Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
forgus31

Säljs några beg båtar nu alls ?

Rekommendera Poster

Ja vad vi vet köptes en 17 m lång Princess som ska seglas hem.

AlfKen sålde sin segelbåt för ett par månader sedan och hade haft 6-7 spekulanter så det är inte heldött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, jo det är sant.

Men kollar man på blocket läggs de flesta båtar ut tokdyrt vilka ligger kvar vecka ut och vecka in.

Har faktiskt inte sett en enda båt säljas sedan jag började kolla för en månad sedan, men jag kan ju ha missat någon :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det fungerar fullt ut för vissa modeller på blocket, men har en bekant som driver en välkänd marina i Göteborg och han tar gärna på sig försäljningsuppdrag då han säljer som aldrig förr, men visst den lilla koll man har på blocket visar väldigt mycket röda pilar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man märker att begpriserna faktiskt gått ned en aning i sommar, helt klart. Men fina båtar av säkra märken torde gå sälja förr eller senare. Dock gissar jag att båtar som passerar runt 300 000 och uppåt direkt har en Klart mer begränsad kundkrets, då många ska låna pengar till båten.

Sen glömmer många kolla försäkringspremien, vilket kan bli en chock då man redan köpt båten. Inte roligt betala ca 10 000 kr / år i försäkring om man dessutom har lån på båten.

Sen är ju allt efter tycke och smak och vad man värdesätter. För ca 250 000 kr får man rätt bra beg bobåt, medan man för detta pris knappt får en ny styrpulpetare på 5,5 m och 80 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad man inte fattar är varför folk lägger in sin båt x för säg 350 000 kr då det redan ligger en sedan länge osåld båt y snarlik fast lite yngre för säg 330 000 kr. Vill man sälja får man ju sockra sitt objekt, annars ligger den kvar. Tror vi kommer se ett visst fall på sensommaren då folk som verkligen vill sälja kommer se till att den blir såld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror precis som du på en rejäl dumpning av priserna, med början för privatannonser och sedan följer handlarna med. Det blir mera likt bilmarknaden och jag är helt säker på att vi kommer att få ungefär halverad prisbild mot idag om ca: 2år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min båt till salu på Blocket.

Av 6 likadana så har min det klart lägsta priset INGEN ringer och ens frågar om den.

Eftersom jag åker bort från Gbg resten av sommaren har jag idag bett Marinan ta upp den och ta av drevet. Det bli för oroligt att ha den liggandes vid bryggan utan tillsyn flera månader.

En vacker dag kanske marknaden vänder då får jag ta fram och damma av den.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att många tänker som du där. De skall vänta ut marknaden. Funkar sällan så dock, om vi inte pratar guldtackor. Anpassa er och gå ner till nivån där köparna finns istället idag. Om tre år kan det vara värre. Utbud/efterfrågekurvan om någon kommer ihåg från skolan :)

Har själv båt ute med avsikt att köpa dyrare när/om jag sålt...så sitter i samma båt där :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, nu vet jag ju inte vad du säljer eller vad du tänker köpa.

Men faktum är att jag sänkt priset över 20% från förra sesongen. Men jjag tror inte priset är problemet. Hade det bara handlat om priset så hade ju folk ringt och kommit med bud iaf. Nu är det bra stendött.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det ju onekligen så att man ska motivera köparen att köpa just DIN båt bland de 10 övriga som är ute på annons. Vad är det då som lockar ? Naturligvis skicket och priset, men faktiskt , om man ser till sig själv, utrustningen !......

Ankarspel, bogpropp, nytt kapell, bytt/nyare motor, nytt kapell, kylskåp, båtvagn, etc....

För är det nåt som kostar i båtlivet så är det lullet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många objekt till salu för det är många pensionsavgångar från båtlivet, 40-talisterna som blev båtägare på 70-talet är väldigt många och nu vill dom sälja.

