PeltO 12 Postad 7 Juni , 2011 Är det någon som har erfarenhet av benarolja, eller snarare erfarenhet av att ha misslyckats med skiten? Jag har oljat div. teaksnickerier (ca 20 oilka detaljer) med benar blank och det vill inte torka. En vecka efter att jag strök på första lagret var det fortfarande blött på sina ställen. Efter ytterligare en vecka är det fortfarande kladdigt. Eftersom jag har tänkt lägga på ytterligare 3 lager hinner den första snön falla innan det är färdigt. Jag oljade lite andra grejer med Benar (3 lager blank 1 lager matt) i vintras och det är snustorrt sen länge. Då kunde jag lägga på nästa lager redan dagen efter. Varför torkar det inte nu?? Jag har pratat med Jutos kundsupport och där fick jag svaret att ventilationen är viktig för att Benaroljan skall härda. Jag håller till i ett möbelsnickeri med bra ventilation, reglerad temperatur och luftfuktighet (förövrigt samma lokaler som jag oljade i i vintras då det gick bra) och efter samtalet med Juton har alla detaljer fått stå ute på dagarna under den senaste veckan, bättre ventilation än så kan det ju knappast bli. Men likförbannat vill det alltså inte torka. Man skulle ju kunna misstänka att teaken har varit behandlad med nått innan som inte är kompatibelt med benar, men den teorin spricker då vissa saker är helt nytillverkade. Och penseln och det som runnit längs med burken har torkat. Idag sicklade jag bort kladdet och började om med vanlig fernissa, men det skulle ju va kul att veta vad jag gjorde för fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 9 Juni , 2011 Kan det vara så du la på för mycket på en gång?? Surt att det inte gick bra, hoppas det går bättre med fernissan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 10 Juni , 2011 Nu har vi nog kommit fram till en trolig orsak till kladdet. Högst troligt har det skett en komunikationsmiss mellan mig och min far, då båda förmodligen har utgått ifrån att den andre hade rört runt oljan ordentligt. Vi har båda legat sömnlösa på nätterna och funderat på orsaker och det ville sig inte bättre än att vi tvingades göra provbitar och vetenskapligt utesluta alla tänkbara felkällor. Nu när vi har experimenterat en del får vi samma lysande resultat som i vintras. Så återigen, ju fler kockar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steelskipper 1 Postad 10 Juni , 2011 Jag har oxå använt benarolja,i första hand på trä ute.Mycke tålig mot väder o vind,3el4 lager blank o sen uvr matt. Men jag har spätt 10-15% mer än rekomenderat. Hade samma problem till att börja med som du,dvs trä bitar som passade kanon till flugfångare hela sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 11 Juni , 2011 Kul att det ordnat sig för Dig. Jag har bytt ut lacken mot Benarolja på hela båten och är helnöjd. På min förra båt med massor av trä hade jag också bara Benarolja. Tycker lack är något skit men oljan perfekt. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser