AronP 0 Postad 7 Juni , 2011 Tjena! Har en evinrude v4 100hk (2-takt) på min lilla båt ( cirka 5 meter) som jag tycker slukar upp plånboken på tok för fort. Har mätt lite och jag körde 14km på cirkus 11 liter bensin, höll en marschfart på 20 knop. Ungefär 3500-4000 varv. Jag vet att motorn är oproportionerligt stor för min båt men ändå... Jag är rookie inom båtlivet men är det normalt att den ska dra så mycket? Detta blir ju med lite lätt matematik nästan 0,8L/KM vilket är helt absurt? Eller ska man mäta i L/sjömil? = 14000 /1852 meter = ungefär 7,6M vilket då blir 1,44L per sjömil. Det låter ju mycket i mina öron oxå för en så liten båt som jag har. Jag vet att jag borde fixa en ny 4-takts motorn men ekonomin tillåter inte det just nu men samtidigt så har jag inte råd så som den här motorn slukar heller... Mvh Aron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 7 Juni , 2011 Det där är nog en rimlig förbrukning. Häromdagen, i en annan tråd om hög förbrukning, var det nån som delade med sig av en enkel ekvation för ungefärlig beräkning av tvåtaktares förbrukning: hälften av antalet hk = liter per timme vid full gas. Det skulle innebära 20 liter på den sträcka du körde. Nu har du en lätt båt och körde i ekonomifart, så 11 liter känns som att det ligger inom rätt härad. Senast ändrad av monark-670 | 07 juni 2011 | 06:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersLa 0 Postad 7 Juni , 2011 Jag tycker inte det låter helt rimligt. Jag hade tills för ett litet tag sedan en HT-båt på knappa 6m (vikt ca 800-900 kg med motor) med en gammal Evinrude V4 90 hk (1985) som inte drog mer än 1,0-1,1 l/nm i snitt över en hel säsong och därmed förmodligen under litern i marschfart. Detta då mätt vid pumpen och genom loggad körsträcka i GPS. Har du fel propeller kanske så motorn får jobba för tungt/lätt? Låter lite lite om du bara får ut 20 knop på 4000 varv med den motorn när min som var större snarare gjorde 22-23 knop i det varvtalet med lägre hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Juni , 2011 Jag tror att AndersLa har haft tur, eller en väldigt lättdriven båt. Att med en snart 30 år gammal tvåtaktare kunna åka på 1l/nm med en båt på 900 kg tycker jag låter väldigt bra. Min lilla Buster på 4 meter drog som jämförelse runt 0,8 l/nm med 35 hk tvåtaktare. Skicket på en så pass gammal motor kan ju variera väldigt. Går motorn bra på alla varvtal? Om du gör en nogrannare mätning och kollar varvtalet så kanske det klarnar. Kom ihåg att använda GPS för fart och avståndsmätning och var noga vid kontroll av förbrukat bränsle. Jag tror inte att du ska skaffa en modern 4-taktare till din båt, i så fall så får du nog gå ner rejält i motorstyrka. En fyrtakts 100hk-motor väger ju bortåt 200kg, det tror jag inte blir så lyckar på en 5-meters båt. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 7 Juni , 2011 100hk på 5 meter båt är väl ganska rimligt, tittar själv på att montera 90 eller 115 hk på min båt som är 4,3m... Självklart skall man vara observant på om det är något fel på motorn och det går åt 10 liter soppa till 5 minuters tomgångskörning. I övrigt kan jag inte förstå varför man skall bry sig om hur mycket en motor på ett fritidsfordon drar (om man inte kör 8h/dag 100 dagar om året). Det är lika irrelevant som vad hobby-bilen drar. Det är ett nöje, och det kostar. Ett annat resonemang jag inte alls är med på är hur folk tror att man räknar hem inköp av ny 4T motor på grund av lägre förbrukning. Om du säljer din motor för 10k och köper en ny 4T 60hk (väger nog samma som din nuvarande motor) för 80 000kr så drar den ca 30% mindre soppa, men halveras i värde på några år. Hur många sjömil behöver du köra på dessa år för att du skall räkna hem tappet genom lägre förbrukning? En tusenlapp för ny bättre avstämd propeller kan kanske räknas hem på sikt, så detta spår är nog värt att följa upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stellank 1 Postad 7 Juni , 2011 Instämmer med föregående talare. Det jag dock undrar är din marchfart. Hade en liknande, dock 6 meter lång yamarin med en 100 ProV -96:a två takt. När jag satte in en flödesmätare på den så fick jag förbrukningen till 1,2 l/nm vid 27 - 30 knop marchfart. Billigaste var runt 4 knop, men då tar det tid .. Tror att du kan minska förbrukningen genom att öka farten lite och eventuellt trimma upp motorn lite. Bör kunna komma ner till 1,1 - 1,2 l/nm. Låter också som att du har ganska högt varv. Vad ligger max på? 5700 - 6000rpm? Kan betyda fel storlek på proppen. Vid 20 knop bör du i mina öron ligga på ca 3000 - 3500 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AronP 0 Postad 7 Juni , 2011 Tack för all respons! Det verkar ju som om detta då kan stämma, tyvärr men de är som ni säger att ska de smaka så kostar det. Det är ju en hobby som sagt... Vid närmare eftertanke så låg jag kring 25 knop vid 4000 varv och runt 3000-3500 vid 20 knop. Minnet var lite knas igår, skrev inlägget 2 på natten hehe! Jag provade att tilta upp motorn lite men detta gjorde färden mycket ojämnare så den fick vara längst ner. Tack för alla svar, köra varannan dag är ju uteslutet, får bli någon helg då och då. Känns lite extra för mig som fortfarande är student. Aron Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 7 Juni , 2011 Ja de flesta köper ju båt efter studenttiden Att köra med motorn intrimmad max kommer ge dig en högre förbrukning dock - Så lite som möjligt i vattnet ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser