Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
BisseB

Familjesegling nybörjare

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är en familj (två vuxna och två grabbar 12 och 8 år) som är sugna på att testa om segellivet är något för oss, gärna om vi kan göra det gemensamt hela familjen i någon form, typ nybörjarkurs för familj eller följa med på segeltur några dagar. Tacksam för tips och uppslag. Vi är alla nybörjare. /Mvh Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om du berättar i vilken del av landet du bor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barnen kan säkert gå i seglarskola hos den lokala klubben, nästan oavsett var i landet ni bor.

Nybörjarkurser för vuxna är det lite svårare med, men det kanske går att hitta någon som vill ge privatlektioner i samma klubb?

Att göra det gemensamt tror jag inte riktigt på, jag har lärt både vuxna och barn att segla och man får jobba på ganska olika sätt om det ska vara roligt och givande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för kloka tips. Jag får leta upp lokala segelklubben och fråga.

Mvh Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...kanske avslutad tråd men jag gör ett inlägg ändå:

Enklaste och roligaste sättet jag kom fram till att lära sig segla är att gasta på enklare kappseglingar (typ klubbkappseglingar osv.) ofta är det bara att dyka upp med en flytväst i näven och fråga om det är någon som behöver hjälp. På detta sätt lärde jag mig segla och fick testat olika båtar innan jag köpte en båt själv.

Helt gratis dessutom samt ett bra kontaktnät i lokala klubben när man sen skaffar båt

/Fender-bender

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi, jag och min sambo, gick på Gunnars seglarskola i Ljungskile för ett par år sedan. Det var en 5 dagars skola där man bodde på båten och helgensina efter utbildningen fick man låna båten och testa sina vingar själv. Väldigt lärorikt och ett bra sätt att träna innan man skaffar en egen båt.

//Therese på Henriks konto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...