fred_e 1 Postad 7 Juni , 2011 Sjösättning i helgen av nyinköpt båt som legat på lanbd i 1,5 år. Var där dan innan och dränerade tanken på vatten. Kom ca 1 dl mjölkaktig vätska men sen ren diesel. Tanken är rostfri triangelformad med en rejäl kopp i botten där man kan tappa ur ev vatten osv. Sjösatte och sedan lät jag motorn gå medan jag städade upp. Efter ett par minuter stannar motorn och går inte igång igen.... Börjar felsöka och inser snabbt att den inte får bränsle. Tappar av tanken igen och då får jag ut typ 2-3 liter mjölkaktig vätska. Detta har också kommit till grovfiltret. Får låna en dieselpump av vänlig varvsägare och tömmer sen tanken. Resten ser ok ut. Häller i ny diesel (10-15 liter)och tömmer igen. Inga problem. Byter grovfilter. Motorn startar efter luftning. Frågan är om det var bakterier jag hade i tanken eller om det var vatten? Se bild. Det grumliga på bottewn av dunken är det som kom ut först. Jag tror att tanklocket läckte lite (trött oring) och båten har stått på land länge och inte varit täckt. Tror också att den stod lite mer lutad bakåt än i vattnet vilket skulle kunna förklara varför de 2-3 literna inte kom ur koppen när jag dränerade på land. De låg väl i bakändan tanken antar jag. Installerade reservtank i plast som man kan byta till om detta skulle hända till sjöss. Är det nåt mer man bör göra? Kommer det växa mer i tanken? Bör man ta upp manlucka i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 7 Juni , 2011 och en bild på reservtanksinstallationen. Sitter en 3 vägs bränslekran som man vrider om för att byta tank. Nackdelen är att returen ju går till huvudtanken vilket gör att bränsle pumpas mellan tankarna och förkortar räckvidden på reserven. Men för att komma i hamn börde ju 12 liter räcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Juni , 2011 Om det är dieselbakterier är svårt att avgöra på den bilden, personligen tror jag att det är vatten du har fått ut, möjligen med bakterier i, jag skulle ha gjort så här: öppnat tanken där tankmätaren sitter och lyst ner för att se hur tanken ser ut invändigt, den skall helt enkelt se ren ut, är den inte det så är en tankrengöring att föredra för att sommarens turer skall kunna ske utan risk för motorstopp, hur bakterierna ser ut är det bättre att googla på än att försöka få dom förklarade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tollef38 2 Postad 7 Juni , 2011 Hej! Skönt att du har fått gång på motorn efter vattnet i tanken. Du verkar ha fått ut gojan och vattnet/dieseln ur tanken, det är i skiktet mellan vatten och diesel som bakterierna lever. Trots dina noggranna sköljningar skulle jag tillsätta antibiotika, t ex Grotamar i din tank, bakterier är luriga och kan finnas kvar på tankväggarna, jämför debatten om EHEC. Sedan skulle jag tappa ut lite ur koppen i tanken några ggr under sommaren och evt tömma tanken till hösten. (Jag är lite nojig när det gäller dieseln, gillar inte motorstopp som oftast kommer när det passar som sämst). Själv använder jag EcoPar, GTL-diesel som inte innehåller raps eller likn tillsatser. Ha det! Tollef Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Juni , 2011 Min erfarenhet av bakterier i tanken är att de inte växer utan vatten. Ett sätt att förhindra vatten är att byta oring på tanklocket. Man kan också under längre perioder stänga avluftningen. Har jag dränerat tanken så klarar jag mig en säsong och nästa dränering ger bara en bottensats i ett snapsglas. Då har jag inget gift och har inte rengjort tanken. En enda bakterie växer till sig vid r'ätta förutsättningar och den sista bakterien får man nog aldrig ur vid den grundligaste rengöring. Grotamar fungerar men det har fungerat utan det i vår tank. Har man blivit uppmärksammad på det här problemet tror jag att det räcker med det. Dvs, får man stopp så kan man misstänka dieseln. Går motorn ner i varv, kolla dieseln. Stoppar motorn, samma misstanke. Dränering och tömning på bottensats blir en bock i säkerhetslistan. Bensinbolagen vet om detta och vill inte riskera att hamna i blåsväder och levererar bättre grejer till sjömackar. Personligen tror jag att det här problemet är över för de som sett över sin tank. Det fanns sådana som inte rengjorts på 30 år. Då går det till överdrift att rengöra varje år, tillsätta gift, göra reservsystem (det bästa sättet iofs) osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Juni , 2011 Reservtank i plast löser väl inte problemet, endast om det blir stopp i stigarröret har man någon nytta av reservtank. Störst problem blir det väl i filter och vattenavskiljare, men du kanske har instalerat separata filter och vattenavskiljare till reservtanken. Lite utanför frågan: min båt är 35 år gammal jag har aldrig rengjort tanken, kör mest på diesel från landmackar, dränerar vattenavskiljaren en gång om året, byter filter efter serviceboken. Har endast haft en insident under alla år, stigarröret hade rostat igen så det var ett minimalt hål igenom, dieselflödet räckte endast till för fart strax över tomgång. Har jag haft tur eller är problemet överdrivet? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Juni , 2011 Ett filter har nästan alltid en öppning där bränslet kan passera. Det är osannolikt att ett filter kleggar igen så till den grad att inte 4-5 mm är fria. Filterytan är flera kvadratdecimeter men röret är några mm bara. Jag hävdar alltså att det största problemet inte ligger i filtren när man får stopp eller motorn går på sparlåga. Stoppet blir i stigarröret. Då hjälper extratanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 7 Juni , 2011 nja jag har alltså satt reservtanken efter grovfiltret men innan motorns finfilter. Blir det stopp så blir det ju det sannolikt någonstans innan eller i grovfiltret och då kan jag slå på min reservtank för att komma förbi problemet temporärt. Jag skickade i ett par kapsyler av en grön smörja som heter fuletech eller nåt liknande. Ska man komplettera det med grotamar kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Juni , 2011 Det var en bra lösning. Du kan köra lugnt utan gift i tanken. Dränera varje vår och kolla gojan. Jag tror reserven inte kommer att behövas men den extra säkerheten känns säkert bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zmira 0 Postad 28 Maj , 2012 Beväxningen i min tank var svart sörja med en konsistens som gele. Kolla bilder och läs mer här ! http://batliv.bloggplatsen.se/2012/05/26/7982550-rengoring-av-dieseltank-fran-dieselbakterier-dieselalger/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 28 Maj , 2012 Så här såg trollen ut som jag hittade i min tank förra sommaren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 28 Maj , 2012 Kan tillägga att när jag fick problem med bakterierna på bilden så syntes inget i finfiltret. I vattenasviljaren kunde jag se lite rester av kletet men själva problemet var precis som beskrivits nedan att det blev stopp kopplingen i tanken. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser