Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
forgus31

Säljs några beg båtar nu alls ?

Rekommendera Poster

Till slut kom det då ändå ett bud!

Visserligen ett riktigt skitbud, men iaf. ett bud. Vi tänkte lie och vägde för och emot. Varför skall vi ligga och betala för en båtsom ligger på land och vi inte har möjlighet att använda eller ens titta till. Vi antog budet och allt var bra, jag köpte en flygbiljett att använda ett par dager senare för att göra upp köpet hemma i Sverige.

Då kom det roliga mejlet att vi har inga pengar så vi kan inte köpa båten. Kollar man inte plånboken innan man lägger bud?

 

Det kostade mig ytterligare 5000Kr att fortf. inte ha båten såld!

 

Jag kunde haft roligare för dom pengarna.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vill verkligen alla säljare verkligen sälja??

Kan ju erkänna att jag hade min tidigare segelbåt utannonserad från och till under ett drygt år till ett alldeles för högt pris. Det var ett bra sätt (nåja...) att döva mitt samvete för att båten mest låg oanvänd vid bryggan.

Påhejad av frun som inte ville segla resonerade jag lite så att om någon var dum nog att vilja köpa till rövarpris så varsågod!

Många båtägare behöver ju faktiskt inte sälja och kan vänta på the perfect match och någon som är villig att betala begärt pris. Gissar att många säljare är äldre och har haft båten i många år, så är de knappast belånade.

För många är det värsta som kan hända att de får åka båt ett år till!

/37737

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är köparens marknad, det märks ju otroligt tydligt på Blocket. Vi köpte nyss en båt för 15-20 procent under begärt utgångspris. Det är helt normalt i dag har jag förstått.

Man kan nämna att Sveriges Radios Ekoredaktion gjorde ett inslag om priser på fritidsbåtar nyligen. Där sägs bland annat:

– Absolut svårast är att sälja gamla 70-tals och 80-tals båtar där åldern och designen börjar komma i fatt. Folk tycker att det är för gammalt i dag. Det är jättesvårt att sälja dem och att få ut vettiga pengar för dem.

Och:

– Om man tittar på annonssajterna på nätet där privatpersoner försöker sälja sina båtar kan man i många fall dra bort 20 eller 25 procent av vad folk begär mot det faktiska marknadsvärdet, säger han.

Här kan man läsa och lyssna:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4515840

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nu sålt två båtar i år (2 styrpulpetare).

Tror det var viktigt att sälja dom tidigt, innan juli (då semester börjar vill man gärna ha sin båt).

Priset var viktigt, jag gick ner kraftigt på bägge båtarna. Skulle säkert kunna sålt dom för lite mer, men  jag vill bara få dom sålda. Då jag ville köpa nya.....

 

Men framförallt så förändras betenden mellan generationer.

Marknaden för stora båtar runt 500-2.000.000:- är inte lika stor i dag. Barnfamiljer i dag, verkar inte prioritera att ha en sommarstuga på sjön.

Det är hockey, fotboll, hästar, djur för oss med småbarn. Har svårt att få tiden att räcka till redan nu. Och sedan ha dåligt samvete för att man har en båt för 1 miljon liggandes i sjön, hjälper inte till.

Dom större båtarna som ligger i de hamnar jag sett, är för äldre personer utan barn. Eller rika personer som gillar att ligga i Sandhamn och visa upp sig.

Nu generaliserar jag ganska mycket, men jag tror det ligger mycket i det.

Sedan kan vi lägga till solresor, legoland, fjällen, landställen, husrenoveringar, Eurokris, räntor mm.

Fler och fler vill nog bara ha en sol/bad-båt för kanske 1-2 nätters övernattning.

 

Men många sitter nog trångt till med lån på sina stora båtar och hoppas få ut så mycket att man kan lösa sitt lån.

Jag tror många kommer sitta kvar med sina båtar ganska länge nu, för Räntor/Eurokris kommer inte hjälpa till att bli av med större/törstiga båtar.

