Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
ceklund

Postar igen! Evinrude 50 hk vro beter sig konstigt

Rekommendera Poster

Hej!

Ny här, och hoppas på hjälp. Har stoppat båten i plurret och när jag skulle starta så gick motorn knappt på låga varv, om jag står med gasen på halvfull så går den. Men den håller liksom lägre varvtal, och om jag chokar så höjs varvtalet en stund. Inga problem att starta dock så länge jag har halv gas. Jag gjorde rent förgasarna igår den undre var kleggig och innehöll lite vatten så, trodde jag löst problemet och skruvade ihop allt igen........nu startar inte motorn alls!!!! Den hostar inte ens till.....

Gav upp igår, grinade och åkte hem...Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Fick igång motorn med startgas, men har fortfarande samma problem.....

Någon som vet om det kan vara så att det kleggat igen i vro pumpen, och om det är lönt att plocka isär den för rengöring.

Har ny soppa, kollat bottenfiltret i trycktanken. blåsan blir stenhård. Ingen skillnad om jag pumpar den samtidigt som motorn går. Bytte soppafilter igår. Det sitter ju en sån där vropump...... En fundering jag fick, om det var klegg i den nedre förgasaren, skulle det kunna vara klegg i pumpen? Kan man plocka isär den? 

Hjälp snälla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du rent förgasarna? Låter ju som du bara skickade klegget längre in i kanalerna. Har du rengjort tanken? Har du spolat rent bränsleslangarna? Kan tyvärr inget om VRO-pumpen men visst kan det va idé att pilla isär den oxå o göra rent. Se bara till att veta vad du gör där eftersom den sköter oljeleveransen oxå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara förtydliga lite. Dina symptom tyder inte primärt på bränslebrist före förgasarna o anledningen att ta isär o göra rent VRO-pumpen är främst för att rensa den från smuts som återigen kan sätta igen förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förgasarna plockaden ner badades i bensin och blåstes ur med tryckluft, har inte spolat rent slangarna, men plockat upp filtret i tanken och det ser rent o fint ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryckluft är bra men vet inte om bensin löser avlagringarna. Brukar köra med sprayrengörning typ Brake Clean eller Loctite 7063. Det verkar som du kan ha skit kvar i lågfarts/tomgångsdelen av förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränslebrist före förgasarna? Hänger inte med riktigt, vad tänker du på då i så fall. om jag har motorn igång på typ halvgas, så går den men den håller för lågt varv i förhållande till gasnivån.

Om jag trycker till choken så varvar motorn upp så att den varvar som den borde. Så fort den ätit upp chokningen så går varvet ner igen. Om jag trycker ner gasen till tomgång så går det inte ens att hålla den vid liv genom att choka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klegget löstes upp i bensinbadet ialla fall, men kanske inte inne i munstyckena.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menar är att om du inte fått fram soppa till förgasarna i tillräcklig mängd hade du fått andra symptom och motorn hade t ex förmodligen svarat på pumpning av blåsan. Det finns därför ingen direkt anledning att riva i pumpen för att lösa de akuta problemen, mer för att förebygga om där finns skräp där oxå. Tycker att dina symptom främst tyder på förgasarproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okidoki ska dundra ner och plocka loss de igen, passar på att ta soppaslangen och blåsan med.

Åker förbi macken och inhandlar bättre medel än bensin oxå!

Tack för visat intresse, återkommer med resultat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...