Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
mrplasma

Tips på montering Stereo Yamarin 64 DC

Rekommendera Poster

Behöver tips på placering av högtalare, aktiv subb, stereo (FUSION).

Har ni några bilder mm och hur drar man kablarna mm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många vanliga högtalare ska du ha? Var hade du tänkt sätta subban? Placeringen av högtalarna och antalet styr ljudbilden väldigt mycket. Vid instrumentpanelen finns en oanvänd grov grå 6mm2 kabel framdragen säkrad till 20A vid batteriboxen. Den kan du använda för att mata både stereo och subba. Här finns oxå en jordplint som är förbunden med batteriet med 2st 6 mm2 kablar. I denna plint finns rätt gott om lediga platser. Det finns oxå en memorysladd med ständig matning här, vill minnas att den är röd/blå. Den Fusion jag har i min behöver dock ingen memorymatning, vilken modell har du tänkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har beställt alla prylar av märket Fusion.

1 par 200 w högtalare (finns hemma!)

1 st Aktiv Subb 210 w (Beställd)

Stereo MS-RA200 (Beställd)

Docka DKIPUSP (Beställd)

Vill helst inte göra så mycket åverkan i båten och tänkte att det räcker med 2 st högtalare samt en subb som jag överhuvud taget inte har en aning om vart den ska placeras.

Det blev liksom ett impulsköp!wink

Har du bilder på din anläggning?

Snabbfråga? Flaggstång till 64:an? 75 cm eller ?

Senast ändrad av mrplasma | 09 juni 2011 | 23:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fusion 200 är samma som jag har, trevlig apparat. Lite dålig radiomottagning bara. Har byggt en egen antenn som jag inte monterat än, förhoppningsvis blir det bra sen. Du har väl en 2008 oxå? Retade mej på loggan som fanken. En DIN apparat täcker inte loggan på höjden och 200:am täcker den inte på bredden. Jag satte den med lite offset mot mitten o sen ett USB-uttag till SB om den så nu är loggan nästan helt väck. Köpte inte dockan, har bara dragit fram en phono-hane från Aux-uttaget o sen ställer jag Iphonen i drickahållaren. Tyvärr trillar den ur vid mer forcerad körning i sjö, får funta fram nån hållarlösning.

Vad gäller högtalare så sätts dom ju oftast högt bakom stolarna, bl a 65:an i Yamarins film har dom där. Så gjorde även jag i tron att detta var en bra placering. Är dock inte helt nöjd med den placeringen. Ljudet blåser fort bort och det blir rätt basfattigt då basen inte har nåt att studsa mot. Däremot väldigt fint ljud när man umgås i soffan stillaliggande, dock fortfarande basfattigt. En bekant har satt sina under stolarna i stuvarna. Han är nöjd med med basen men även för honom blåser ljudet bort i fart. Nackdel är ju oxå att det inkräktar på stuven.

Om jag vetat det jag vet idag hade jag satt mina högtalare i fotlådorna framför stolarna. Tror det blir bra dunk där och ljudet kommer mer framifrån. Hade egentligen inte tänkt sätta mer ljud än så här  men eftersom jag inte är helt nöjd så... Jag funderar på att komplettera med högtalare i fotlådorna som ett första steg. Blir inte dunket tillräckligt bra då blir det även en 8 subba i en hembyggd låda under passagerarstolen, ev under trappen. Jag har inte hittat nån aktiv subba som jag anser kan placeras vettigt så jag är lite nyfiken på vilken placering du kommer välja.

Har lite dåligt med bilder men det ska jag väl kunna gå att ordna fram. Skitväder i söder bara så det blir nog inget båtande på ett par dar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde flaggfrågan, kör flagglöst men blir det inte pluttigt med 75 cm flaggstång? Ska det flaggas ska det flaggas rejält annars kan det va är min åsikt. Förresten ser jag att du har bytt bild. Tyckte den gamla var otroligt fin. Brukade klicka upp den i stort sett var gång jag såg ett inlägg av dej ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips som vanligt! smiley

Vi måste ha en oootroligt bra och lika smak! wink

Har inte Stereon även en VHF mottagare för att kunna ta emot väder prognoser mm ? Har inte funderat över antennen, men tar gärna emot tips på det också. Är inne på din första placering pga jag kommer ha en aktiv subb. Då bör ju basen finnas med?!

Har du Fusion högtalare eller?

Är kabeldragningen lätt att göra på babord sida gällande högtalarkablarna?

Bytte tillbaka bilden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo. jag har Fusions största Marinmodell, dom på 7 tum. Men inte ens det räcker för något vidare dunk i den placeringen. Vill absolut inte ha nån extern antenn. Jag började med en aktiv T-antenn, en sån man tejpar upp på insidan av bilrutan. Tejpade upp den bakom instrumentpanlen men kunde bara få in starka radiokanaler. Hos mej innebär det enbart P4 med traktorlass med dansband dagarna i ända, olidligt ;-)

Nu har jag tagit en stor T-antenn för hemmabruk o skarvat på en vanlig bilantennplugg. Planen är att lägga denna längs undersidan på rutan innanför innertaket i ruffen. Taket är ganska lätt att ta ner nämligen. Har haft det nere i vinter då jag haft ute hela elsystemet, hade lite elstrul förra sommaren o när jag såg hur dåligt det var gjort rev jag ut alltihop o stoppade in det som det ska se ut. Otroligt låg kvalitet på Yamarins elinstallationer tyvärr.

Det är lättare än man först tror att dra kablar mot BB-sidan. Ta först upp hålet för högtalaren. Från hålet sticker du en pinne mot brandsläckaren där det finns en glipa mellan tak, bordläggning och garnering. Väl här med sladdarna kan du antingen pilla ner sladdarna mellan ruffgolvet o sen gå under trappen mot instrumentpanelen, även här får du ta till pinntricket för att nå under trappan. Eller tar du ner innertaket och går den vägen. Kablarna för BB-lanterna går redan under taket.

Regnar satan här i söder så jag får nog ändå åka ut o ösa ekan, ska ta lite bilder på var mina prylar sitter då. Hahaha, du bytte tillbaka! MG's finaste profilbild tycker jag.

Ser att du har en Lowrance-plotter. Har du funderat på motorunterface?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är bilder tagna o ekan öst, massa vatten var det i den. Först bild på stereon. Syns kanske inte så tydligt men stereo-enheten är förskjuten något åt BB och täcker därmed YAMARI i loggan, USB-uttaget täcker sedan i stort sett N-et lite blir tyvärr kvar ändå men stör inte ens min symmetrisjuka hjärna. Sätter man stereon i centrum så kommer halva Y-et och halva N-et att sticka utanför. En DIN-apparat täcker texten men nosen o stjärtfenan sticker fram. Den på Yamarin som satte dit loggan hade nog lämnat hjärnan hemma den dagen. Redan på 2009:orna är loggan borta...

post-26269-1394236737,3448_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min plotter på SB-sidan och phono-hanen har jag bara dragit igenom plotterns kabelgenomföring ute vid rutan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dansband är ju inte helt fel ;-) Här upp i norr är vi inte bortskämda med urvalet av kanaler!

Det stämmer ang subben och jag kollade aldrig hur stor den var när jag beställde. Får bli en överraskning!

Har båten på land ännu, men vi har just nu över 30 grader varmt och jag måste nog kasta ner den i havet ikväll eller imorgon. Får dra upp den när prylarna anländer eller om man ids montera i hamn.

Ang. bilden är det premiärturen från ifjol. 27 grader varmt och enda fina dagen den sommaren! På bilden hade jag fel propeller och skutan orkade bara toppa 41 knop på topp!

Har fler fina bilder från den dagen som jag tänkte lägga in i sjöboden!

Stämmer att jag har en Lowrance LCX 25c och läst inlägg på hur man ska koppla, men kände att det var över min kunskap.

Senast ändrad av mrplasma | 11 juni 2011 | 23:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SB-högtalare. Har satt den så långt förut som möjligt för att jag ville få så mycket ljud som möjligt även i stolarna och för att ev sätta LED-spottar bakom högtalarna i framtiden. Tyvärr bestämde sej Båtsystem för att inte tillverka de spottar jag tänkt montera. Det går inte att sätta den längre fram än så här pga reglaget o riggingslangen, tänk på det innan du sågar/borrar så du inte gör sönder nåt.

post-26269-1394236737,4661_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi skriver om varandra ser jag. Sista bilden med BB-högtalare och den är satt med symmetri mot stolen/soffans ryggdyna jämfört med SB-högtalare. Här bakom sitter lite el o slangar för ev diskbalja men det kan du bara trycka undan när du sågar. Borra pilothålet högt så klarar du dom o sen viker du undan dom när du sågar neråt.

post-26269-1394236737,6308_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen att jag frågade om plottern är att jag har halva motorinterface till Lowrance-plottrar liggande sen mina elombyggnader i vinter. Har skickat ut några stycken mot att SSRS får en liten peng. Min halva skarvas med en NMEA sladd o sen har du ett motorinterface för 300 kr som kostar mellan 1 500 - 2 000 kr i butik. Fördelen med interface är att du får allt i siffror istället för staplarna i Command Linket och du kan få fram mer saker än vad jag har framme på bilden.

post-26269-1394236737,6948_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar om man skulle byta till 7 istället?? Marinan som jag handlar på har hemma ett par.

Har en hålsåg som passar till 6 och det avgjorde varför jag köpte dem.