Medans små styrpulpetare kommer nog fortsätta att sälja, dock till lägre pris som beggad. Då utbudet är väldigt stort just nu att priserna på en ny inte skiljer så mycket från en 1-3 år beggad.

 

Och ska jag vara helt ärlig, så tycker jag båthandlare måste förändra sin attityd oxå.

Dom beter sig som bilhandlare på 80-90-talet, hänger inte med det moderna sättet.

Gå in i en Bilia-hall och se vad som har hänt och gemför mot en båthandlare med guldkedja och rolex....... (generaliserar igen)

Ni som vill bli av med båten, måste sänka priset.

Eller så får ni sitta med dom under ganska lång tid, för det lär inte bli bättre tider framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en säker källa i båtbranchen (Lennart Ivarsson) kommer det att bli bättre (för större båtar) när konjunkturen vänder. Nu sitter folk med mycket pengar på aktier och andra placeringar som fortfarande stiger i värde. När konjunkturen vänder eller planar ut kommer folk att omsätta sina värdepapper i fast egendom, som hus, dyra bilar och stora båtar. Så har det tydligen varit de senaste 50 åren enligt honom.



Senast ändrad av ljunghall | 21 juli 2011 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som har sin båt till salu borde läsa ledaren i Senaste nummret av Vi Båtägare. Där jämför man båtkrängarbranchen med bilförsäljning och bostadsförsäljning. Går man på en husvisning så är det städat och snyggt, inget onödigt ligger framme. Samma när man skall köpa bil, även privatpersoner som försöker sälja sin bil städar och piffar innan man försöker kränga åket.  Annat är det när man skall sälja båten. Jag har set en del när jag kollat lite på båtar under åren. Om båten har varit till salu i ett par år, vilket inte är ovanligt, är det inte alls säkert att man städat och putsat under den tiden. Höstlöv som blåst in under kapellet ligger kvar. Man ser ibland hur högt smältvattnet stått i sittbrunnen sedan våren töade bort snön som låg där för man gitte inte täcka båten. I det läget är det inte konstigt om den tilltänkte köparen inte vill betala nästan samma pris som för en ny båt...

Även proffessionella båthandlare som har begagnade båtar slarvar oerhört. Båtarna som inte blev sålda (den här sommaren heller) står helt oskyddade under vintern. Efter tre år på landbacken är man förvånad och arg på den som bytte in båten, han sa ju att motorn fungerade felfritt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord vilken båthandlare är det i Göteborg? En stilla undran bara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen! Det är bara Carlanders i Munkedal som säljer sina egna Westfjordar.

Det är klart att nån kan ha någon enstaka inbytesbåt hemma, men ingen återförsäljare.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs mitt inlägg innan du svarar och antyder att jag far med osanning! inlägget handlade knappast om westfjordar utan om båtar överhuvudtaget.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får ett intryck av att det finns båtägare som är i ett skriande behov av att få in pengar. I den situationen så dumpas priset rejält på en båt som borde ha ett större värde. Om detta upprepas av fler pengatörstande så upplever jag att priserna sjunker. Det är alltså en effekt av fleras behov av att snabbt fylla på kassareserven. Jag tror att det är en stor bidragande orsak till att priserna gått ner något. Debatten om att anpssa sig till rådande värde låter lite inflationsrelaterad, en jämförelse kan ju göras till andra kapitalvaror och bostäder. Svängningar sker ju hela tiden men några stora omvälvande förändringar borde inte vara aktuellt nu då ekonomin stabiliserats.

Troligen håller inte alla med om min analys, men att börja dumpa priserna för att snabbt få båten såld förefaller knappast som någon god idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket inlägg?

Jag har inte en susning vad du pratar om!


/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser ju som en kråka!

Jag uppfattade inlägget som en fråga om vem som var återförsäljare för av Westfjordar.

Men ser nu attt det i själva verket är en fråga till alias Westfjord. Om Westfjords inlägg har jag inga kommentarer.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! och hur många gånger har man ju inte gjort det själv och sen fått svara upp...cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Westfjord som jag fick på mailen idag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sålde precis en flipper 630 ht med nyare 115 mercury, fick gå ner ca 8 % innan napp, måga mailsvar bara 2 som kollat och bara ett bud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det säljs nog en hel del. Har spanat runt på mestadels blocket sedan i början på maj efter lite olika mindre dc båtar med utombordare för 80-150k och vissa ligger länge och vissa försvinner väldigt fort.

Själv har jag precis köpt en båt som låg ute rätt länge för samma pris, och det sjönk inte speciellt mycket vid köpet heller.  Men har velat ha en båt med så ny motor som möjligt, även fast modellen har en del år på nacken. Så det blev äldre båt ny motor istället för ca 7-8 års ålder på både motor/ båt.

Gäller bara att hitta rätt köpare så funkar nog det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja köpa en större båt (Greenline 33 Hybrid) men man måste ju sälja sin befintliga också. Så visst finns intresset men den småtröga marknaden drabbar ju hela näringskedjan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa vännerna lade ut sin Oxelö 30 på blocket för några veckor sedan och den såldes omgående till begärt pris minus 10000:- och då hade den V8:a, den var absolut inte billigast på blocket (men fin) så visst går det att sälja. Tror det handlar om hur man pesenterar både båt och sig själv. Ödmjuk och ärlig är nog ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror absolut att det går att sälja. Dock så gäller det att ligga rätt i pris från början. Inte billigaste men inte heller dyrast. Många lägger sig orealistiskt högt och får sedan sänka med de trista blocketpilarna  som indikerar prissänkning och kanske tolkas som att det börjar bli bråttom att sälja med fler skambud till följd.

Sedan skulle jag säga att merparten av båtannonserna idag är rena katastrofen både text och bildmässigt. Hur svårt är det att putsa upp båten och ta några riktigt bra bilder, kanske ev låna en riktigt bra kamera om man inte har en? Höjden av lathet är ju alla de som Lånar en bild på motsvarande ny båt från tillverkarens hemsida. samt typ ingen information om båten, skicket mm. Bara att det är Sveriges finaste ex, måste ses mfl floskler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv annonserat ut min båt pga jag vill byta till mindre. Jag har en adekvat annonsbeskrivning och bilder tagna med systemkamera (även länkat vidare till en separat sida med fullskaliga bilder och fler bilder) samt att min båt och modell är billigast på blocket av dom som ligger ute. Ingen har hört av sig som velat köpa båten utan endast några som velat byta. Nu vill jag själv tro att det beror lite på att det är i slutet av säsongen. Men när jag själv köpte båten låg den ute på annons från våren till mitten på sommaren. Så det kanske inte är så mycket sug efter just min båt och modell. Men inget mig emot, jag gillar båten och kan ha den kvar ett tag till bara det att jag skulle föredra en mindre båt.

Har man däremot inte gjort ett bra försök att sälja sin båt får man skylla sig själv om den inte blir såld.



Senast ändrad av Carnage | 07 augusti 2011 | 19:12



Senast ändrad av Carnage | 07 augusti 2011 | 19:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion. Vi letar också efter båt (segelbåt) men i storlekarna runt 45fot. Hur upplever ni markanden där?

Jag tycker det är en minst sagt bred prisbild.

Verkar även som utbudet av fd. charterbåtar spelar in på vissa modeller.

 



Senast ändrad av Spinnaker79 | 08 augusti 2011 | 14:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min båt dagen efter jag la in den på blocket. Jag spanade in motsvarande båtar och la mig ett par tusen under plus att jag hade några fina, säljande, bilder. Jag tjänade ändå några tusen mot vad jag köpte den för. Båten går nu i vänern. Tycker att många tar överpriser på sina objekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog beror det på folks övervärderande av sina egna båtar alltid...

Nästan alla säljare verkar tro att båtar inte går ner i pris, utan de vill ha tillbaka vad de köpte båten för, och kanske lite mer för ny utrustning. De glömmer bort att båten nu är 5 år äldre...

Många av båtarna i landet kommer från högkonjunkturen i slutet på 80-talet, familjebåtar av årsmodell 1987-1991 som då alltså är över 20 år gamla.

