Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
Offerdal

Mercruiser 5,7 stannar under 1500 varv

Rekommendera Poster

Hej,

Vår Sea Ray kom ner i vattnet i dag. Motorn startar som den ska men vägrar att gå på tomgång. Under 1500 varv så stannar motorn. Den förre ägaren har plockat bort choken så jag är van att man måste varmköra en stund innan man kan dra av på gasen. Trots att den är ordentligt varm så dör motorn.

Jag har inte meckat särskilt mycket V8 men spontant känns det som förgasarproblem. Båten har Bravo II drev så det är inte ett problem med micro brytare.

Är det någon vänlig själ som har en ide om vad det kan vara? Alternativt några tips om bra mekaniker. Båten ligger i närheten av Muskö, Stockholms södra skärgård.

Jag vore tacksam för några råd.

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mr H

Du har troligen skit i lågfartsmunstycket.Gör rent förgasaren.Plocka ur förgasaren och lägg den på en ren yta och ta itu den.Är du osäker så ta lite bilder med en digitalkamera innan du tar bort något.Blås rent kanaler och munstycken.

Mh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för det. Jag plockar hem förgasaren i kväll för rengöring. Jag antar att jag då också bör byta packningarna? Vart hittar man enklast och också snabbast en packningssats, Hansen Racing?

Mvh /Hans

Senast ändrad av Offerdal | 09 juni 2011 | 07:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Lösningen blev till slut att köpa en renoveringssats från Hansen Racing. Jag plockade hem förgasaren så att jag kunde ordna med bra belysning och bytte sedan filter, ventiler, packningar, nålar, fjädrar osv. Jag justerade även flottören vilken visade sig vara helt fel justerad. Självklart gjorde jag också rent allting och blåste ur kanaler med tryckluft

Nu går motorn som en klocka och mycket bättre en tidigare då jag hade tomgång. Det var en hel del pyssel men i slutändan en mycket bra lösning. Renoveringssatsen kostade 1250:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...