Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Celicar

Johnson 70 1993 problem vid >3000 varv

Rekommendera Poster

Motorn nyservad, power pack bytt, nya stift. Motorn startar bra och går fint, MEN när jag varvar den över 3000 varv verkar det som någon eller några cylindrar stannar och startar igen med korta intervall. När jag drar ner under 3000 går den fint igen. Sanmma problem uppstår vid körning som vid bryggan. Motorn har VRO pump.

Någon som kan tipsa en okunning ?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag känner till har denna motor ett säkerhetssystem som begränsar varvet till 3000 varv genom att styra tändningen om den går varm, möjligen också om VRO:n inte funkar som den skall. Ibland är det dock givarfel, men värt att kolla. Sprängskisser hittar du här.

www.ishopmarine.com

Leta efter en tempswitch som sitter i toppen. 

Kan i övrigt inte så mycket om OMC, så andra kan säkert ge närmare besked.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill göra tillägget att motorn går bra när den är kall. Kan det vara termostaten eller något givarfel.

Fortfarande okunnig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla denna tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348369&highlight=3000 varv

Dina problem kan vara tempswitchen eller att den kyler dåligt vilket i sin tur kan ha en mängd orsaker. T.ex.

På många motorer finns en tryckstyrd ventil (poppet valve) som öppnar då varvet ökar. Den sköter kylningen vid högfart. Vid lägre varv är det termostaten som sköter kylningen. Både termostat ochh poppet brukar sitta i toppen, men jag vet inte om din motor är konstruerad på samma sätt, men det skulle kunna vara denna ventil som inte funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...