Är det bara jag som lagt märke till den stora andelen gråa skägg bland båtägarna, det är en åldrande skara helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det ligger mycket i det du säger. Dessutom är nog båtägande en generationsfråga. Dagens 25-30 åringar kanske väljer att lägga pengarna på annat eftersom båtägande är väldigt dyrt. En annan orsak är att många av de båtar som är tillsalu är 20 år gamla och har äldre maskiner osv. och är den potentiella köparen då inte mekintresserad är båten/båtarna ganska kalla på marknaden med de priser som begärs. Tyvärr förstår nog inte heller gemene man att en plastbåt är närmast odödlig om den är välskött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sålde min för dryga 3 veckor sen på blocket och köpte dessutom en ny för ungefär en vecka sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi söker en nyare båt på Blocket ca 2007 och uppåt MEN priserna på privata båtar !! vad sägs om en 3 år gammal båt där det skiljer 20Kkr mot en sprit ny båt (Givetvis likvärdiga) ??  Vad sägs om båtar som är DYRARE än en ny och  sedan har vi tittat på några båtar i enligt ägaren kanonskick som sedan är ostädade , smutsiga jordslag/mögel på kapell/dynor avsaknad av service ja listan kan göras lång men det enda som är på topp är priset men någon gång bör man hitta en i båt i bra skick till rätt pris.

Så som köpare är känslan förnärvarande är det stort utbud men marknaden har ej anpassat sig till den rådande rådande utbudet och  pristrenden.

Så fundera man varför man inte får något sålt !!

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror som övriga att marknaden dippat rejält pga lägre priser på nya båtar och sämre tider. Men jag köpte en ny båt för 14 dar sen på impuls. Den hade då sänkts ca 80 % i pris på blocket och kostade mindre än häften av genomsnittspriset av de objekt som ligger på blocket nu. Den hade även ny motor vilket de andra inte har. Samma fredag kväll satt jag ut min gamla båt på blocket och på söndagen kom en herre och tittatade (ett antal till mailade och ringde) och på måndagen la han ett bud som var på min mentala nedre smärtgräns men som jag direkt accepterade. Det var ca 15 % mindre än vad jag betalade för båten för 3 år sen. Så det har åtminstone sålts 2 båtar den senaste tiden som jag varit inblandad i.

Sen handlar det ju en del om marknadsföring.

Det som garanterat inte säljer är :

-Annons utan bild

-Annons utan flera fina detaljbilder

-Tråkig text rapandes upp båtens specifikationer

-Uppmaningar om att inte maila inte sms utan ringa osv. Helt ärligt vill du kränga båten så var beredd på röksignaler mitt i natten om så krävs.

-Ingen utrustningslista. (Ring för utrustningslista) Ingen orkar sånt krångel när det ligger 10 andra likadan båtar på blocket som du kan kolla på nu.

-Högt pris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående inlägg.

Några reflektioner för övrigt var att jag hörde något reportage på radion där en handlare sa att vissa objekt (äldre motorbåtar) var mycket svåra att sälja (nästan oavsett pris).  Vilket kan bero på utseendet på båten, äldre motorer etc.

Detta kanske kan förvåna vissa som fortfarande tror att deras (förvisso fina) båt är värd mycket pengar. I praktiken kanske de är nog så sjövärdiga och bra skick som nyare båtar, men bara helt enkelt att färre vill köpa dessa nu.

Om man dock har en attraktiv (för marknaden) båtmodell så handlar det mycket om pris. En bekant sålde en (familje) båt av nyare stil nyligen och la sig signifikant lägre i pris än övriga objekt och sålde den på ett par dagar. Han kanske inte var så glad över säljpriset men var realistisk och ville sälja. Jag har för mig att han vill köpa en annan modell av båt och då får han säkert den billigare också.

Sen har jag sett båtar (fina och fula) som legat ute till höga priser i flera år nu. De kanske inte egentligen vill sälja sina båtar, eller så vill de ha ett pris som de inte kan få. 

Ett par exempel jag har sett  (av en ren slump) är båtar som såldes för 5-6 år sedan till ett pris (jag kommer ihåg annonspriset, köpepriset kanske var ännu lägre) som nu är annonserade betydligt dyrare efter dessa år (iof lite uppdaterade i utrustningen, men inget som höjer priset signifikant). Dessa har självklart inte sålts.

Tänk er detta scenario med en bil exempelvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska försöka vara lite positiv i detta läge med en nyköpt båt i höstas så är det väl att man kan dra ner försäkringsvärdet ganska rejält redan andra säsongen ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt oväntat har det blivit 2 läger i denna tråd.

1. vi som vill sälja båt.

2 de som vill köpa båt.

Solklart är attt det är köparens marknad just och det kanske vi säljare anpassa oss till om vi nu vill få sålt.