Du har verkligen hjälpt mig med bra tips! Nu slipper jag göra dunder tabbar vilket inte är så kul i så pass dyra leksakerwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öhhh??? Vad behöver man för grejer? är det svårt att montera? Om jag köper det av dig, funkar det då på min GPS? Den har NEMA 2000. Halva motorinterface.....vad betyder det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en riktigt nice bild den där. Har länge sagt att vi ska försöka få till lite bilder i sjö. Skulle vilja ha bilder där hon lyfter ur helt. Svårt som attan o få till rent fotomässigt bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du får av mej är en halv Yamaha-pigtail buswire. Sen går du o köper en NMEA2000 sladd och den änden med honkontakt skarvar du färg för färg mot pigtailen. Det är fyra sladdar som ska ihop. Sen stoppar du pigtail-änden i Command Link hubben och NMEA änden i plottern o sen är det klart. I menyerna på plotterm kan du sen lägga upp vad för motordata du vill ha i plottern. Smuttast är bränsleförbrukningen som visas med fler decimaler än i Command Linket så det blir plättlätt att trimma för lägsta förbrukning. Det är pigtailen som är det dyra i ett motorinterface o jag fick som sagt dessa över o istället för att ligga o damma hemma hos mej har jag gett dom till folk mot att de har gett SSRS en valfri liten slant. Tycker det blir en win-win för alla.  Men nu har jag bara en kvar...

Senast ändrad av jarb | 10 juni 2011 | 18:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga att om du har extern antenn blir det lite krångligare än jag skrev o du behöver ett NMEA-startkit för ca 600 kr isf bara sladden. I vilket fall så får du tydliga instruktioner exakt hur du ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fotade bakom instrumenteringen och här är några kablar från GPS´ n. Kan det vara något eller?

Jag har extern gps antenn!

post-10006909-1394236737,8294_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som du redan har ett NMEA-nätverk, har du möjligtvis en ekoldsgivare kopplad till GPSen förutom antennen? Eftersom du redan verkar ha nätverket blir det nästan lika enkelt att koppla in ett motorinterface som om du inte hade nåt nätverk alls. Du bygger bara ut nätverket med en T-koppling till och kopplar motorinterfacet mellan Command Link hubben och detta nya T-stycke. Pigtailen (halva motorinterfacet) ska isf inte byggas med en hona utan med en hane. Jag hade för ett tag sen en liten monolg om detta då jag inte fick några svar utan svarade själv på denna tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=366562

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det finns ekolod inbyggt i gps´ n! skulle jag behöva din halva mojäng? kan du visa någon bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden visar Command Link hubben dit Yamaha instrumenten ansluts. Det fina med Command Link är att det är samma sak som NMEA bara andra kontakter. Det betyder att Command Link och NMEA mycket lätt pratar med varandra, dvs utbyter data. För att plottern ska kunna höra instrumenten och motorn måste Command Link hubben anslutas till det vanliga NMEA-nätverket. På hubben ser du att det finns en tom Device-plats, där ska sladden du bygger in, de två upptagna är varvräknaren o loggen. Det är alltså en sådan kontakt och en bit sladd du får av mej. Denna skarvar du färg för färg med en bit NMEA sladd (köper du för ca 250 kr), den änden som har en han-kontakt. Denna ansluter du sedan till ditt befintliga NMEA-nätverk genom att ta bort pluggen i bortre änden på din bild, stoppa dit ytterligare ett T-stycke (ca 200 kr), kopplar in sladden på det och sätter pluggen i änden igen. Jag blir dock inte helt klok på hur ditt nätverk är uppbyggt av bara den bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka fota imorgon hur det ser ut, så kan vi se om det kommer att funka!

Nu börjar det klarna för mig vad det handlar om!smiley

Vad har du gjort som inte behöver detta längre? Är lite trögwink

Kommer ta med mig iPaden och öppna denna tråd som instruktionsbok när jag ska börja installera!

Senast ändrad av mrplasma | 10 juni 2011 | 23:55

Senast ändrad av mrplasma | 11 juni 2011 | 00:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite i din maual o det finns risk att du har nån halvform av NMEA o då blir det inte så enkelt, läs billigt, allt är ju enkelt när man väl begripit det. Men ta lite fler foton o jag är speciellt intresserad av vart de två kablarna från T:et tar vägen. Ta gärna ett foto på baksidan av aplottern oxå

I sin enklaste form gör man bara en sladd med en pigtail i ena änden och en NMEA kontakt i andra. Drar den mellan CL-hubben o plottern o sen har du allt i plottern. Har skickat iväg två sladdstumpar till 64-ägare här på forumet som gjort precis såhär o nu har motordata i plottern.

Den andra varianten som jag har är att man bygger ett NMEA-nätverk o ansluter till. Jag har det såhär helt i onödan pga att Lowrance o min handlare inte hade koll. Har man extern antenn måste man dock ha det så här.

Att jag har dom här beror på att jag monterat om elen i min båt. Orginal hänger bara CL-hubben i sina egna kablar. Precis som all annan el i en 64 o det håller inte i längden, det trillar ner. Jag har gjort konsoller till all min el så nu sitter allt fast o inget kan ramla ner eller glida isär som det gjorde för mej o skapade massa problem. Vid ombyggnaden blev pigtailbussarna till instrumenten för korta så jag skaffade längre. Dessa korta blev då över o kan som sagt användas till att göra motorinterface med isf för att ligga o skräpa i en låda hemma hos mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit på havet hela dagen! :-)

Här är lite foton på kabelhärvorna!

post-10006909-1394236738,554_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...