Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
CaptainMatte

Justering av ventiler Mercruiser V6 4,3 liter -94.

Rekommendera Poster

Hej.

Har demonterat topplocken för packningsbyte på min V6:a och återmonterat dessa, hur grundjusterar man ventilerna då? I vilken ordning gör man det? Det är hydraliska ventillyftare...

Tacksam för svar.

/Mattias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Du behöver inte justera när du har hydraliska lyftare, dra åt vipporna i botten bara.

På gamla motorer utan hydraliska lyftare fick man lov att juster ventilspelet med ett bladmått. Det slipper du nu!

Skruva ihop och tuta och kör!

 

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ok. dra dem i botten var det, men då förutsätts väl att jag först vrider runt motorn så att kolven står i tändläge på de vippor jag drar åt muttern på eller?

/Matte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte behövas, jag var av med topparna på min 7,4 i sommras var bara att dra åt vipporna och köra, Funkade fint. Jag förustsätter att det är stötstänger på din motor.

Är det inte det så vet jag inte hur du gör!

 

/ Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är stötstänger. Är det något speciellt moment man ska dra muttrarna med?

/Matte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu beror det på vad du har för typ av bultar i topplocket  till vipporna, Har du bultar med ansats  så är det bottendragning som gäller moment 27 Nm (2,7 Kgm)

Har du vanliga bultar så gäller följande vippansmutter dras ner så ett lätt motstånd känns när man snurrar på stötstången sedan drar man ytterligare 3/4 dels varv, klart.

Vrid motorn tills ettans kolv står i tändläge se märke svängningsdämpare Fyrans vantiler ska vippa i detta läge. Justera Avgas 1,5,6 och Insug 1,2,3.

Vrid motorn tills fyrans kolv står i tändläge (360°)  Ettans ventiler ska vippa i detta läge. Justera Avgas 2,3,4 Insug 4,5,6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis!

Det var distanser på våra bultar så vi drog dem i botten och drog dem med det moment som du angav, fungerade bra, nu är motorn i full drift igen!

/CaptainMatte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag undrar om det finns någon som vet hur man justerar ventiler på en Mercruiser 4,2l/220 hk 1995 vipparmen har en bult m16 i centrum som ska dras med ett moment? Sen undrar jag om det finns någon som vet vilket bladmått det ska vara avgas/insug Tacksam för snabba svar ska på semester till Fredag Windy31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...