Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
OscarPaKryss

Billig kappsegling för nybörjare (kölbåt)

Rekommendera Poster

Hejsan!

Nyligen så var jag gast på min kompis mosters X-102 i Gullviverallyt och det var väldigt roligt! Jag blev själv väldigt sugen på att kappsegla mer men då min familj inte är jättesugna och då jag har väldigt lite pengar (i förhållande till vad som krävs för även en gammal 70-talare). Jag är dessutom bara 16 år och har bara seglat i några år. Vill inte heller segla jolle då det känns som att man måste satsa mer då. Finns det några sett att kappsegla billigt och samtidigt lära sig då man inte kan så mycket?

Omöjlig P-12 fråga kanske men ändå värt ett försök:)

Tack för svar // Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ha en egen båt att tävla med om man inte har någon budget. En beg maxi 77

är mycket båt för pengarna. Men behöver bra segel osv.. Mitt bästa tips är att gå med i närmsta

segelklubb där det tävlas lite med kölbåtar. Måste säga att segla jolle är väldigt mycket action.!!

En beg Hobicat katamaran ger otroligt mycket fart och kul för pengarna!!

En segelkubb har båtar/jollar som man får hyra/låna för en väldigt billig peng!!

 

En toppen länk! ;)

http://www.svensksegling.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat jolle och det är extremt kul men det känns som att om man ska tävla i det så har det skeppet redan seglat så att säga, känns som att folk i min ålder i stort sett redan är väldigt inbitna eller seglar bara för nöjet och tävlar inte, eller har jag fel?

Är det vanligt att klubbar tävlar med kölbåtar? :)

Tack för bra svar, Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att börja med att köpa båt tycker jag verkar vara lite i överkant.

Börja med att gasta på andras båtar, det är absolut billigast... Om du googlar på gastbank så borde du få lite bra träffar. Eller gå ner till den lokala klubben när de seglar klubbseglingar och prata med folk.

Det svåraste med att kappsegla kölbåt är att hitta besättning så du borde hitta någon att segla med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började segla E-jolle när jag var 16. Hade bara seglat med kompisar och ett år med en lite större jolle innan dess.
Visst jag kom näst sist i min första kappsegling, men jag höll på i 9 år och vann Stockholmscupen en gång och seglade VM-kval sista året (på den tiden var det ca 300-400 båtar som tävlade i regionkval om ca 100 platser i vm-kvalet). Så det går att bli konkurrenskraftig om man bara är envis.
Det krävdes ju lite träning förstås. Jag förde dagbok och låg på 100 timmar i båten i snitt varje år 86-91. No pain, no gain som man säger.

Kappsegling med liten budget, då ska du köpa en Mälar 22:a. Trevligt gäng och underbara båtar att segla. Om du inte kan sköta en träbåt så lär du dig... http://m22.mbat.nu/

En av de bästa M22 som finns är till salu ser jag. http://www.blocket.se/stockholm/Malar_22_33905312.htm?ca=11&w=3



Senast ändrad av FredrikB | 10 juni 2011 | 14:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra vägar måste nästan ha korsats, även jag började min bana i Stockholmscupen. Dock i Opti -89...

Jag tänkte också på M22 då jag själv ägde Nr 6 som tonåring men tror ärligt talat inte det är en realistisk rekomendation.

För det första så kostar en så fin båt som den i annonsen minst 50 000, troligtvis över 60 000. Det är mycket pengar...

För det andra är det mycket jobb. JAg hade min tillsammans med en kompis och bra stöttning från våra föräldrar. Utan det hade det nog inte varit lika kul....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fan starkt, trodde jag knappt man kunde göra i nån sport med tanke på hur tidigt folk väljer att satsa på en sport nu för tiden..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, just den M22:an kan vara lite dyr. Men jag hittade ingen annan till salu just nu...
Men M22:an har alltid varit en mycket vanlig förstabåt för den som tar steget in i kölbåtsvärlden. 
Du får en helt ok båt för 20000-30000 kr. Är man beredd att renovera lite så är den nästan gratis..

Men den gamla sanningen, billig i inköp, mycket jobb eller dyr i inköp, lite jobb, den får man inte glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kryllar ju av kuliga snabbseglare ju!

