Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
jeppe_lu

Skall jag hoppa på tåget?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har fått erbjudande om att ärva en gammal träbåt (CG Pettersson, senare modell runt 40 eller 50 talhar jag fått höra).

Jag har kikat runt lite på träbåtsakuten.se och läst mycket här. Men är inte riktigt övertygad.

Skall jag som 25-åring utan erfarenhet av träbåtar ta mig an detta ansvaret?

Så... låt höra, tar jag mig vatten över huvudet? Eller klarar jag av det som är händig i övrigt?

PS. Båten är i dåligt skick, behöver bl.a byta fribord.

// Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det ska du inte ge dig på. Det finns risk för att du får bygga en helt ny båt. Troligen är den byggd i furu och har nått sin tekniska livslängd med råge.

Allt går men inte är det en 25-åring som utan vidare orkar med ett sånt projekt. Det finns annat viktigare i den åldern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar...

Jag förstår vad och hur du menar!

Min Far säger samma sak, Ta inte på dig detta nu.

Men mina tankebanor går: Jag kan ju ta på mig det, och känna på det. Och om jag känner att jag inte mäktar med det så gör jag mig av med båten.

Fel igen kanske?

// Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara så att båten (arvslotten) inte har nåt värde. Skulle du annars få nåt annat som har ett värde skulle jag nog rekommendera dig att ta det istället och ha större frihet att köpa nåt enklare renoveringsobjekt.

Petterssonbåtar är annars en trevlig form av ganska snabbt gående båt med små motorer.

Men om du funderar vidare så kolla bottenstocken och spant. Är de inte helt friska ska du inte ta på dig jobbet. Borden måste kunna skruvas fast i friskt trä. Det blir annars som att laga en gammal rostig bil. De nya bitarna har inget fäste när de ska passas in på resten av rosthögen. Då är det bättre att bygga en ny bil.

Eller båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tycker absolut att du skall ta chansen och renovera båten. Du kommer att lära dig efterhand och man växer med uppgiften.

Själv har jag byggt en segelbåt och det var ett arbete som tog flera år men gav mig oerhört mycke tillbaka.

Akta dig för surgubbar som kommer att säga att det aldrig går. Visa dom !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag tackar jag.

Sur gubbe eller inte så skulle jag rekommendera att bygga en ny båt.

Varför inte en Petterssonbåt i ny tappning. Använd den gamla träbåten som en plugg, plasta en form och bygg båten i glasfiberarmerad plast. Varför inte med rutor i trä och trädäck, träbänkar, trämotorhuv och detaljer så den får det gamla stuket.

Eller rita en futuristisk överbyggnad och använd bara skrovformen.

De lättdrivna båtarna kommer av naturliga skäl att få en renässans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båten kommer att sluka pengar som ett stort svart hål. Orkar du sen inte göra den klar så kommer det att kännas dubbelt surt att inte kunna få igen vad du lagt ner i tid o pengar. Så nej ge dig inte in i detta projekt åtminståne inte själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste ju bero lite på vad du vill ha ut av att ha båt med. Vill du bara ut på havet illa bums för en överkommlig peng. Då är det absolut inte en bra idé att ta på sig den. Men är du som jag som trivs nästan lika bra med pysslet på land som på havet så är det bara köra på. Hur bråttom har du att bestämma dig? Testa bygg en isjakt eller liknande först5 trivs du med det hela fortsätt med båten. Lessnar du redan där då är det nog inget för dig.

Vilket fall 

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det snabbt gått att fuska till båten och komma ut på havet så OK, men det verkar jobbigt att offra sin fritid påm ett gammalt vrak.. 25 åringar brukar vara ute i svängen och ragga och ses vanligen inte meka vrak.

Har hört nån som hade det jobbigt hemma och därför gömde sig på båtklubben så länge det gick innan tanten kom och hämtade hem honom.

Tänk efter vad du är för typ trådskaparen. När jag var 25 hade jag en Aluminiumeka med 4Hkr och åkte ut och tältade med sällskap i skärgården.. Skitkul var det! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om:

- Du har väldigt mycket tid att lägga på detta projekt de närmsta åren och har inte bråttom ut på sjön. Du har dessutom ett gott tålamod

- Du har bra kontakter som kan basa trä, har god kunskap om olika träslag och deras egenskaper, tillgång til torkat trä av rätt sort etc.

- Du är mer än normalt händig

- Du vill lära dig hur man vårdar den ovärderliga skatt vi har i gamla båtar som många i Mellaneuropa kommer hit och köper upp, dock bara de som är i prima skick

- Du har i alla fall inte ont om pengar

- Du har någonstans att vara, helst inomhus med båten

Nej om du inte uppfyller så gott som samtliga ovanstående påståenden.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju insett och är väl medveten om att detta kommer bli minst ett 2-årigt projekt.   Kontakter har jag ett par pålitliga som jag kan fråga om diverse frågor. Och det kan man ju alltid skaffa sig fler av.   Det känns ju onekligen som ett projekt som detta går i perioder. Någon månad lägger man ner 50 timmar och nästa månad sitter man bara och planerar. Men det är väl som allt annat. It goes up and down...   Tack för alla svar, fortsätt gärna med fler visdomsord eller annat matnyttigt  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i din sits när jag var 23, nu är man över 40 :)

Fick ta över ett till synes vrak men det visade sig att så farligt var det inte, byte av några spant, fribord mm.
Jag var helt grön som du, ingen erfarenhet alls av sånt här, men det gick smidigt ändå, många hjälpande frågor ställdes och med tiden så var man varm i ämnet, efter 1år var båten i sjön.

Sen behöver ju inte båten vara som en möbel i finishen, en flytande väl fungerande pettersonare är nog så charmig.

Ta chansen

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Go Go Go Go!!!! å kom ihåg det är aldrig försent att ge opp!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...