Inte bara är motorerna 20 år gamla (oavsett hur många timmar de gått så slits de ändå varje år, värmeväxlare, drev, backslag generatorer, startmotorer, spridare, förgasare osv beroende på om det är diesel eller bensin förstås) utan övrig utrustning också. Allt från ekolod till länspumpar, varmvattenberedare, bogpropell, säkringsboxar, trädetaljer och dynor. Allt slits. 

När en ny dieselmotor till en genomsnitslig familjebåt kostar 300-400 tusen att köpa och montera så bör man verkligen ha motorns ålder i åtanke vid köp av båt. Framför allt om det är 2 motorer ombord...

Men även om motorn är renoverad, eller bytt, instrument och navigationsutrustning av senaste slag, nya dynor och mattor i båten - så kan man fortfarande inte jämföra en båt från -70 eller -80 (eller ibland ens -90) talet med en ny eller 5 år gammal båt. Av den enkla anledningen att den SER mycket äldre ut. Även om du har en rostfri och volvo 740 som stått oanvänd i ett garage sedan ny, så är den ändå inte värd lika mycket som en 3 år gammal S60... S60:n är mer än ett snyggare skal och en modernare motor. På samma sätt skiljer skrovformer och utnyttjandet av utrymmena ombord. (Maxim/Nimbus 26/Nimbus 2600 undantagna - för de måste vara de båtar som legat längst före sin tid någonsin. Konstigt att inget liknande produceras fortfarande, sedan Nimbus lade ned sin 280 familia för 5 år sedan). 

Hur många båtar har man inte tittat på som inte bara behöver nya dynor, utan även skrovklädsel för att kännas någorlunda fräscha. Brunt och rutigt är liksom inte fräscht längre. Och att byta skrovklädsel är lite av ett hästjobb...

Ringde på en Bayliner 2855 tidigare i somras, prissatt i mitten av segmentet jämfört med de övriga av samma modell. Det visade sig att båten hade originalmotor, SJÖvattenkyld, aldrig renoverad, importerad från USA för 3 år sedan, 110v elsystem. En 13 år gammal bensinmotor som inte är sötvattenskyld på en icke CE-märkt båt borde vara betydligt billigare än de som är svensksålda och har färskvattenskylning (samt 230v el), inte lika dyr.
Säljaren förstod inte alls det resonemanget och ville inte pruta nämnvärt, för båten var så fin jämfört med de andra han tittat på innan han köpte den. Det spelar väl ingen roll? Dynor och polering är ju småsummor jämfört med vad det kostar att byta motor?

Nu börjar man dock äntligen skönja lite prisnedgångar även på kända nordiska kvalitets-märken såsom Storebro och Nimbus. Vars ägare i alla år trott att deras båtar ska kosta ett par hundra tusen mer än motsvarande från andra märken. När båten är 20-30 år gammal så är det svårt att motivera ett pris på 1,2mkr för en 10 meters flybridgebåt (storebro 340, Nimbus 4000) när man exempelvis får en betydligt nyare forbina i samma storlek för nästan samma pengar. Nu har jag sett flera till salu för ca 800tkr, vilket känns mer rimligt. 

Nej, acceptera att grejerna ni äger har åldrats, och därmed skall gå ner i pris. Att man förut kunde få tillbaka köpeskillingen trots att man sålde båten flera år senare berodde nog mer på inflationen än att båten var den ultimata sparandeformen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en beggad båt i torsdags, en Yamarin 6110. Hade kollat på modellen länge, sedan slutet av juli egentligen. Problemet för oss var att det fanns ett flertal båtar ute på marknaden av samma modell, men ingen kändes klockren. Vi ville ha en fyrtakt 150 hk, men kunde i värsta fall tänka oss en fyrtakt 115 eller 150 hk HDPI, men då skulle dessa vara ORDENLIGT billigare än konkurrenterna.