Om man med Liten billig kölbåt som seglar snabbt lägger gränsen vid 1 eller högre i lys så har du en drös här:

http://www.blocket.se/goteborg/707_a_swe_16_34318326.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/606_segelbat_33659642.htm?ca=4&w=3&last=1

http://www.blocket.se/jonkoping/Skargardskryssare___Dagseglare___Kappsegling_34372497.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Minitonnare_i_superskick__ev_byte_34366296.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Mustang_Jr_34359173.htm?ca=4&w=3

Sen ska man komma ihåg att vilken båt som helst kan kappsegla med det handikappsystem som råder. Det är snarare en fördel att kappsegla en båt som inte har skördat segrar med superbesättningar runt kusterna och har ett moderat lystal än att kappsegla en båt som Curt Gelin, bröderna Sundelin och Pelle Pettersson har seglat sönder lystalet på.

Vanliga folkbåtar som Hydra, Magnifik Midget, m fl går att få riktigt bra fart på.

Bland de klassiak träbåtarna finns en uppsjö av snabbseglare du kan få loss för runt 10-15 k. Neppare, Sk 22, Sk15, R6 och sånt.. Folkbåten har blygsamt lys men är riktigt kul att segla.

Men som sagt. Kappseglingarna kan ofta vinnas av en IF som kommer i mål en timme efter Dehlern. Eftersom IF:en har seglats snabbt i förhållande till sitt lystal. Så du kan kappsegla med en stortriss, Minette eller vad du vill egentluigen.

Ibland kan jag uppleva att det är svårare att få bra fart i en extrem båt. Här i trakterna har vi en Skippy 650 som är ett dokumenterat fartmonster men besättningen lyckas sällan komma upp i båtens potential.
Själv hade jag en SK22:a i min ungdom. Vi var ofta först över mållinjen men vann inte en enda kappsegling med den.



Senast ändrad av Janken | 13 juni 2011 | 14:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen förstår jag inte riktigt denna fokusering på att rekomendera båttyper att kappsegla med.
Frågan var ju om det finns något billigt sätt att kappsegla och att lära sig när man inte kan så mycket.

Att köpa båt tycker jag inte är ett särskilt bra svar på den frågan. Svaret på den frågan är fortfarande; Ja, det finns billigt sätt att kappsegla och lära sig. Det gör man genom att gasta åt någon med mer erfarenhet och pengar...

Dessutom undrar jag var ni får dessa priser på träbåtar ifrån. Att man kan få en neppare, SK22 eller R6 för 10-15 tusen må vara sant men då är de antingen i väldigt dåligt skick eller med gamla urblåsta segel som inte ger varken rolig segling eller kappseglingsresultat

Att föreslå för en tonåring att han ska titta efter ett vrak till 6a för 10k är närmast elakt.
En seglarskoleseglad 606 med en del att fixa är inte nåt bra alt. heller. Gissningsvis behöver nämligen en ny sittbrunn plastas....
 

Sen önskar jag att Janken läste på lite även om vilka respitssystem som används. Det är nämligen väldigt länge sedan Curre G, Bröderna S och Pelle P seglade sönder lystal men det sätter i alla fall en tidsreferens på när kunskaperna inhämtades. laugh

Kortfattat för den som missat debatten de senaste åren: LYS ANVÄNDS INTE LÄNGRE I SVERIGE i stället finns SRS som till skillnad från LYS inte är ett empiriskt system och SRS-talen alltså inte kan seglas sönder
 

Edit: Men visst har du rätt i att IFar, Folkor och andra långsamma båtar kan vinna i respitsegling, det är ju lite av poängen. Och att sportbåtar som som Skippyn har svårt att hävda sig i SRS är välkänt.

