Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Chartio

H-båt eller H-35 eller H-323

Rekommendera Poster

Är ute på Östersjön just nu och guppar runt i min lilla H-båt. Hittade en bok i en affär i Sandhamn som nämnde att H-båten har två storasystrar, H-35:an och H-323:an.

Vet sen tidigare att det finns betydligt färre exemplar av dessa två jämfört med de över 5000 tillverkade H-båtarna.

Jag undrar dock vad har ni för erfarenheter av H-35:or och H-323:or?

Gillar H-båten jättemycket och skulle gärna byta upp mig till en större variant om det är värt det. Det jag saknar mest med H-båten är att den är så liten...

Tackar på förhand

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H-35 är vad jag vet en uppförstorad variant av H.båt.

H-båten är en trång men suverän seglare och jämfört med Albin Express och Maxi racer så är H-båten en betydligt bättre seglare som även klarar hårt väder bättre även om man blir våt.

H-Båten är dessutom vacker.

Förmodar det finns andra som kan svara på Din fråga bättre än vad jag kan.

Men...H-båten är oerhört vacker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag inget svar på din fråga men det finns även en H-40 om du skulle råka få en stor säck med pengar över och om du vill ha en båt runt 30 fot så finns en som heter Nettan, också ritad av Hans Goop (?).

Du kan kolla på sailguide, där kan du se ägares kommentarer om båtarna.

/Riktiga män seglar H-båt

Senast ändrad av Raceboat | 09 juni 2011 | 18:26

Senast ändrad av Raceboat | 09 juni 2011 | 18:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har ingen erfarenhet av 35-an, men min morbror seglade i många år en H-båt, som han aldrig skulle byta ut enligt honom själv. Sen köpte han dock en 323-a som jag seglat med en del. Han har haft den länge och vad jag vet varit väldigt nöjd. Jag tycker det är en trevlig båt men lite mörk invändigt och jag tror att förpiken ibland inte är inredd, utan bara används som stuv. Barn får nog plats där. Bra kryssare med rejält v-formad stäv, fin sittbrunn. Inte ett dumt alternativ om du vill ha lite större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...