Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Rikard79

Villket märke på motor ska man välja?

Rekommendera Poster

Vi talar om Utombordare nya mellan 60-80 Hk

Jag har runt mig där jag bor på Selva, Yamaha, Honda, Mercury, Evinrude, Suzuki.

Begagnat värkar ju va omöjligt att hitta nått vettigt men har ni nått så får ni gärna hojta till.



Senast ändrad av Rikard79 | 07 juni 2011 | 19:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad du är ute efter. Mercury och Evinrude tillverkar direktinsprutade starka 2-taktare (Mercury har även 4-takt.) De andra tillverkar vad jag vet numera bara 4-taktare. Yamaha, Honda och Suzuki tillvekrar best in class motorer. Honda och Yamaha tror jag är dyrast och Suzuki är nog bästa köpet då de är billigare i inköp och samtidigt väldigt fina motorer som tagit stora marknadsandelar de sista åren pga aggresiv prissättning gentemot konkurrenter. Selva säger man vara Yamahamotorer men som säljs som en budgetvariant (motorkåpan ser dock mkt ful ut).



Senast ändrad av Rolle85 | 07 juni 2011 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja alla har vi olika smaker, men jag förespråkar Suzukin. Hade en 60 hk fourstroke för några år sen, å var sjukt imponerad över hur tyst å bra den gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå ska köpa nytt så är nog Yamahas nya F70 vassaste alternativet för den båten. Var du inte lite inne på den innan? Nåt som fått dej på andra tankar? Annars hör man många som är nöjda med sina sne-importerade Suzukis, bra priser o bra service från åtminstone Prispressarna. De säljer ju även Yamaha men har väl inte lika bra priser på dom.

Du är nog lite fel i tiden oxå. Nu är ju säljarnas absoluta högsäsong men kanske går det ändå att rota fram nån fjolårsmotor till bra pris. Jag misstänker nämligen att det gränsar till ekonomiskt vansinne att sätta ny motor på den båten. Men trivs du med din båt o har tänkt behålla den länge så hamnar ju saken i ett annat läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det e den motorn jag har funderat på men fundera på villket märke som e bäst. Tror du den e för vass ? Man får ju ha 70 hk på båten! Tänker jag fel då kanske ?

Och ja jag håller med om att det e ekonomiskt vansinne att köpa en så dyr motor.

Men jag orkar inte svära oven en gammal skit motor som pajjar eller att man ska sitta och va nervös över om man tar sig fram dit man ska eller om den kommer att stanna på halva vägen.

Jag har en evinrude på G som är en 2009:a fast den e ny med fulla garantier som blivit ståendes på en marina. Får se vad han ska ha för den! Får reda på det under morgondagen.



Senast ändrad av Rikard79 | 08 juni 2011 | 19:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er övriga som svarat! Det ni skriver e ungefär mina tankar och vetskap oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vassast menar jag bästa motorn för din båt. Framförallt är ju Yamahan den lättaste motorn i klassen med marginal, knappt ens tyngre än den gamle 2-taktaren du byter ut. Men den är ju ny som modell och förmodligen den svåraste motorn att få bra pris på. Ur ett kvalitetsperspektiv är alla nya motorer bra, sällan man hör om strulande nyare utombordare överhuvudtaget som inte är ägarrelaterat. Vad är det för storlek på Evinruden du hittat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle va en 70 Hk! Men fanns det 2009? Annars sa han väl bara fel för att jag fråga efter en 70 HK och det kanske är en 75 Hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja får jag köpa den till inköpspris så e det klart att jag väljer den wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är en 75:a för nästa steg ner är ju 60. Den sista 70:an var ju en Suzuki med Evinrude-dekaler men är nästan helt säker att de inte fanns så sent som 2009. Blir säkert väldigt bra med Evinruden och kanske då inte helt ekonomiskt vansinne heller. Nyfiken hur det här slutar så håll oss gärna informerade ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude har sedan 2004 E-TEC och den finns som 60 eller 75, nån 70 har jag inte hört om..Skulle ta Evinrudes 75hk, hade en sådan och var väldigt nöjd med den på alla sätt..(om du får sätta en 75hk? )

Läste ett test med Yamahas 70a och minns jag inte fel så är den bara en trimmad 60hk och gick inte så mycket bättre än 60hk versionen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då jag lovar att hålla er uppdaterade å vad som händer..

Ja jag läste oxå att det det bara fans 60 sen 75 Hk frå 2004 så det va nog som sagt bara att han sa fel eftersom jag fråga efter en 70Hk.

Om jag får försäkra den eller inte vet jag inte men nått bolag måste ju ta den tycker ja fan 5hk hit eller dit.

Om inte annat borde det ju på nått sätt å att försäkra motorn och skita i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lite mer info.

Det va en 75Hk  och han ville ha 75 tusen för den. Visst den är ny i kartong men det är ju endå en 2009.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag letar på blocket oxå men hittar inget bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte inköpspris.

Båtcompagniet sälja 70hk Suzuki för 79 tusen, den har jag hellre än Evinrude för att det är mycket strul med de senaste 3 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det förstår jag att det inte är inköpspris.

Jasså så Evinrude har oxå hat strul! Hoppades på att jag hittat en motor som e enkel att handskas med ang service mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en enkel motor som är lätt att begripa sej på du vill åt så är det nog en 4T du ska ha ändå. Åtminstone vad gäller Yamahas 4T så är det väldigt enkla motorer. En 20 år gammal  Volvo 850-motor är faktiskt betydligt mer avancerad. Tror inte de andra märkena skiljer sej nämvärt. 4T stora servicebehov är mest en myt o de servicepunkter som ändå tillkommer utförs sällan eller är väldigt enkla att utföra.

Jag tror att en lekman har lättare att begripa sej på en 4T än en direktinsprutad 2T den dagen det krånglar. Evinrude marknadsför ju sina E-TEC:ar med enkelhet men tekniken i dom är ju vare sej särskilt enkel, vitt känd eller beprövad. Har dock inte själv hört nåt negativt om deras tillförlitlighet men de är ju oxå ganska få. De jag sett i mina vatten kan jag räkna på ena handens fingrar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som detta bara blir mer och mer snurrigt ju mer man forskar i det! Skulle köpt den där Yamaha 70Hk direkt då det va den första jag titta på så hade det vart löst.

Imbillar mig att att Evinruden 75Hk skulle gå ruskigt bra på min båt och även Yamahan 70Hk så det e ju dom 2 det står i mellan iallafall. OM det inte dycker upp en bra begagnad snart.

E ju som tidigare nämt lite galet att köpa en motor för drygt 100 friska till en gammal båt men å andra sidan så kan man ju ta med sig motorn vidare till nästa båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen ska man ju inte sticka under stolen med att man e jävligt sugen på en Selva 80xs heller det är ju en ren 100 HK Yamaha wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude 175 vro från 1988 har inte strulat mer än att man har fått byt stator .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Evinrude har ganska generösa garantikrav där man tillåts göra viss service själv och ändå ha 5års garanti. kolla de för det är värdefullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu snubbla jag över en begagnad motor endå till slut.

Köpte en Johnson V4 85Hk.

Hade ingen lust att lägga närmare 100 tusen på en motor till en båt jag inte ens har kört så jag vet om man e nöjd med själva båten.

Nu får man bara hoppas på att motorn funkar som den ska.

Den hade ståt i 2 år men hosta igång lätt! Lite strul med tilden än bara men så fort jag vet vad det ska va för olja i den så kanske den funkar igen med lite tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det står 110 på kåpan men den e inte orginal. ( sa säljaren iallafall wink )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en rejäl kovändning. Gick det inte att laga den gamla Johnnyn då? Denna är väl oxå minst 20 bast men jag hoppas den gör god tjänst trots åldern. De där gamla tvärspolade V4:orna är rätt tunga och framförallt är de glada i mat men det lär nog bli bra sprutt i båten. Vad är det för vaj med tilten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gammla va från 1975 så den här e en del nyare! Nästan 10 år nyare.

Den gamla fungera inte kylningen på att den såg mer sliten ut.

Den här spinner som en katt och kylningen fungerar.

Tilrten va det inge fel på fylde bara på med olja så gick den så fint så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den stått i två år och man är osäker på när service senast gjordes så är ett hett tips kanske att göra det. Ny växelolja och ny impeller är bra grejer. Se även över termostat så slipper man tråkigheter mitt i säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat oljan i växelhuset och den va som ny kylvatten kommer det med en jäkla stråle termostaten har jag inte kollat nått på.

Det sitter som små hål på undersidan av och i bak kant av ( Fick hjärnsläpp mins inte vad det heter Skeden ) som jag inte vet vad dom e till för.

Plattan ovanför proppen... Vad irriterande det är när namn försvinner jaja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...