Om TS talar om var i landet du befinner dig så kanske du kan få lite handfasta råd på klubbar eller båtar/seglare att kontakta



Senast ändrad av JonasP | 13 juni 2011 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, det stämmer ju faktiskt, det är bara det att empirin inte hämtas från kappseglingsresultaten längre:

Från samma site, men ett klick till: http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_4893/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

SRS är inte ett statistiskt respitsystem i betydelsen att en båttyp som har framgång på
kappseglingsbanan automatiskt får höjt respittal och tvärt om. Kappseglingsstatistik är en del
av bedömningsunderlaget men förhållandevis få båttyper förekommer numera i tillräckligt
många exemplar så att kappseglingsresultaten ska kunna utgöra en meningsfull statistik som
inte är färgad av enskilda besättningars skicklighet.
SRS är i motsats till andra respitregler som DH och ORCi inte baserat på ett så kallat VPP
(Velocity Prediction Program). Mätbrevsansökans indata är allt för ofullständig för att ett VPP
skulle bli meningsfullt. I den sammantagna bedömningen av en båts respittal används båtens
mått, erfarenheter från andra respitsystem och kappseglingsstatistik på ett systematiskt och
formaliserat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen så vill du inte förstå andemeningen i mitt inlägg eller så vill du bara raljera.

Jag tycker att det med all önskvärd tydlighet framgår av mitt inlägg att jag tycker grabben ska kappsegla med vadhelst han trivs med. En Havsfidra eller en Skippy. Handikappsystemet (Oavsett vad det heter/kallas) kompenserar alltsom oftast båtens fartresurser och det är din skicklighet som avgör. För att undvika ett påhopp så vet jag att vissa båtar, i och för sig, gynnas av lättvind och andra av hård vind. Men i stort sett så kan man se respitsystemen som, relativt, rättvisa.

Angående billiga båtar så vet ju inte jag vilka förhållanden du utgår ifrån men jag minns tillbaks på min ungdomstid då man hade oerhört begränsade ekonomiska resurser men var beredd att jobba ganska hårt för att ställa sin båt i gott skick. Att plasta en ny sittbrunn hade inte varit främmande för mig i 16-20-årsåldern i alla fall. 
Själv extraknäckte jag ihop två sprillans segel till min FD som 17-åring, Nåtlimmade om hela skrovet på min SK22:a som 20-åring. Jag bytte till mig en spinnacker till samma skärgårdskryssare som jag sen fick omsydd för en spottstyver eftersom segelmakaren var skyldig en gubbe i hamnen en gentjänst.
Visst kan man köpa en billig båt för att på sikt få fart på den om man använder fantasin och är beredd att lägga ner en del tid på det.

Sen kan man fundera över begreppet SRS kontra LYS.
Jo! Jag är fullt medveten om att man har avvecklat LYS men frågan är vad man kallar respitsytemet i folkmun. Till och med i officiella resultatlistor kallar man det för LYS fortfarande.
http://www.ornorunt.se/ 
Se föresten vem som kom 8:a i  klassen LYS 1!
Han seglade sin folkbåt runt banan på, i stort sett samma tid som Maxi 84:an....
(Men just ja!!! Curre G seglar ju inte längre)

En viss korrigering av respittalen förekommer även nu.
Exempelvis så hamnade Nepparna på tok för lågt när man ändrade till SRS om jag inte minns fel. Har man inte höjt dem minst två gånger?

Andemeningen i mitt inlägg är.... hur illa du än väljer att tolka det:

Grabben kan köpa sig en Stortriss, J17, J11, debutant, Minette, Sheriff, Fajak... eller vad han vill!
SRS/LYS- systemet kommer att kompensera honom på kappseglingsbanan ändå, så länge han seglar den snabbt!

Ett problem är dock att om banan är väldigt lång så kan man råka ut för problemet att man inte kommer i mål inom maxtiden.

Sen håller jag med dig om att det bästa är att gasta åt någon med mer resurser  både av ekonomiska skäl och ur aspekten att lära sig. Men jag minns hur det var i ungdomen. Man ville utmana själv också. 
Försök förklara för en hästtjej att det funkar bra att rida på ridskolans hästar och du blir idiotförklarad.

Varför inte köpa en billig båt som kanske inte är i toppskick och pula på med den. Nöjessegla med den och försök få så mycket fart som möjligt i den. Köp ett segel när du har råd, byt fallen när det är vinterrea på Hjertmans, ställ upp i några utvalda klubbseglingar då och då. Sen kan du varva det med att gasta åt din kompis med X- båten.

Man ska inte förakta den utveckling det innebär att pula på med en gammal båt heller. Man lär sig mycket av det också.



Senast ändrad av Janken | 15 juni 2011 | 13:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...