pethe 0 Postad 8 Juni , 2011 Efter 100 underbara o problemfria distans i södra bohusläns skärgård, börja motorn att skicka med olja ut i avgaserna , har tagit ca 1/4 med olja på stickan. Finns inget vatten i oljan,sjövattenpumpen är renoverad,,toppen är genomgången däremot har jag inte gjort ngt åt avgaslimpan. Tempen är normal , vad kan detta va? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 9 Juni , 2011 Det är ju faan typiskt.Hoppas att du redan grejat det men annars har jag 2 ideer. -Topplock/packning rätt åtdragningsmoment?? -oljekylaren, Borde inte vara den sånna fryser sönder å då går dom inte 100M. /andreas - Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 9 Juni , 2011 Sannolikt oljekylaren, oljetrycket är mycket högre än vattentrycket så oljan läcker ut och följer med kylvattnet för att till slut dumpas i avgaserna tillsammans med kylvattnet i avgaskröken. Oljekylaren kan gå sönder när som helst på en motor så gammal som en MD 21. Jag vet inte exakt hur oljekylaren är konstruerad på MD 21 men det kan gå att laga den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pethe 0 Postad 10 Juni , 2011 Hej igen ! Tack för tipsen. När jag bytte topplockspackning, satte jag i sträckbultar för att slippa efterdra men men.... Oljekylaren plockade jag på den gamla motorn , provtryckte den upp till 1 bar så den var hel, får prova med att sätta i den o kolla! Vad tror ni om att ngn spridare kan stå o droppa! Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 10 Juni , 2011 Hmm.. hur mycke oljeringar blir det på vattnet?? Om det är diesel kanske det borde lukta lite som det.. Den verkar ju ta lite olja också, jag fyllde på ca 1 liter på 700M ifjol. Det blir ca 1.42857 dl per 100M Kommer inte ihåg men är det 1 liter mellan sträcken så tyder det ju på att den istället tagit ca 2,5dl på 100M. Det kan ju vara så att nivån låg lite under i höstas så att den i själva verket dragit något mer över sommaren... Det kan med andra ord kanske vara diesel relaterat. Hur gick det med tomgången?? Här går det tungt... /andreas /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pethe 0 Postad 11 Juni , 2011 Tomgången är ok 600v/min, satt en skruv i fram på pumpen.Packa om pumpen och satte dit den manuella pumpen, startar oförskämt lätt. (bra att ha en reservmotor) Hoppas det är oilkylen,prova nästa helg. Nu ligger den på rössy kapell o väntar på att bli fin. Den stora proppen sköter sig bra ,6, knop på 2500 v, kommer du ihåg vad din båt marscha i. Tungt sa du med ditt ????? Va händer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 11 Juni , 2011 Hoppas att det löser sig. Låg mest runt 2800varv, fart då strax under 7 lite beroende på förutsättningar, ifjol skilde det 0,3kn om man åkte norrut eller söderut på samma varvtal.Slumpartat skulle jag tro... Får bygga om lite mer än tänkt för att anpassa till det nya = tar längre tid å nu är det huxflux för varmt ca 29 här idag.. var å plastade lite men det biter ihop på tok för fort för att man ska hinna med antalet lager man behöver..Mer info dyker upp så småning om. /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pethe 0 Postad 19 Juni , 2011 Nu är motorn fixad,bytte kylet och o-ringarna Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 Juni , 2011 Hej! Vad skönt att det löste sig.. /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser