Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
pethe

Olja i avgaserna Md 21

Rekommendera Poster

Efter 100 underbara o problemfria distans i södra bohusläns skärgård, börja motorn att skicka med olja ut i avgaserna , har tagit ca 1/4 med olja på stickan. Finns inget vatten i oljan,sjövattenpumpen är renoverad,,toppen är genomgången däremot har jag inte gjort ngt åt avgaslimpan. Tempen är normal , vad kan detta va?

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju faan typiskt.Hoppas att du redan grejat det

men annars har jag 2 ideer.

-Topplock/packning rätt åtdragningsmoment??

-oljekylaren, Borde inte vara den sånna fryser sönder å då går dom inte 100M.

 

/andreas

-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt oljekylaren, oljetrycket är mycket högre än vattentrycket så oljan läcker ut och följer med kylvattnet för att till slut dumpas i avgaserna tillsammans med kylvattnet i avgaskröken. Oljekylaren kan gå sönder när som helst på en motor så gammal som en MD 21. Jag vet inte exakt hur oljekylaren är konstruerad på MD 21 men det kan gå att laga den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Tack för tipsen. När jag bytte topplockspackning, satte jag i sträckbultar för att slippa efterdra men men....

Oljekylaren plockade jag på den gamla motorn , provtryckte den upp till 1 bar så den var hel, får prova med att sätta i den o kolla!

Vad tror ni om att ngn spridare kan stå o droppa!

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. hur mycke oljeringar blir det på vattnet?? Om det är diesel kanske det borde lukta lite som det..

Den verkar ju ta lite olja också, jag fyllde på ca 1 liter på 700M ifjol. Det blir ca 1.42857 dl per 100M

Kommer inte ihåg men är det 1 liter mellan sträcken så tyder det ju på att den istället tagit ca 2,5dl på 100M.

Det kan ju vara så att nivån låg lite under i höstas så att den i själva verket dragit något mer över sommaren...

Det kan med andra ord kanske vara diesel relaterat.

Hur gick det med tomgången??

Här går det tungt...

/andreas

 

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgången är ok 600v/min, satt en skruv i fram på pumpen.Packa om pumpen och satte dit den manuella pumpen, startar oförskämt lätt. (bra att ha en reservmotor)

Hoppas det är oilkylen,prova nästa helg. Nu ligger den på rössy kapell o väntar på att bli fin.

Den stora proppen sköter sig bra ,6, knop på 2500 v, kommer du ihåg vad din båt marscha i.

Tungt sa du med ditt ????? Va händer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det löser sig.

Låg mest runt 2800varv, fart då strax under 7 lite beroende på förutsättningar, ifjol skilde det 0,3kn om man åkte norrut eller söderut på samma varvtal.Slumpartat skulle jag tro...

Får bygga om lite mer än tänkt för att anpassa till det nya = tar längre tid å nu är det huxflux för varmt ca 29 här idag.. var å plastade lite men det biter ihop på tok för fort för att man ska hinna med antalet lager man behöver..Mer info dyker upp så småning om.

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn fixad,bytte kylet och o-ringarna

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad skönt att det löste sig..

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...