Men hur skall kunna vi känna av marknaden om ni köpare inte ens ringer, kommer och tittar och sen prutar eller kommer bud.

Jag har själv en Forbina 850F till salu på Blocket, jag har det klart lägsta priset av alla 5 annonserna på samma båt typ trots att någon är både äldre och har sämre motoralternativ. MEN INGEN RINGER! När jag köpte den för 4-5 år sedan fanns det knappt några beg. till salu och dom som kom såldes direkt, knappast har den väl blivit så impopulär på dessa få år.

Jaja, nu är den på land igen eftersom jag skall resa bort resten av sommaren och har svårt med tillsyn av den.

Trevlig sommar på er alla, men eller utan båt.

/B

Senast ändrad av Bosse | 13 juni 2011 | 22:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

just i forbina fallet tror jag att det helt enkelt ar en for dyr badbat. De flesta som jag kanner koper bat for att ha som sommarstuga eller for att fiska med. Du kor ju inte garna hummerfisket i en fin bat for nastan en miljon och du kan inte aka pa semester med 2 barn i en badbat. Hade jag obegransad kassa skulle jag garna ha en san bat som du har som andra bat for bad och nojesturer. Men jag har inte 700 papp over tyvarr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt nattsvart är det inte. Ska du sälja en hyfsat ny båt av välkänt märke och i bra skick (och till marknadsmässigt pris) så visst går de att sälja.

Trots allt har folk fortfarande pengar, solen skiner och båtlivet frodas. Men visst, utbudet av begagnade båtar är stort så man måste ha ett vettigt erbjudande för att någon ska nappa.

Jag sålde min några år gamla Uttern S55 för några veckor sedan, fick pruta lite, men tycker ändå att jag fick anständigt betalt. Så marknaden fungerar, om än lite trögt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart fungerar marknaden!  Det svänger bara i modet på vad folk vill ha för typ av båt till vilket pris. Sålde min båt  efter en vecka på blocket, något nedprutad (-4%).

Köpte en ny för två veckor sedan, prutade 20% på en betydligt större köpesumma.

Man får hela tiden ställa i relation vad man kan få för ny båt för pengarna, helt klart så pressas nypriserna av nya aktörer på marknaden. Jämför till ex. En ny Greenline 33 för en dryg miljon mot en Forbina med 7-8 år på nacken som är  lika dyr. Vad ska man säga, nytt är alltid nytt.

Sen kan man ha diskutioner om min jämförelse o om kvalite osv.  men det jag vill ha fram är: varför betala mer eller nästan lika mycket  för beg. när man kan få nytt.

Hade en diskution om det här med min båtbesiktningsman när jag köpte min senaste båt o han trodde att det nog var så att det är slut med att sälja gamla båtar o tro att man ska få lika mycket som man gav när man köpte den själv. Istället så får man värdera själva sjölivet till vad det är värt...

Själv räknar jag med en förlust den dagen det är dags att sälja den vi har nu. Men troligtvis har resten av båt-priserna inte stigit så det blir inte så stor skillnad om man vill byta upp sig i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi säljer massor av beg och nytt. Men tack alla privatpersoner på Blocket som hjälper oss handlare att sälja eftersom det i många fall är tex 10.000:- dyrare att köpa en 2 år gamal båt ävn en helt ny. Vidare så begär många privat betydligt mer utan garantier än vi handlare gör som dessutom står för fulla garantier på beg. Åter igen tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här trenden att den privata begmarknaden prisar ut sej verkar alltså stå sej. När jag började leta efter en Yamarin 64 för tre år sedan var jag inställd på att köpa en beggad för att spara lite pengar. Det slutade med att jag köpte en ny av precis samma anledning. Det var nämligen billigare att köpa en flång ny 2008 än en beggad 2006a av en privatperson. Privatpersonerna var heller inte villiga att pruta vilket handlarna var med stora lager av osålda båtar mitt under brinnande finanskris. Förmodligen är de flesta båtar som är till salu på blocket bara till salu på låtsas.. Hittar man en säljare som verkligen bestämt sej för att sälja borde det ju kunna gå att pruta rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jocke-Sea ray för ditt inlägg angående privat annonser på Blocket,  jag har läst en hel del av dina inlägg under åren och förstår att du så att säga är i branchen,   nu har vi sålt vår båt och har i stort sett bestämt oss för en badbåt typ  HT båt och en av möjliga val är en Yamarin 59 Ht med 110-115Hk hyfsat ny 2007-2010 eller liknande båtmodell men det är som du säger vissa ligger ÖVER nypris vad man får ge  för en lagerbåt hos en handlare av nyare årsmodell med sprittny motor och alla garantier.

