Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
ChristerN

Kabelarea - igen ;-)

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt mig en inverter som ska kopplas in i båten.

Effekt ut ur invertern vid 230V AC är 300W med peak på 1000W. Effektiviteten är satt till minst 90%.

Hur ska jag då räkna på kabel- och säkringsbehov samt förbrukning vid 12V? I bifogade broschyr anges minsta kabelarea på 12V-sidan till 8,4mm2 vid 1,5 m avstånd från batteribanken vilket jag tycker är väldigt väl tilltaget.

Alt 1

1000W som peak vid 230V är ca 4,5A (W / V = A), och om man lägger på för effektivitetsförlusten i invertern får jag det till ca 5A. Det kräver inga grövre kablar eller säkringar.

Alt 2

12V är ca 5% av 230V. 1000W vid 230V motsvarar då 50W vid 12V vilket ger ca 4A.

Eller tänker jag helt fel här? (värmeslag?)

Tacksam för hjälp här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, varken Alt I eller II är rätt.

Snabb repetition;  P (effekt) = U (spänning) * I (ström)

Gäller i alla lägen för likström. Är tillräckligt sant för överslagsberäkningar på växelström. (Saker med spolar i, typ motorer, som drar s k reaktiv effekt är lite mer komplicerade.)

Dvs:

230 V * 1,3 A = 300 W = 12 V * 25 A

230 V * 4,5 A = 1000 W = 12 V * 83 A

(min diesel har en 4 hk startmotor som drar = 4*736W = 2944 W = 12 V * 245 A, säkert dubbelt i startögonblicket)

83 A !?!?!?!  Jo. Det är därför som man vill ha hög spänning när man ska överföra höga effekter. 12V system är tämligen hopplösa. De höga strömmarna ger mycket spänningsfall på vägen.

Notera att ett 75 Ah batteri är farligt mycket urladdat på ca 3 timmar med 300 W effekt. Fortare i praktiken eftersom batteriet har sämre kapacitet vid hög ström. Man bör bara ta ut hälften dvs 1-1,5 timme max.

Kabelstorlek; En bra säkerhetsregel är maximalt 6 A per mm2 friliggande kabel. Dvs 25 / 6 = 4 mm2 kabel för 300 W eller 83/6=14 mm2 kabel för 1000W

6 A per mm2 ger stora spänningsfall för längre kablar. Jag tycker nog 8,4 mm2 vid 1.5 m verkar rätt rimligt. Gärna grövre om du får in kabeln in kontaktdonen.

Senast ändrad av Anders_St | 09 juni 2011 | 14:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo 8,4mm2 är lite mycket och ett väldigt konstigt kabelmått också.

Jag brukar använda denna http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html den funkar bra och då behöver man inte anstränga sig så för att få rätt.

Jag försöker alltid hålla mig under 1% spänningsfall bara för att vara på den säkra sidan.

/edit

Hoppla jag gjorde inte matten utan tog siffrorna för sanning 8mm2 är nog minimum! gärna mer om du ska ha ur 1000W peak

Senast ändrad av zewe | 09 juni 2011 | 14:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst ja, så är det ju.

Slog visst lite slint däruppe. Kan man skylla på värmen?

Eller ska man skylla på längtan ut på sjön?

Hursomhelst är det tur att alla ni hjälpsamma finns här när man undrar yes

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...