress skruvar man av locket, fyller pressen med  hylsefede och skruvar dit locket igen. Kladdigt.

Går det inte att skruva isär mojängen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jasså! Den gick inte å ta isär vad jag såg, men mistänker att man ska pumpa in i koppen då...

Såg du mätarn på sidan? Den verkar vara tom på fett iaf...

Tack för svarsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en form av automatisk smörjpatron, och vad jag förstår så byter man hela mojängen när fetter/oljan är förbrukat.

länk till broschyr:

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCsQFjAB&url=http://www.galindberg.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=cc3f4b6d-fc51-470a-95bf-833aff23f9a3&MediaArchive_ForceDownload=true&rct=j&q=sima lube&ei=phHxTfZTyOf6BoSZhdQD&usg=AFQjCNHw5jtrxkCvVyV7emycvhWYmzQtww&cad=rja



Senast ändrad av No_jah | 09 juni 2011 | 20:47



Senast ändrad av No_jah | 09 juni 2011 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser på sidan är det ju en automatisk smörjning. Den är nog inte tänkt för gamla propellerhylsor, som inte skall smörjas utan tätas. Ett tag när du kommer iland. Inte mer än att hylsan inte läcker. Sen får du dra packboxen nån gång. .Kanske inte varje år, men nån gång emellanåt. När du har dragt packboxen i botten, får du byta packning.

Ett av de minst arbetskrävande underhållsmomenten på en båt smiley

Montera en riktig fettpress. Det finns små som brukar sitta på hylsan i orginal och det finns stora.

Jag brukar montera en sån här och sätta den så att jag lätt kommer åt den. En slang ner till hylsan. http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?sok=fettpress&id=1489&kid=&q=2&s=1&o=0&l=20&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt en automatisk fettpress. Att det är fettet som ska täta, är en missuppfattning. Den tätning du har ska inte ha något fett alls. Det är en oljesmord axeltätning. Det ska sitta en slang och en oljebehållare, ansluten till hålet där fettpressen har suttit. Det som sticker ut framför axeltätningen, är tätningsringarna, som har tryckts ut av trycket från fettpressen. Vad du ska göra är att demontera hela axeltätningen och kolla hur lagret är. Om det är OK, kan du byta tätningsringarna. Tätningsringarna finns hos Capella Marin i Länna.  Putsa av änden på axeln, så att inte tätningsringarna skadas, när du monterar tätningen. Fyll sedan upp tätningen med en oljekanna. Detta för att få ut all luft. Sen monterar du en slanganslutning i hålet. Gängar brukar vara 1/4 rörgänga. På denna monterar du en genomskinlig slang, som du drar upp över vattenlinjen, och fyller med olja. En oljebehållare är bra, men behövs inte, det räcker med oljan i slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...