Nu har vi nästan gett upp hoppet att köpa en båt i Sverige och då vi har nära band med vårt Östra grannland Finland (Köpt båt där tidigare) så har jag begärt in offerter från olika båtfirmor  på nya båtar upp till 6 m vilket innebär att jag betalar Finsk moms (23%) och priserna ligger 50-100 Kkr under de Svenska för EXAKT likadana båtar !! kan det bero på att Svenska handlare ser en möjlighet att göra sig en extra hacka ellerwink ?? skämt åsido listpriserna ligger ca 20-30% under de svenska så rimligtsvis har man en hel del  prutmån på det priset i Finland.

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst sker det en förändring på marknaden. Framförallt på äldre objekt som trots ofta stundande motorbyte mm har varit alldeles för dyra förut. En halvering av prisbilden kan ni nog glömma dock. Båtar är en helt annan sak än bilar trots allt. En bil är i princip slut efter 10 år. Men det är knappast en båt om den är hyfsat välskött.

Både när det gäller bilar och framförallt båtar så tenderar privatpersoner att värdera sitt eget objekt för högt, men det kommer nog alltid att vara så eftersom man självklart tycker sin pärla borde vara värd lite mer än alla andra liknande och inte vill förlora så mycket pengar jmf med när man köpte båten etc..

Sedan följer ju beg försäljningen till stor del hand i hand med nyförsäljningen. Skulle beg priserna totalrasa så kommer även nyförsäljningen göra det med total kris för branshcen till följd. En stor anledning till att folk med hyfsat normala inkomster trots allt köper nya båtar är ju det betydligt bättre andrahandsvärdet än dito bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sålde min örnvik 450 cab förra veckan. Den var billigast på blocket fick krypa 9% på priset. Har tappat 13000 på tre år. Känns ändå som att den har stått sig väl i värde. Båt & motor från -02

//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min båt förra året och det betyder att den modellen kommer att rasa i pris!

Detta pga allt jag köper (när jag tror mig göra världens affär) så brukar de fort bli iskalla på marknaden!wink

hmmm? man skulle köpa Saab Aktier!

Senast ändrad av mrplasma | 14 juni 2011 | 23:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina teorier:

* Billiga styrpulpetare <100 tkr är alltid lätta att bli av med.

* Många villaägare är redan maxbelånade och kan inte belåna sina hus ytterligare.

* Många inser att man inte längre kan tjäna in sin belåning genom stigande husvärde eftersom bostadsmarknadaden är ytterst osäker framöver.

* Båten är det första man avvarar i ekonomiskt osäkra tider.

* Det har varit en båt-boom några år med många nykomlingar. En del kanske har upptäckt att båt inte varit nåt för dom eller så har dom upptäckt att dom köpt fel båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då kanske man kan tjäna på att blicka över till grannlandet om det skiljer så mycket. Du har inte namnet eller några länkar till kända båtfirmor i Finland?

/Ribb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju roat mig med att räkna Albin 25.or på Blocket, enligt mina fingrar och tår, 82st idag (!)

Jag har haft hyfsat koll på beg familjebåtar de senaste 5-6 åren och priserna har fallit.

Jag tror som många här i tråden att det är ett generationsskifte och att marknaden (vi) är avvaktande då räntelägen osv ändras.

Sen tror jag många ser att deras drömbåt nu ligger i ett pris dom kan klara, bara sälja den dom har, den är ju värd.....nä just, den hade också fallit. 

Kolla tex. på Orrskär 850, många till salu 350-550K. Sen kan man kolla vad man får för importerad båt för dom pengarna... Inte sagt att en 20 år nyare importerad sea ray är bättre, men det inbjuder ju till jämförelse.

sea ray-exempel: http://www.blocket.se/varmland/Sea_Ray_280__315__2003__CE_Fullutrustad_32633152.htm?ca=2&w=3&last=1

Orrskär-exempel:http://www.blocket.se/stockholm/Orrskar_850_med_Volvo_penta_D4_34464220.htm?ca=2&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...