Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Aroncom

Gps störningar

Rekommendera Poster

Hej vi har en segelbåt där logginstumenten sitter på rufftaket på segelbåten. Alla instrument fungerar utmärkt tills vi slår på en extern plotter (garmin 172) då tappar ett av instrumenten all sin data och bara piper och det står no data eller  no connection.Det instrumentet visar bla lat /long samt några andra bra värden.  Vad kan detta bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett nätverk i båten som kopplar ihop alla instrumenten?

Sitter det nån kabel från NMEA-utgången på din Garmin 172'a? I så fall, prova att dra ut den innan du slår på den.

Har du möjligen två GPS'er inkopplade på samma datakabel? Då kan ju det krånglande instrumentet plötsligt höra data från två olika GPS'er samtidigt. Och då inte veta vad den ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bara en kabel ut från plottern en rund hona med stift, så fort jag drar ur den ur plottern så får jag tillbaka alla värden på de andra instrumentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är andra änden av den kabeln som är intressant. Det är ett helt knippe med sladdar i den.

Röd och svart är spänningsmatning och det räcker om dessa är inkopplade.

Det kan vara så att någon av datakablarna är ihopkopplad med datakablarna från övriga instrument. Kolla speciellt att blå och grön kabel inte är inkopplade. Det är dom sladdarna som sänder data. Detta kan få dom andra instrumenten att spöka eftersom dom redan verkar ha en enhet som förser dom med data.

Om dessa kablar är ihopkopplade med något, koppla bort dom!

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok jag skall borra in mig bakom panelen och gå på jakt efter kablar som skall fjärnas. Mycke tack för så snabb hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...