Det märkliga är att när vi började kolla i juli låg 8 båtar ute av denna modell i Stockholmsområdet. Nu ligger 7 st ute, jag misstänker att EN blivit såld, de andra ligger kvar, det är samma båtar. Jag har varit i kontakt med några av dem, och de kan tänka sig att gå ned typ 10000 i pris, i nåt fall 20000, vilket motsvarar 4-9% av båtens pris. Men nu pratar vi båtar som legat ute sedan juli. Och ingen av dem sticker ut. I de fallen de haft en fyrtakt har det varit få hk, 115. Har det varit många hk har det varit tvåtakt med förgasare. Och vill man ha HDPI var det 150 hk. Och priserna låg på ungefär desamma, 220' till 250'.

Till slut kom det ut en 6110 med en 150 fyrtakt som såldes av en återförsäljare, och som hade det vi vill ha utom ett extra batteri som vi lade till. Den var inte billigast på Blocket, men i slutänden betalade vi 5-10 tusen mindre än vad privatpersonerna ville ha för sina tvåtaktare, dessutom är vår motor från 2006.

Jag inser att jag inte kommer att kunna sälja båten om 2-3 år utan att förlora pengar. Jag hoppas att värdeminskningen inte blir högre än 50', men blir den det så blir den.

Vi får väl se om det vänder. Personligen är jag tveksam. Tror inte att min generation, sjuttiotalisterna, men även åttiotalisterna anser sig ha tid med båt. De har fullt upp att få ihop det som politikerna så fint kallar Livspusslet... vilket i förlängningen innebär att återväxten inom båtlivet minskar. Å andra sidan, man kan ju se det från den positiva sidan; det blir ju färre att trängas med i vikarna. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå dessa ständigt återkommande trådar med gnäll om överpriser på gamla båtar.

Betala/bjud vad du anser båten vara värd (eller vad du har råd med ) om du vill ha den, får du köpa den så grattis, om inte - leta vidare.

Rätt pris är ju vad någon är beredd att betala, inte vad någon som kallar sig 24-seven på MG tycker-eller har jag missat något i vad marknadsekonomi

innebär?????

Att reta sig på att viisa begär åt h-te för mycket för sina vrak är ju bara löjligt.

Vill man ha en viss båt så är det ju bara bita i det sura äpplet eller köpa nytt.

 

 

Roger

F-n i dag har jag visst vaknat på fel sida -eller också beror det på att det är dags att ta upp båtenfrown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har helt rätt. Märk dock överskriften i trådstarten; Säljs några beg båtar nu alls? Kort sagt, denna tråd har inte startats för att gnälla på priser, tråden startades gällande bristande efterfrågan, och vissa har svarat med att påtala att en bidragande orsak till detta är att vissa säljare förefaller ha en övertro till vad de i dagsläget kan få ut för sina båtar. Speciellt när man gång på gång hör på radio/läser itidningarna/ser på  tv att utbudet är rekordstort och priserna sjunker. Och om jag inte missat något i mina studier i nationalekonomi så innebär ett ökat utbud (och eventuellt minskad efterfrågan) ett lägre pris (ceteris paribus).

Men jag vaknade nog också på fel sida; andra och sista turen med nya båten igår, upptagning troligtvis nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Point taken - nu skrev jag inlägget inte specifikt för denna trådens skull utan mest för vissa inläggs

( som stadigt återkommer i denna typen av trådar ) skull.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Sålde min daycruiser med V8 på blocket, det tog ungefär 4veckor, ganska snabbt iaf.

Jag tittade ganska mycket på liknande båtar och la mig en bit under i pris, kan själv bara säga att många sätter riktiga fantasi priser på sina båtar. Min båt var nog även en av de mer påkostade av denna model som fanns ute.

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis detta Arne_anka skriver.

Man försöker bjuda vad båten är värd, men säljarna har en egen uppfattning om att båten ska vara värd mer (eftersom det ligger 6st andra på blocket till samma pris - som alla resonerar likadant), och därför blir det ingen affär och båtarna inte sålda.

När väl en vettig säljare dyker upp så blir hans båt också såld.

Man måste bestämma sig för om man på riktigt är intresserad av att sälja sin båt - och i så fall kanske få acceptera ett lägre pris än man tänkt sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...