Prijon 0 Postad 8 Juni , 2011 Varför skall man egentligen ha RIB. En plast/alu-båt i motsvarande prisklass är ju klart tyngre o borde skära sjön bättre och gå mindre hoppigt och därför ha en bekvämare gång. Dessutom bättre ytor och utrymmen. Den större stabilitet i riktigt hög sjö som en RIB kan ge torde vara en försumbart ökad säkerhetsfaktor om det inte går enormt hög sjö, typ till havs i kuling. Dessutom har ju en vanlig båt helt andra utrymmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 8 Juni , 2011 Därför har vi utvecklad en halvrib. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Juni , 2011 Njaee... tror du missat lite inledningsvis när du skriver: En plast/alu-båt i motsvarande prisklass är ju klart tyngre o borde skära sjön bättre.... Nej - jag tror att det bärande argumentet för en RIB just är att den går bättre i sjön. Om du tittar på ett ribskrov och ett vanligt från styrpulpetare så ser du själv direkt att en rib är smalare och har en mycket högre vinkel mot sjön, den skär bättre i vågorna. Roligare att köra också? Men smalare blir lite instabilt så där kommer gummisidorna in, dels skapar de stabilitet i lågfart och stillaliggande förutom att ta upp vågor vid luftfärder... smalare blir också mer lättdrivet, högre fart. Du har däremot helt rätt i att man på en rib offrar bredd som är lika med bättre ytor och fler sittplatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtornet 1 Postad 9 Juni , 2011 ... smalare blir också mer lättdrivet, högre fart. Och därmed bränslesnålare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser