Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
wahlis

Epoxibehandling av skrov

Rekommendera Poster

Hej,
Skall påbörja epoxibehandling av våran båt och skulle bara vilja höra med er som jobbat med den här typen av produkter tidigare vilket märke ni föredrar, vad gäller pris, lätthet att lägga på och slutresultat. Tacksam för all hjälp jag kan få inom detta område. Talade med en säljare på Hjertmans i helgen och han hade goda erfarenheter av Internationals Gel shield 200.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spännande, håller på att ladda för att epoxibehandla jag å. En kompis till mig har gjort det och han rekomenderade att man hade olika färger på epoxin när man lägger på de olika lagren så man ser att man inte missar något ställe. Vet ej om det är standard eller inte. Hur ska du glra, blästrar du eller sandpapprar du ner? Mäter du fuktigheten och i så fall vad ligger halten på idag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar man med en produkt och det funkar fortsätter man gärna. De gånger jag lagt på epoxygrundfärg har jag lagt på Gelshield. Den finns i två kulörer och man växlar för att se att man har täckning. Det brukar rekomenderas att börja och sluta med grå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga med epoxi är att man följer anvisningarna exakt. Skaffa en våg och väg upp härdare och bas på grammet när, blanda mycket *mycket* noga och se till att det är rent underlag när du lägger på det. Då får man ett bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också använt alla de där fabrikaten tidigare på båtar.

På mässan träffade jag ett industriföretag som verkade veta vad de snackade om, också.
Har testat deras produkter nu och det funkade finfint, lite billigare också om du ska spackla...

 

www.epotex.se    och de har en butik söder om Stockholm men skickar säkert om man vill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...